Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey Valveking!? Svææært billig røramp!!


Gjest

Anbefalte innlegg

hvor ofte må man bytte dissa røra uansett a?

Såvidt jeg har forstatt bør utgangsrør byttes en gang i året ved hyppig/gjevnlig bruk. Veit ikke hvor mye det er da. Men da ville jeg tippet noen timer on-tid daglig.

Meinar og hugsa at Marshall anbefalar rørskift pr 300 time

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meinar og hugsa at Marshall anbefalar rørskift pr 300 time

Selvsagt! Og Mesa anbefaler deg å kjøpe Mesa-rør :P Rørene varer jo i så å si alle tilfeller lengre enn 300 timer, med mindre du spiller gigs hver dag hvor du har volumet svært høyt, og flytter mye på ampen uten at den får kjølt skikkelig ned osv. Til bruken de fleste på forumet her styrer på med (hjemmeøving, studio, kanskje bandøving) tipper jeg rørene varer minst det dobbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser ikkje noko humbug i Marshall sitt råd sidan dei ikkje produserer rør. Det er ikkje om og gjera å venta til dei ikkje verkar meir før ein byter, lydkvaliteten vert vesentleg dårlegare ein god stund før dei kollapsar. Det er klart at røra varer lenger om ein spelar konstant på soveromsnivå. Til mitt bruk iallefall (bandøving, konsertar og ein og anna tur i studio. I alle situasjonar vert dei nok pressa ein del) vil eg tru at 300 timars regelen er ein god peikepinne. I mitt tilfelle vil vel det bety ein gong i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.musikland-online.de/onlineshop/...97/Roehren.html

De lager kanskje ikke røra selv, men de klasker Marshall-logoen på noen og selger dem... Tipper de tjener penger på det også. Brukes ampen mye til bandøving, er det mulig at man ikke merker så stor forskjell om rørene har vært brukt i 200 eller 400 timer. Er enig med at det er lurt å ha noen ferske rør til studio og live da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sammenligner folk disse billige rørampene fra Peavey, Randall og Morgan med ting som Marshalls, 5150 (6505.. :P ), Boogies, Ashdown osv??

Jeg, eller forsåvidt noen som helst, vil jo sannsynligvis aldri tro at disse ampene låter like bra rett ut av eska!! Med litt modding så kanskje...

Men for den saks skyld, med litt modding av de nevnte dyrere ampene vil jo de også låte enda fetere.

Om vi går ut ifra grunnlyd, altså: vi ser BORT fra evt effekter som måtte være inkludert eller ikke... Så er det all grunn til å tro at disse rørampene låter en del bedre en transistoramper i samme prisklasse. For som jeg sa tidligere: det er PRISEN som er avgjørende for denne typen forsterkere! Ashdown eller Marshall er ALDRI et alternativ dersom du vurderer MG100DFX topp mot en Peavey Valveking topp!

Og derfor mener jeg at dette er svært gode nyheter at disse ampene nå lanseres! Ganske enkelt fordi jeg velger å se det på den positive måten:

den rimelige delen av amp-verdenen har fått noen gode tilskudd i form av ekte røramper som sannsynligvis låter veldig bra til prisen!

Om dere vil være grinebitere :P og se negativt på det: rørforsterker-verdenen har fått et tragisk tilskudd i form av billig skit, så er det egentlig bare kjipt over at dere må ergres over ting som er så lette å glede seg over ;)

Jeg kom nylig over Morgans amper på nettet... Og GJETT om jeg er spent på de! Hvordan i allverden GÅR det ant å lage noe så billig! Det er nesten så jeg mistenker de for å bare låte drit (Altså, dårligere en de aller fleste transistor-amper) men jeg har bare hørt lovende ting om de så langt!! Hurra!!!! Kanskje trenger man ikke ha pengediaré for å ha en rigg med lytd man kan være stolt av!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enkelt fordi jeg velger å se det på den positive måten:

den rimelige delen av amp-verdenen har fått noen gode tilskudd i form av ekte røramper som sannsynligvis låter veldig bra til prisen!

Kall meg skeptisk, men jeg har spilt på «rimelige» Peavey-komboer før, og de må sannelig ha skjerpet seg i store mengder dersom de skal låte bra. På den annen side tar jeg gjerne med meg en gitar og prøver ampen når den er tilgjengelig i en butikk i nærheten av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sammenligner folk disse billige rørampene fra Peavey, Randall og Morgan med ting som Marshalls, 5150 (6505.. :P ), Boogies, Ashdown osv??

Ashdown fallen angel 60w topp går for 5300 hjå tabs.no. Kall meg gjerne steikje gal, men det virker billigere enn 6500 for valvekingen :P

Skal få prøvd en slik ashdown de nærmeste dagene, se om den er noe tess. Men altså... ENGL lager amper ned mot 7-8000 som låter digg. Greit nok de har kanskje ikke eksakt slik lyd som jimi hendrix hadde, eller en slik nydelig twang en køntri-fyr ville likt, men til rå vreng fungerer de utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ser dette ut som en amp som skal tilfredstille kidsa som tror røramp er killer og alt annet er dritt, så lenge det ikke er rør i.

"WOW!!! Røramp til 34 000 mindre enn en Roadking!! Feeett!!!"

Personlig hadde jeg heller kjøpt meg en Randall topp enn denne her. Og transistor kan låte knallfett det, bare å høre litt på Death for eksempel.

6000 for meg er ikke akkurat småpenger, så jeg vil heller ha en knallfet amp som er til å stole på og punge ut med 4-6 000 ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at endel amper folk tror er "rør-vreng" faktisk ikke er rene røramper (sikter spesielt til marshall og da heller ikke valvestate/avt serien). Sjekk ut preampen til JCM-serien så vil en finne mye rart (noen 800 amper er da unntak (f.eks 2203)), men noen ss dioder/trioder/ic'er i preampen er vel egentlig ikke så forskjellig fra å bruke noen pedaler så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.