Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forum prosjekter


Nilsefix

Anbefalte innlegg

Har du et band som takler å spille inn live så er det det beste som finnes. Så kan man rette opp litt etterpå istedet. blir een helt annen feel på låta da...

Dette har jeg prøvd å fortelle den skrullingen Nilsefix ganske mange ganger,men han vil faen ikke høre,det hele kulminerte i at han tuppa meg ut av chattekanalen fordi jeg fortalte ham hva han egentlig var og er: En bortskjemt snørrunge. Men fyren kan vel være hyggelig likevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:) hehe... men det er jo sant da. Jo flere som spiller inn samtidig (live), jo mer groove er det mulig å gå, ergo får man ned mer feeling på tape i forhold til at kun trommer og bass spiller alene først, og gitaristene legger på etter på og så de andre osv osv

men trenger jo ikke BRUKE alt som blir tatt opp live. Så lenge man klarer å isolere instrumentene sånn passe, er det ikke noe problem å gjøre noe overdubs etterpå. :)|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det låter værre da. .

Og jeg mener at du ikke nødvendigvis får noe mer groove i det .. Sandman , jeg driter igrunn i hva du sier ...

Det er en grunn til at ganske få band spiller inn live . for du får ikke like god lyd som regel . Iallefall ikke uten å sitte i hvert sitt rom , og da mister du jo stemningen anyway . jeg ser bare ikke poenget ..

Og hva mener du med at det beste jeg kan gjøre er å spille inn live , når jeg har problemer om å få bare trommene inn alene ;)

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen ganger er "feelingen" viktigere enn lyden, for å si det sånn. Iron Maiden's to siste plater har spilt inn live. man trenger ikke stå i forskjellige rom vet du, det er derfor man har såkalte ISO boxes...det er små rom inne i studioet hvor man kan sette forsterke slik at de ikke lekker inn i trommesettet. Lyden har man jo i headsettet allikevel.

Hvis man hadde spurt MUSIKERNE så tror jeg nok at de aller fleste hadde foretrukket å spille inn live. Iallfall forsøke og ha muligheten. Det er jo oftest teknikeren som vil ha overdubs for å ha mer kontroll.

personlig mener jeg at man bør forsøke begge deler. Men hvorfor ikke ta opp hele bandet med en gang uansett? Hva om gitaristen kommer med en magisk greie? Og så ble det ikke tatt opp? Som jeg sa, er jo bare å legge på fler spor etterpå øansett (nå snakker vi om større komersielle prosjekter her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visste ikke om Isoboxes jeg ,...

Men , nja , iallefall om du ikke er i et helprofft studio til 4589345345858888888$ så er det litt kjipt ...

Jeg ville ikke spilt inn live .... Og jeg mener man fint kan få samme feeling , om man bare vet hva man vil med musikken ...

men vi er da forskjellige for en grunn ;)

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er musikk uten feeling? Matematikk. Liker vi matematikk? Nei. DT-gutta kunne godt ha blitt matematikkprofessorer istedenfor.Maken til overprodusert møkkaband finnes vel ikke. Vel,kanskje Britney og de folka der henger godt med i svingene,men det blir vel ikke en helt rettferdig sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt jeg heller Slabben, men de hadde ihvertfall opptaksutstyret i nussen sin og trakk kabler inn til konsertlokalet hver gang.

Kjøp det nye MusikkPraksis, der forteller Greni om hvordan de gjorde det med opptak og slikt. Utrolig interessant lesing, DVD om CD'en kommer forøvrig 8. desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slabben : det var jo en liveplate som i LIVE-konsertlive plate da , det har jeg ikke noe å utsette for .. (de hadde med seg en 24spors analog-recorder ut på tur :D)

Og sandman , jeg er ingen skrulling , så hold det for deg selv ok ? Og :

HAR JEG SAGT AT JEG LIKER MUSIKK UTEN FEELING?

Svaret er nei , men jeg er ikke enig i det at du ikke kan få like mye feeling i musikk som er spilt inn "skikkelig" som noe som er spilt inn live .

Et godt eksempel syntes jeg er mye av sakene til Chris Cornell , Magnet , Opeth (riktignok det rolige sakene) , Motorpsycho og Mew ...

Dette er den musikken som jeg syntes det er mest feeling i , og de har like JÆVLI bra lyd alle sammen ... Ingen plate jeg noen gang har hørt matcher feelingen og stemningen til noen av de platene til artistene over her ...

Så ikke kom her å si at man mister feeling ved å spille inn "skikkelig" (kommer ikke på noe bedre ord) . Det handler bare om å kjenne budskapet i musikken og vite hva du vil med den.....

Nilsefix

(jiiisus , langt , sorry)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.