Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Edmire ToneFactory demo


Griffin

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, jantore skrev:

Hørtes veldig bra ut dette.Veldig bra presentasjon.Fint at demoen av singlecoilene er med med clean lyd også.

Hva er teknologien bak dette?Er det hemmelig?

Edmire er såvidt jeg vet alene om tilby slikt. Så er nok ikke god business beskrive åssen man har greit få til. Det er ikke elektronikk med kondensatorer osv… Men det er resultat av mange års dedikert forskning og par tilfeller med serendipity. Pickupmakere tilbyr ofte mange sett, beskrevet som tidsriktig 50 eller 60… og med de tidsriktige løsningene. Edmire gjorde også det, men det er alltid problemstilling "hvordan låter de forskjellig fra hverandre". Hvordan vet gitarister hva man vil ha? Leser man beskrivelsene er det rene svadagenerator der alle pickups beskrives på samme måte mens man passer på bruke nøkkelbegrep som twang, bell-like, punch, edge, tone, open, sweet osv. 

Jeg hadde et "uhell" der man lagde en pickup med tre gode voicinger (nei det var ikke coiltap for det gir viss uønsket effekt). Dette ble serien «Tritone» med voicing hot, bright og comp. Men jobbet videre for å se om man greide utvide, lage voicing tilsvarende det man kjenner som 50s, 60s, 70s og 80s. Det greide man. Underveis lærte man mer og dette ble voicingene Comp og Mire. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gubbe skrev:

Man skal vel helst ikke si noe om man ikke har noe hyggelig å si...

Men uansett, jeg syntes det ble langdrygt og mista interessen etter ett par minutter.

Beklager!

Hvordan skulle jeg gjort det for å holde på interessen? Det er jo mulig å hoppe fram til spilling (og annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mislykketmusikant skrev:

du.....vet at man kan skippe framover..... og bakover, forsåvidt også..... i videoen....?

det gjorde jeg. høres bra ut. likte halspickup-lyden. som jeg stort sett alltid foretrekker.

Me too… og mid. pickup. I allefall på Strat. Men det blir jo litt urettferdig for jeg har en setting på amp men vil normal rulle ned litt tone på bridge, men 21 minutter er langt nok.

Fikk litt trøbbel med at kamera på telefonen kjører framerate på 24fps mens på GoPro så kjøres det 25… i tillegg gjorde jeg opptak i 4K (for det blir så fint atte)… men en Mac Mini sliter som pokker med 4K… men når jeg oppdaget det så hadde jeg ikke mer tid å gi, men… man lærer og det er hele poenget 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes videoen var interessant og bra produsert både lyd og bildemessig. Skal jeg kritisere noe (og det skal man jo... 😅 så reagerte jeg rimelig kraftig når du spilte Money For Nothing-riffet på en Strat med brupickupen og kalte det "instant Money for Nothing sound"... 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audun skrev:

Syntes videoen var interessant og bra produsert både lyd og bildemessig. Skal jeg kritisere noe (og det skal man jo... 😅 så reagerte jeg rimelig kraftig når du spilte Money For Nothing-riffet på en Strat med brupickupen og kalte det "instant Money for Nothing sound"... 😉

Lyden er ikke ment å etterligne MFN. Men det er svært ofte det gitarister velger å spille når de kommer til den lyden. Det er absolutt i MFN-gata lydmessig, og som MFN var denne lyden resultat av litt tilfeldigheter… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audun skrev:

Syntes videoen var interessant og bra produsert både lyd og bildemessig. Skal jeg kritisere noe (og det skal man jo... 😅 så reagerte jeg rimelig kraftig når du spilte Money For Nothing-riffet på en Strat med brupickupen og kalte det "instant Money for Nothing sound"... 😉

Haha... takk... og jo, jeg skjønner hvor du kommer fra... Det var ikke meningen å gi inntrykk av at det nagla den orginale money for nothing lyden og det har jo vært litt forskjellig fra konsert til konsert... og hvilken amp du bruker, så ikke noen endelig "løsning" men at lyden er helt klart i samme gate.

Jeg spiller og sier det samme med P90 også. Bra du ikke fikk med deg at jeg brukte plekter også 😁
Men godt innspill... burde kanskje ordlagt meg annerledes...

Edit: Steik kom meg visst akkurat i forkant her...  

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Griffin skrev:

Haha... takk... og jo, jeg skjønner hvor du kommer fra... Det var ikke meningen å gi inntrykk av at det nagla den orginale money for nothing lyden og det har jo vært litt forskjellig fra konsert til konsert... og hvilken amp du bruker, så ikke noen endelig "løsning" men at lyden er helt klart i samme gate.

Jeg spiller og sier det samme med P90 også. Bra du ikke fikk med deg at jeg brukte plekter også 😁
Men godt innspill... burde kanskje ordlagt meg annerledes...

Edit: Steik kom meg visst akkurat i forkant her...  

Fikk med meg plekteret også ja. 😉

Nå er det vel sagt at selv ikke Knopfler selv har greid å etterligne lyden slik den ble spilt inn, da det visstnok var både tilfeldigheter med hvordan mikker var plassert og andre ting som gjorde lyden slik den er på plata. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.