Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall 1936v eller Orange ppc212 closed back?


Anbefalte innlegg

Skal skaffe meg et nytt kabinett til en Marshall JCM 900 100w higain dual reverb. Ser for meg 2x12 med vintage 30 elementer. Har sortert meg ned til Marshall 1936v og Orange PPC212 open back closed back. Har noen her inne erfaring med disse to kabinettene og kan komme med sitt syn på hva de anbefaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ErikKlæptn changed the title to Marshall 1936v eller Orange ppc212 closed back?

Hjelper deg sikkert ikke noe lenger, men jeg har en JCM800 50W topp og står ved samme veikryss som deg. Blir ett av de to kabinettene. Tipper det jeg kommer over billigst og enklest tilgjengelig på finn blir det jeg går for.

Jeg skalerer forøvrig ned fra 412 kabinett, fordi det rett og slett blir for stort.

 

(jeg spiller punk rock, pop punk, og alt rock på min amp)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig fint med matchende kabinett. Men personlig sikler jeg etter et high end kabinett ala Orange, Mesa, ENGL Pro eller lignende til min Marshall JVM. Kan også bekrefte at 2x12 er mer enn nok! Men greit å få kabinettet litt i høyden for bedt mulig lyd i ørene 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orange 212 OB er en liten kabinett og jeg synes at Celestion V30 i denne kabinetten låter ikke så bra. Jeg liker bedre Celestion V30 i CB kabineter som for eksempel Orange 112 eller 412.

Marshall 1936 er en stor "oversized" kabinett som er nesten stor som 412. Jeg likte den ikke, riktig nok med  Celestion 12G75 høyttalere. Jeg er sikker på at Celestion V30 i 1936 må låte mye bedre selv om jeg har ikke prøvd det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, mislykketmusikant skrev:

rivera kabinetter skal også være fine ting, troll. de med strekkmetallgrill.

Ja absolutt! Har et Framus 212 V30 kabinett jeg er fornøyd med fra før. Bare dagdrømmer om et kabinett til, litt vanskelig å forsvare med 1 time spilling per måned i kjellerstuen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2022 den 16.12, mislykketmusikant skrev:

rivera kabinetter skal også være fine ting, troll. de med strekkmetallgrill.

Har faktisk 2 stk 1x12 rivera cabs med metallgrill som jeg brukte til en mindre amp. Fantastisk bra cabs som jeg ikke kvitter meg med....ALDRI!! :D  Dessverre så er det i praksis håpløst å bruke på 100w ampen min. De er for små fysisk og elementene tåler ikke 100w. Skal bruke disse kabinettene hjemme etter hvert på en amp med mindre watt.  

 

...men er det noen som har erfaring med begge nevnte kabinett og kan dele sin erfaring? Merk at jeg har skrevet feil i innlegget, Orange closed back skal det være, får ikke endret. 

Som noen nevner så ser det betydelig bedre ut med Marshall cab sammen med en Marshall topp, men noe sier meg at byggekvalitet på Orange er MEGET bra, og ut fra noen youtube tester så har jeg intrykk av at Orange er litt mer "balansert". På den andre siden så er det vel 7 kg tyngre enn Marshall sitt og er et beist av et kabinett selv om det er 2x12.

Når det kommer til pris så er jeg der at jeg vil "buy nice, not twice" :) 

 

På 19.1.2022 den 8.40, Hardi skrev:

hvilken musikk?

Går mest i 70 og 80 talls heavy + Stoner rock og litt blues

På 19.1.2022 den 13.04, mislykketmusikant skrev:

hvilken orange er du ute etter, ec? closed eller åpen? tittelen sier closed, men teksten sier åpen.

har en england-produsert 1936 lead  selv. den er closed back (stereo), og den funker slik et kabinett skal funke.

heheh, har prestert å skrive open ser jeg, det skal være closed back. Får ikke korrigert innlegget :)

 

 

På 19.1.2022 den 12.41, jantore skrev:

Kanskje et dumt spørsmål,men er det forsterkertopp eller combo du snakker om?Hvis det er topp ville jeg gått for 412.

Er en forsterkertopp, og jeg har allerede gått runden om 4x12, og kjenner at det er så alt for upraktisk når jeg skal frakte det til spillejobber :) 

 

På 19.1.2022 den 14.03, Mikke skrev:

Hjelper deg sikkert ikke noe lenger, men jeg har en JCM800 50W topp og står ved samme veikryss som deg. Blir ett av de to kabinettene. Tipper det jeg kommer over billigst og enklest tilgjengelig på finn blir det jeg går for.

Jeg skalerer forøvrig ned fra 412 kabinett, fordi det rett og slett blir for stort.

 

(jeg spiller punk rock, pop punk, og alt rock på min amp)

Akkurat det jeg opplever også. Låner et 4x12 cab (med 12T-75....funker ikke bra på JCM 900 etter min smak), og det er rett og slett for stort å ta med seg. Blir litt teit å må kjøpe meg en gammel Toyote Hi-Ace for å få med utstyret når en 2x12 fint går i ei stasjonsvogn :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.