Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Latterlig billig DIY Fretbender (båndbøyer!)


Anbefalte innlegg

StewMac har sin berømte Fretbender som de selger for 158 dollar… Det blir jo fort over 2000 kroner inkludert mva og frakt.. Sikkert knallgod, men er den verd pengene?

Så jeg tenkte å lage min egen! Den trenger ikke se så fancy ut, jeg trenger ikke sveiv.. Bånda kan jeg dra gjennom bøyeren. Men den må være justerbar så jeg kan bøye bånd til alle mulige radier. Og til slutt så må den være snill med bånda, ikke skrape de opp på noe vis. På MX Sport har jeg funnet disse kulelagerne, en haug for 99 kroner + 99 kr i frakt. Laget til skateboard eller inline skøyter.. Pris 198 kr.
Kulelagerne kom kjapt i posten, og etter et kjapt søk i roteskuffene mine hadde jeg funnet bolter, skiver og muttere som trengtes. Pris på delene setter jeg til 0 kr. Hadde muligens kostet 25 kroner om jeg måtte ut å handle! En plankerest brukes til å montere Benderen på. Jeg byttet ut gummihjulet med to kulelager, så bildet av delene er ikke helt korrekt.
10 minutters arbeid i lunchen var nok til å sette den sammen! De første lengdene med fretwire er bøyd og passet til 12″ radius på gripebrettet! Den funker, men er nok ikke så enkel og lettvinn i bruk som StewMac sin. Og den har litt å gå på når det gjelder utseende... Men likevel, for en tiendedel av prisen er jeg fornøyd! Og denne kan modifiseres etterhvert om jeg kommer på forbedringer! Første forbedring tror jeg blir å sette på et større hjul i midten.
Og for ordens skyld, det første bilde er StewMac sin......

 

Fretbender StewMac.jpeg

Fretbender deler.jpeg

Fretbender ferdig.jpeg

Kulelager.jpeg

Endret av askret
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • askret changed the title to Latterlig billig DIY Fretbender (båndbøyer!)

Dette var en veldig god ide så nå har jeg bestilt lager jeg også. Skal forbedre min fretbender som jeg lagde for en stund siden. Bytter ut hjulene jeg lagde i treverk med disse lagrene som helt sikkert vil bli en stor forbedring.20151221_104800.thumb.jpg.11fc8453e8774acf1fde957343400ece.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har modifisert litt nå. Har byttet ut planken.. Og jeg har satt på et par litt større kulelager på toppen. Og ikke minst, den er gjort lett justerbar! Boret hull i bolten og gjenget den opp til 5 mm gjenger. Kunne da bruke den skruen jeg hadde for å enkelt justere det øvre hjulet opp og ned. Den skruen måtte festes slik at ikke hele greia flyttet på deg, derfor de to låsestykkene på toppen. De er strammet sånn passe så jeg fremdeles lett kan skru for å justere bånd-radiusen. Og den kan enkelt festes i skrustikke eller i høvelbenken.

Prisen har økt til 296 kroner nå, pga 2 kulelager fra Biltema.
Og jeg har malt den i en vakker grønnfarge...

Ferdig Bender.jpeg

Fretbender helt ferdig.jpeg

Endret av askret
La til et bilde..
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.