Web Analytics
Jump to content

Hvor farlig er det å ha høyttalere med lavere effekt enn forsterkeren har?


Arkadian
 Share

Recommended Posts

Jeg bruker stort sett helt rein lyd i bandprosjektet jeg har nå, men noen låter krever lav til middels vreng (pedalprodusert) og et par låter ganske hissig fuzz. Forsterkeren min er en Twin Reverb Custom 15, som har én JBL D130F-kopi, lagd av Eminence. Det låter ... eminent for alt av reinlyd, men ærlig talt litt pyton med vreng. Samtidig hakapik og bomull, om det gir noen mening.

Men så har jeg liggende en Jensen C15N. Nominelt 50 watt kontinuerlig effekt, 100 watt såkalt musikkeffekt. Jeg satt den inn i Twin Reverben nærmest for moro skyld, men det låter jo rett og slett fantastisk, både reint og med dyktige mengder overstyring. Så spørsmålet er: Hvor farlig er dette? Volumkontrollen er aldri, aldri over 5, snarere alltid på 4. Jeg har ikke lyst til å sprenge høyttaleren, men jeg har lyst til å låte sånn som dette på neste gig. Kommer det til å gå bra? Noen som har erfaring med tilsvarende?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke farlig sånn sett, men må være litt obs. og det virker det jo som du er. Man kan faktisk sprenge høytalerelement uansett om man har en høytaler som skal tåle mer enn effekten en gitt forsterker gir.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Audun skrev:

Det er jo ikke farlig sånn sett, men må være litt obs. og det virker det jo som du er. Man kan faktisk sprenge høytalerelement uansett om man har en høytaler som skal tåle mer enn effekten en gitt forsterker gir.

Jeg er obs. Men har aldri gjort akkurat dette. Jeg posta samme spørsmål på et par internasjonale gitarfora, og da ble det posta bilder av atombomber og desslike. Men fornuften tilsier vel at du snarere har rett; jeg antar man skal ta ganske godt i for å generere effekt som sprenger en moderne 50 watts høyttaler. På nettsidene sine er Jensen hysterisk opptatt av at man skal ha (minst) dobbelt så mange watt i høyttalerne som det forsterkeren yter, men jeg tipper det er primært juridiske grunner til det.

Edited by Arkadian
Når man har anledning til å bruke semikolon riktig, bør man gjøre det.
Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk det er lettere å "sprenge" en stor høyttaler med liten forsterker enn motsatt.

 

Se f. eks https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/487919-reasons-underpowered-amps-blowing-speakers.html

og https://www.avforums.com/threads/how-can-an-underpowered-amp-damage-speakers.47762/

 

Så lenge du bruker ørene dine går det bra.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, SunMaster skrev:

Tror faktisk det er lettere å "sprenge" en stor høyttaler med liten forsterker enn motsatt.

 

Se f. eks https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/487919-reasons-underpowered-amps-blowing-speakers.html

og https://www.avforums.com/threads/how-can-an-underpowered-amp-damage-speakers.47762/

 

Så lenge du bruker ørene dine går det bra.

Det er litt forskjell på HiFi og gitar-verdenen sånn sett, da man i HiFi-sammenheng gjerne vil ha signalet fra amp til høyttaler så rent som mulig, mens man i gitar-sammenheng gjerne ser at signalet forvrenges. Det kan være greit å høre om en forsterker "klipper" i et stereoanlegg-oppsett, men muligens ikke med en røramp hvor man ønsker å oppnå rør-forvrengning? Men som sagt, virker det som @Arkadianer klar over dette, så da tipper jeg det vil gå helt fint. 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er etter min mening ikke så enkelt å gi noe fasitsvar på dette, men jeg har egentlig ikke så mye nytt å komme med.
De to forrige innleggene er jo veldig bra.
Bruker man sunn fornuft, og ikke presser utstyret, så går det stort sett greit. Det er jo ganske stor forskjell å hva rør- og transistorforsterkere lager av "ødeleggende" watt, og så går det jo også på frekvenser. Mater man en gitarforsterker med gitarhøyttalere på grensa på hva man bør med en elbass, går det gjerne galt.
Kobler man ut og erstatter elementene med en basskasse, fikser gitarforsterkeren dette helt greit.
Sum- det låter gjerne dritt før det går galt.

Link to comment
Share on other sites

Hi-Fi sammenlikninger fungerer ikke for forsterkere og høyttalere for gitar. For gitaramper brytes alle regler som gjelder for Hi-Fi, og det er det som gjør at det låter bra.  Gamle røramper låter best når høyttalere blir kjørt hardt, og der høyttalerne blir en del av lydbildet og forvrengningen. Har f.eks. en gammal AC30 fra 1963 med originale høyttaler. Ha hatt denne siden tidlig 80-tall, og kjøpte den da av en kompis som hadde hatt den siden midten av 70-tallet. Den ampen har gått mye på full output, og da yter en Vox AC30 en god del mer enn 30w. Høyttalerne som er 2x15 w, lever fortsatt i beste velgående, og fungerer utmerket med ampen på fullt volum. Gamle Bluesbreaker comboer hadde også en output som var over det 2xGreenbacks hadde som max watt. Begge comboer er klassiske gitarlyder der output fra amp overstiger det høyttalere er i samlet watt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg fagmessig på uhyre tynn is, men gamle AC30 er vel det man kaller for "class A"- forsterkere? Det gjør at effekten man sender til en høyttaler oppfører seg på en helt annen måte enn på nyere konstruksjoner.
Ut over det, har du vel helt rett, og noe av problemstillingen er at "watt" ikke er "watt", og at strømforbruket til en forsterker er veldig forskjellig når man skal beskrive hvor høy en lyd er.
Når vi hører på musikk på et "vanlig" stereoanlegg, bruker forsterkeren mellom null og ti watt på normalt lyttevolum, litt etter hvilken forsterker du har.
Er du entusiast, kan den samme forsterkeren  bruke flere hundre watt, men da forbrukes mesteparten som varme. Mener jeg å vite.

Regner med å bli flådd av mennesker som faktisk kan dette, men presser du forsterkeren over det den kan yte, sender den fra seg firkantpulser, og da kan en transistorforsterker "sprenge" en høyttaler som egentlig tåler mange flere watt en det forsterkeren egentlig kan avgi. Du hører dette veldig enkelt, fordi lyden er forvrengt, og det "skurrer".
Det er lettere å høre med transistorforsterkere enn med rørforsterkere, fordi de avgir på maks ytelse en "varmere" lyd, som gitarister gjerne liker. :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AC30 som klasse A forsterker er vel heller tvilsomt. Her er en som mener mye om det. Jeg får ikke med meg alt han prater om, men jeg har sett dokumentasjon på AC30 som klasse AB forsterker mange steder av de som burde vite hva de snakker om. Eneste sikre klasse A forsterkere er single-ended forsterkere så vidt jeg husker. Flere utgangsrør kan brukes i en single-ended konstruksjon.

http://www.aikenamps.com/is-the-vox-ac-30-really-class-a

Edited by GunnarpåMo
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg endte opp med en Jensen C15K. 100W i 4 ohm. Av en eller annen grunn ikke listet på Jensens nettsider, bare som 8 og 16 ohm, men den eksisterer likevel. Og låter helt superb. Reinlyden er absolutt ikke noe dårligere enn Eminence-høyttaleren, og vrenglyden er førsteklasses.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.