Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjarton klassisk gitar fra 60-tallet


Magnarok

Anbefalte innlegg

Hei! Har dere noe kjennskap til gitarer av dette merket? Er det gode gitarer som er verdt å pusse opp? Den har liggi på loftet i et par tiår. Usikker på om jeg skal ta en setup på den eller kjøpe meg en ny gitar. Har målt opp strenghøyden på den selv og den ligger på 2.5mm på begge E strengene, noe jeg ser via et kjapt google-søk ikke her helt optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsetter at du snakker strengehøyden på 12 bånd. Er det nylonstreng/klassisk gitar er det ikke mer enn det må være. Er det en stålstreng så er det kanskje litt høyt, men ikke værre enn at det finnes personer som spiller elgitar med den strengehøyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke bjarton billigutgaver av levin (pre-1976) nylonstrengere? de skal jo være av ganske ok kvalitet. om man skal over den kvaliteten med en ny gitar, må man vel et stykke opp i pris, slik jeg har skjønt det. så om oppussing bare betyr  rengjøring, oljing, båndsliping og strengeskifte, så ja: da er det definitivt verdt det.

neck reset/båndskifte er nok ikke verdt det.

det gjelder om man kun tar med økonomisk verdi, selvfølgelig. tar man med affeksjonsverdi, er det nok noe du må avgjøre selv.

hvor bor du? det finnes enkelte gitartechs som er billigere enn andre rundt omkring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, mislykketmusikant skrev:

er ikke bjarton billigutgaver av levin (pre-1976) nylonstrengere? de skal jo være av ganske ok kvalitet. om man skal over den kvaliteten med en ny gitar, må man vel et stykke opp i pris, slik jeg har skjønt det. så om oppussing bare betyr  rengjøring, oljing, båndsliping og strengeskifte, så ja: da er det definitivt verdt det.

neck reset/båndskifte er nok ikke verdt det.

det gjelder om man kun tar med økonomisk verdi, selvfølgelig. tar man med affeksjonsverdi, er det nok noe du må avgjøre selv.

hvor bor du? det finnes enkelte gitartechs som er billigere enn andre rundt omkring.

 

Jeg bor i lillestrøm område, tar gjerne i mot forslag på billige gitartechs om du har kjennskap til disse rundt her. :) Har forsåvidt gjort rengjøring, oljing og strengskifte på andre gitarer selv, så dette trenger jeg sikkert ikke betale for. Båndsliping har jeg ikke vært borti. Kan det være aktuelt å bytte sadel? Ser at min har samme høyde over alle strengene, i motsetning til min akustiske, men vet ikke om dette er negativt i og for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke særlig bevandret på østlandet, så kan dessverre ikke hjelpe deg med det.

hvis halsen er rett, er det selvfølgelig et stort pluss. og ja man kan bytte sadel og nøtt. men som sunmaster poengterer, er det ikke urimelig høyde på nylonstrenger det du beskriver.

spesielt nøtt kan være litt utfordende for en vanlig gitarist å modifisere, og få bra. best å sette slike ting bort til folk som kan det.

har du mulighet til å ta noen bilder som viser strengehøyde, stemmemekanikk, hals, nøtt, sadel og etiketten til gitaren?

velkommen hit, forresten. hyggelig med nye folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.