Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødvendig med Windows 10 Pro?


jonta

Anbefalte innlegg

19 timer siden, Audun skrev:

Kommer jo an på om man faktisk ønsker den ekstra varmen når det er 30+ ute da... ;) Men, ja jeg er i prinsippet enig i tankegangen. Det blir jo det samme med gamle glødepærer vs. LED. Når boligen likevel må varmes opp, avgir jo en 60W glødepære mer varme, og gjør i teorien at panelovn, varmekabler, varmepumpe kan bruke 60W mindre... Kanskje? Det er selvsagt faktorer som plassering og slikt som spiller inn her, men en LED-pære varer uansett lengre, og det blir således mindre avfall, men jeg vet ikke om en LED-pære er mer eller mindre miljøvennlig i det øyeblikk den må kastes.

Mine foreldre har fortsatt en AEG Turnamat halvautomatisk vaskemaskin som de kjøpte i 1980 eller 1981. Den bruker sannsynligvis mer strøm enn nye vaskemaskiner, men når nye maskiner har en levetid på kanskje10 år i snitt, er det vel liten tvil om hvor miljøgevinsten er høyest.

Ikke sant. Led pærer forurenser nok mere ja. Og de tåler ikke 245V, som vi har her (nå har jeg ringt norgesnett og klaget da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, jonta said:

Ikke sant. Led pærer forurenser nok mere ja. Og de tåler ikke 245V, som vi har her (nå har jeg ringt norgesnett og klaget da...)

Når alle fra Enova til de mest ekstreme miljøorganisasjonene anbefaler bruk av LED-pærer, så indikerer det en mulighet for at du tar feil. Dessuten er glødepærer ikke lenger på markedet, så alternativet hvis man vil bruke lyspærer til oppvarming er dyre halogenpærer med kort levetid.

Når det gjelder gamle PCer som leveres til el-retur, for å være litt on-topic, så sendes de nok ikke til Ghana 🙄 men gjenvinnes og mange av komponentene brukes og selges videre av firma og privatpersoner som har spesialisert seg på slikt. Noen av dem kommer også og henter den gamle PCen hvis man ønsker. Så jeg vil gjenta at man ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å kjøpe seg en ny, raskere og mer energieffektiv PC. Men heller ingen vits i å bruke penger på dette hvis den man allerede har er rask nok 🙂 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 16.9.2020 den 13.23, jonta skrev:

Kloke ord. Og jeg har tenkt litt på det. All den tiden man kaster bort til å knote med dette her. 
Synd å kaste ting da. Men man må nok desverre tenke nytt i disse "miljøvennlige" bruk å kast tider.
Var det ikke dette ungdommens klimabrøl handla om da? At ting skulle vare, være mulig å reparere?
Momskutt på reparasjoner. Standarisering av koblinger,
Kjøpe ny mobil igjen skam,
osv...
Eller var det noe jeg misforstod her???

Jeg er da ikke noe orakel, men stiller et spørsmålstegn ved å bruke "gammel" maskinvare når man må legge ned mange timer med jobb for å konfigurere maskinen. Trenger man en maskin for å surfe, lese e-post og andre ting man ikke må finkonfigurere, er det mange maskiner som er flere år gamle som duger. En avdanket laptop holder i mange år til med en SSD, så sant at lyset i skjermen ikke tar kvelden, eller at tastaturet slutter å virke. Noe helt annet blir det som sagt med en DAW, der man kan bruke mange dager på å finne riktige innstiller for latency og så videre. Ut over det, er jeg nok veldig enig med deg om at det er fint å slite ting helt ut. Det bærer hjemmet mitt preg av. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo ... trist utvikling ... en 'top of the line PC' blir avdanket på noen år (4-5'ish) og kan "plutselig" ikke brukes til noe ant enn surfing og E-post ... 

Har DAW:ene / pluginene blitt så mye bedre ? eler blir di bare mer kravstore ? 

Musikken blir jo i hvert fall ikke noe bedre ... 😄 

 

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er (veldig) lenge siden en top of the line PC ble avdanket på 4-5 år. Den blir jo ikke avdanket for at 5 års utvilking har gjort noe 50% raskere, og DAWene dreier seg først og fremst om lagring RAM, og DSP/CPU. Altså IKKE grafikk, der utviklingen har vært størst. Lag en fin maskin i dag og du har en helt grei maskin om 10 år også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.