Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødvendig med Windows 10 Pro?


jonta

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat vært inne på mikrosoft sidene, for å se på på fordelene med  proversjonen av win 10. Men jeg sjkønner meg ikke helt på mye av" språket" de fører der...
Er det egentlig noen fordeler med pro, for musikkproduksjon?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windows Pro har vel bare mer ekstra programvare du ikke trenger til hjemmebruk? (Som du antakelig ikke trenger til "proffbruk" heller???)

Min filosofi når det gjelder Windows, er å fjerne mest mulig av ressurskrevende ekstra-programmer. Få bort alt som ikke er nødvendig! Spesielt med tanke på å få pc'en til å yte best mulig med tanke på det du ønsker å bruke den til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i forhold til home, mente jeg.

Takk for kloke svar folkens. Da utelukker vi pro, og bruker den tusenlappen på noe mer fornuftig.

Men, hva med stabilitet over tid? Jeg har hatt tre win7 os som har krasja i det siste. Om det hadde finnes, og jeg hadde hatt win7 PRO, hadde jeg kanskje ungått dette????

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, jonta said:

Men, hva med stabilitet over tid? Jeg har hatt tre win7 os som har krasja i det siste. Om det hadde finnes, og jeg hadde hatt win7 PRO, hadde jeg kanskje ungått dette????

Neppe. Det er samme kjerne, bare med noen funksjoner deaktivert.

Win7 er gått ut på dato for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, CastorFiber skrev:

Hvis du har gyldige lisenser på Win7, kan du fortsatt bruke de nøklene til å skaffe deg win10- lisenser uten at det koster fem øre.

Win10 er et bra operativsystem.

https://www.howtogeek.com/266072/you-can-still-get-windows-10-for-free-with-a-windows-7-8-or-8.1-key/

 

Ja, stemmer det når du sier det. Jeg oppdaterte stasjonærmaskina fra Win8 for flere år siden. Det er faktisk Pro-versjonen. Tror ikke jeg hadde Pro-versjon av Win8. Funker gulle godt enda den.

Edit: Når jeg tenker meg om, gjorde jeg det samme med en Dell laptop som hadde Win7 også. Nå begynner den å bli ganske treg, men det har vel mest å gjøre med at den må være over 10 år gammel nå, og ungene har brukt den...

Endret av Audun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at du må få startet maskinen med Win7 for å få godkjent nøkkel til Windows 10,
Se lenken jeg la ut for detaljer.
Ut over det, så stemmer det som flere her har nevnt, "farten" på Home- versjonen er helt lik som på de dyrere versjonene.
Det samme gjelder stabiliteten. 
Ikke noe av det du får med "ekstra" spiller noen rolle når det gjelder musikkproduksjon.

Det er ikke bestandig det er smart å "gjenopplive" gammel maskinvare for å bruke det til musikkproduksjon. Jeg fant fram en veldig sprek men avlagt maskin her, ble brukt til videorendering i en tidligere jobb, den kostet skjorta, brukte veldig mange timer på å legge inn OS, DAW, plugins, oppdateringer, drivere og så videre, og da jeg anså meg for ferdig, tok maskinen kvelden. Hovedkortet takket for seg. Da var den svinedyre prosessoren ubrukbar, det samme var alt minnet, rett og slett fordi det var så "gammelt" (flere år..) at det er vanskelig å finne et nytt hovedkort. Samtidig er det jo slik at det er litt vanskelig å finne ut hva som faktisk har sviktet. Det er ikke sikkert det er hovedkortet.

Det at jeg har denne erfaringen betyr jo ikke at det er noen fasit. Tenk bare litt over hva det koster for nye deler, sammenlignet med hvor mange timer man må legge ned i det å lage en fungerende DAW. Det eneste jeg kan tenke meg som tar like mye tid, er videoproduksjonsmiljø eller utviklermaskin.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2020 den 21.36, CastorFiber skrev:

Jeg er redd for at du må få startet maskinen med Win7 for å få godkjent nøkkel til Windows 10,
Se lenken jeg la ut for detaljer.
Ut over det, så stemmer det som flere her har nevnt, "farten" på Home- versjonen er helt lik som på de dyrere versjonene.
Det samme gjelder stabiliteten. 
Ikke noe av det du får med "ekstra" spiller noen rolle når det gjelder musikkproduksjon.

Det er ikke bestandig det er smart å "gjenopplive" gammel maskinvare for å bruke det til musikkproduksjon. Jeg fant fram en veldig sprek men avlagt maskin her, ble brukt til videorendering i en tidligere jobb, den kostet skjorta, brukte veldig mange timer på å legge inn OS, DAW, plugins, oppdateringer, drivere og så videre, og da jeg anså meg for ferdig, tok maskinen kvelden. Hovedkortet takket for seg. Da var den svinedyre prosessoren ubrukbar, det samme var alt minnet, rett og slett fordi det var så "gammelt" (flere år..) at det er vanskelig å finne et nytt hovedkort. Samtidig er det jo slik at det er litt vanskelig å finne ut hva som faktisk har sviktet. Det er ikke sikkert det er hovedkortet.

Det at jeg har denne erfaringen betyr jo ikke at det er noen fasit. Tenk bare litt over hva det koster for nye deler, sammenlignet med hvor mange timer man må legge ned i det å lage en fungerende DAW. Det eneste jeg kan tenke meg som tar like mye tid, er videoproduksjonsmiljø eller utviklermaskin.

 

Kloke ord. Og jeg har tenkt litt på det. All den tiden man kaster bort til å knote med dette her. 
Synd å kaste ting da. Men man må nok desverre tenke nytt i disse "miljøvennlige" bruk å kast tider.
Var det ikke dette ungdommens klimabrøl handla om da? At ting skulle vare, være mulig å reparere?
Momskutt på reparasjoner. Standarisering av koblinger,
Kjøpe ny mobil igjen skam,
osv...
Eller var det noe jeg misforstod her???

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Win7 end of support var 14 januar 2020. Dvs du får ingen oppdateringer som beskytter deg mot malware m.m.

https://www.microsoft.com/nb-no/microsoft-365/windows/end-of-windows-7-support

 

Klimatiltak handler ikke om å holde liv i utdaterte PCer, med prosessorer som bruker mye mer strøm pr utregning enn nye, snurredisker som bruker mer strøm og er mye tregere enn nye SSDer osv. Du kan unne deg en ny PC med god samvittighet 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, om pc'n bruker mer strøm, så varmer den også mer da. Da bruker panelovnen mindre strøm.

Nye minaraler skal utvinnes, og en nye pc'n skal settes sammen og fraktes halve jorda rundt. Og den gamle skal transporteres og destrueres, sannsynligvis havne på en dynge et sted i Ghana.
Nei, jeg mener forurensning og klima regnestykket hadde sett bedre ut om ting varte mye lenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, jonta skrev:

Nja, om pc'n bruker mer strøm, så varmer den også mer da. Da bruker panelovnen mindre strøm.

Nye minaraler skal utvinnes, og en nye pc'n skal settes sammen og fraktes halve jorda rundt. Og den gamle skal transporteres og destrueres, sannsynligvis havne på en dynge et sted i Ghana.
Nei, jeg mener forurensning og klima regnestykket hadde sett bedre ut om ting varte mye lenger.

Kommer jo an på om man faktisk ønsker den ekstra varmen når det er 30+ ute da... ;) Men, ja jeg er i prinsippet enig i tankegangen. Det blir jo det samme med gamle glødepærer vs. LED. Når boligen likevel må varmes opp, avgir jo en 60W glødepære mer varme, og gjør i teorien at panelovn, varmekabler, varmepumpe kan bruke 60W mindre... Kanskje? Det er selvsagt faktorer som plassering og slikt som spiller inn her, men en LED-pære varer uansett lengre, og det blir således mindre avfall, men jeg vet ikke om en LED-pære er mer eller mindre miljøvennlig i det øyeblikk den må kastes.

Mine foreldre har fortsatt en AEG Turnamat halvautomatisk vaskemaskin som de kjøpte i 1980 eller 1981. Den bruker sannsynligvis mer strøm enn nye vaskemaskiner, men når nye maskiner har en levetid på kanskje10 år i snitt, er det vel liten tvil om hvor miljøgevinsten er høyest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.