Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektoppsett


Anbefalte innlegg

Skal nå gå til anskaffelse av noen effektpedaler og er litt usikker på enkelte ting. Hva slags rekkefølge burde jeg ha på pedalene i kjeden?

Hvilken wah burde jeg kjøpe? (vil ha en som skriker og høye highs)wah for rock, ikke funk.Burde jeg kjøre støyreduksjon og VHT Valvulator? Hva slags pedalbrett anbefaler dere? hva slags strømforsyningsmetode burde jeg velge? voodolab?Åpen for forslag og innspill.. Spiller aggresiv og meodiøs rock.

ESP Viper Standard (active) wireless -----> B-52 AT100 amp

|

Boss TU-2

Ernie Ball Volume Pedal

Elite wah/crybaby deluxe/vox mccoy/fulltone/bad horsie/digitech jimmy?

Digitech Whammy

Boss DS-1 (fungerer som boost)

Boss DD-20

Boss RV-5

Boss CE-20

Boss TR-2

Boss PS-5

Rocktron Hush Super C Pedal

Boss GE-20

VHT Valvulator

||

B-52 AT100 effect loop-------> Foot switch

mvh Chocolate-Overdose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det slår ikke lyden av en god pedal ;)

Av de jeg har erfart er det et par ting som må taes med i beregningen:

Ikke vreng foran Wah

Helst chorus før vreng

Delay etter ale som påvirkes av mengde gain (dist, od etc.) så slipper du så stor forskjell i lyden på repeatsene i forhold til orginalsignalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nå gå til anskaffelse av noen effektpedaler og er litt usikker på enkelte ting. Hva slags rekkefølge burde jeg ha på pedalene i kjeden?

De fleste kjører vreng og wah først' date=' men hvorvidt du vil ha wah før vreng eller omvendt er noe du må teste ut. Det kan være avhengig av wah og pedaler hva som du syns fungerer best.

Ut over det kjører folk gjerne delay/reverb sist, og pedalene i mellom i den rekkefølgen som fungerer for de effektene de vil ha. For eksempel kan det låte fett med pitch-shift inn i chorus for litt ekstra spredning, men det fungerer kanskje best i et stereo-oppsett.

Igjen, prøv deg frem og se hva som fungerer for deg.

Hvilken wah burde jeg kjøpe? (vil ha en som skriker og høye highs)wah for rock' date=' ikke funk.[/quote']

Den du syns låter best?

En vanlig eller moddet Crybaby funker fint også til rock, men de mer moderne ser ut til å velge pedaler som ikke kvekker like mye. Teese, Fulltone, Vox, Morley, Dunlop, MSD.

Det kommer an på amp og gitar, da noen wah-pedaler ikke overgår det gitaren leverer, men kun subtraherer ned i bassområdet, noe som fint kan fungerer med mye vreng og kanskje litt lyse mikker, men ellers være helt unyttig for filtreringseffekt med litt mørkere mikker.

Burde jeg kjøre støyreduksjon og VHT Valvulator?

Med en godt oppsatt rigg bør ikke støyreduksjon være nødvendig' date=' men dersom du er på høyoktanmetallnivå kan en gate være greit for å slippe feedback-problemer.

Valvulatoren kan være grei, men hvis du er på jakt etter et buffer skryter mange også av Axess BS-2. Vil du derimot ha både buffringen samt strømforsyningene er den et ålreit valg, men har den nok uttak til å dekke alle pedalene?

Hva slags pedalbrett anbefaler dere?

Trailer Trash, eventuelt Pedaltrain, eventuelt kjøp en finérplate, bygg selv og kjøp flight.

hva slags strømforsyningsmetode burde jeg velge? voodolab

Jeg har sansen for VLs Pedal Power, men det skulle ikke være noe i veien for å prøve andre løsninger også. PP2en har isolerte utganger som vil forhindre jordsløyfer, noe jeg ikke kan huske å ha sett mange andre ha. Dog kan det være et ikke-problem sålenge alle pedalene er før ampen.

Som Jon Henrik foreslår kan det være en idé å kjøre noen effekter i sløyfen på ampen, men da får du enten:

1: Mer kabler, hvis alt skal være på pedalbrettet, samt at du må ha isolerte utganger på strømforsyningen.

2: Mer styr å svitsje, dersom du har de i nærheten av ampen.

Som brownstone nevner kan andre pedalfabrikanter også klart være alternativer, det er avhengig av budsjett og ønsker, dersom du ikke ennå har anskaffet alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.