Web Analytics
Jump to content

NBD, NAD og NCD - Oppgradering av bassriggen

Naigewron
 Share

Recommended Posts

Nå som vi har funnet en trommis i bandet så er det endelig avgjort at jeg blir fast bassist, så da var det på tide å se etter en saftig oppgradering av bassriggen.

Jeg forsøkte meg en snartur innom å spille med forsterkermodellering og en FRFR-høyttaler, men resultatet var ikke helt det store. Høyttaleren klarte ikke å dytte ut nok bass uten å bunne ut elementet, så jeg måtte skru vekk nesten alt under 100Hz for å få noenlunde volum. Så det eksperimentet var mislykket; på tide å se etter en litt mer klassisk rigg.

Først oppgraderte jeg billigbassen jeg har spilt på til nå med en MiM Precision. Har alltid likt lyden og utseendet på P-basser, og denne var midt i blinken. Byttet ut plekterbrettet for å røffe den opp litt, og så var den klar for kamp.

Valget av forsterker var egentlig ikke vanskelig - Ampeg er lyden av rock, så det ble en Portaflex PF-500. Den mangler riktignok rør, men har den fortsatt lyden i orden, og har mer enn nok effekt til å overdøve det meste (i alle fall når gitaristen spiller på 20W).

Så fant jeg et Fender Rumble 410 500W kabinett på Finn for en overkommelig pris, og da var riggen ferdig.

Plugget sammen alt rett før helgen, og etter en kjapp fiks av en skranglete ledning i kabinettet så låter det som det skal.

I dette oppsettet pumper forsterkeren ut 350W, men o(h)m jeg vil øke effekten til 500W og flytte mer luft så kan jeg hive på et kabinett til.

Kjører en Line6 HX Stomp i front for effekter. Per i dag består bass-effektekjeden av en Tech21 Bass Driver DI som alltid står på (for litt punch og grit), og fotbrytere for å styre chorus, en touch Darkglass-vreng, og en oktavfuzz/drive. Hva mer trenger man?

brEq6Tw.jpg
Edited by Naigewron
  • Like 8
  • Thanks 1

10 hours ago, Gmal said:

Tok alt i en smell der altså! Grattis😎🤘!

Ingenting er vel verre enn å ha en halv rigg (enten bare cab eller bare topp) og måtte vente med å handle resten - Måtte sørge for å få alt i hus samtidig 😆

• Like 1