Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Line6 hx Stomp


Endt

Anbefalte innlegg

Ser ut som gitarrommet mitt går mot slutten pga familieforøkning, og må da tenke litt annerledes mtp å få øvd hjemme. Ser at det blir mindre realistisk å bare skru på marshallen og trøkke på som før. Vurderer da en kompakt løsning, med en hx stomp og en g10 på et nano sized brett, for å gjenskape forsterker pluss pedalbrett og kunne øve med et kjent oppsett, først og fremst med hodetelefoner.

Har aldri prøvd eller eid noen form for modellerings saker før, så om noen har dyrekjøpte erfaringer og innsikt, så del de gjerne. 

Har ikke behov for et drøss av effekter, er kun ute etter en bra vreng, clean med noe klang, og en lead med delay.      

 spacer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører HX Stomp som komplett rigg for elgitar, akustisk gitar og bass. Spiller med headsett 90% av tiden hjemme, med mindre madammen er bortreist og poden sover - Da kan jeg skru opp volumet på studiomonitorene :)

Med bandet går jeg inn i en 1000W FRFR-høyttaler, da spiller jeg primært bass.

Synes HX Stomp gjør seg veldig godt som komplett rigg. Den har jo som kjent litt begrenset prosessorkraft sammenlignet med storebrødrene, og andre modelerings-bokser, men jeg har ingen problemer med å sette opp gode "rigger" innen begrensningene. Det kan faktisk være litt befriende av og til å ikke ha mulighet til å legge til alt mellom himmel og jord på hver preset - Man må legge litt tanke i å finne oppsettet som fungerer best.

Vil likevel absolutt anbefale deg å utvide den med litt tilbehør - Den er ganske begrenset hvis du kun skal bruke de tre switchene på boksen. Jeg kjørte den lenge sammen med en ekstern switch og en expression pedal, og det hjalp en del. Da kunne jeg sette opp switchen til å hoppe mellom moduser på boksen, og sette expression-pedalen til å styre ett eller annet parameter.

Nå har jeg en dobbel footswitch, MIDI-kontroller med to brytere, og en expression pedal. Da har jeg den satt opp slik at jeg har fire footswitcher som kan slå av og på effekter, én som brukes til tap tempo og tuner, to MIDI-fotswitcher som lar meg skifte preset, og en expression pedal som kan mappes til hva som helst (volum, wah, effekt-nivå, modulasjonshastighet, whatever). Med alt dette ekstra leketøyet så har det blitt en veldig kraftig liten rigg.

Et typisk oppsett på en av mine gitarpresets er slik:

Overdrive -> Forsterker -> Kabinett -> Modulasjon -> Delay -> Reverb

Hver preset har fire fotswitcher som jeg kan tilegne, og de er ofte lagt opp slik:

- Switch #1: Overdrive av/på

- Switch #2: Modulasjon av/på

- Switch #3: Delay av/på

- Switch #4: Reverb mix (switcher mellom litt klang og masse klang)

- Switch #5: Tap tempo for delay

- Expression pedal: Delay mix (går fra knapt hørbar til grand canyon)

 

Alt i alt så er da dette en komplett gitarrigg, pluss evt hodetelefoner eller en eller annen form for flatrespons høyttaler.

image.png.d325ca32893ad9bd46225a31da9983ae.png

Endret av Naigewron
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Naigewron skrev:

Kjører HX Stomp som komplett rigg for elgitar, akustisk gitar og bass. Spiller med headsett 90% av tiden hjemme, med mindre madammen er bortreist og poden sover - Da kan jeg skru opp volumet på studiomonitorene :)

Med bandet går jeg inn i en 1000W FRFR-høyttaler, da spiller jeg primært bass.

Synes HX Stomp gjør seg veldig godt som komplett rigg. Den har jo som kjent litt begrenset prosessorkraft sammenlignet med storebrødrene, og andre modelerings-bokser, men jeg har ingen problemer med å sette opp gode "rigger" innen begrensningene. Det kan faktisk være litt befriende av og til å ikke ha mulighet til å legge til alt mellom himmel og jord på hver preset - Man må legge litt tanke i å finne oppsettet som fungerer best.

Vil likevel absolutt anbefale deg å utvide den med litt tilbehør - Den er ganske begrenset hvis du kun skal bruke de tre switchene på boksen. Jeg kjørte den lenge sammen med en ekstern switch og en expression pedal, og det hjalp en del. Da kunne jeg sette opp switchen til å hoppe mellom moduser på boksen, og sette expression-pedalen til å styre ett eller annet parameter.

Nå har jeg en dobbel footswitch, MIDI-kontroller med to brytere, og en expression pedal. Da har jeg den satt opp slik at jeg har fire footswitcher som kan slå av og på effekter, én som brukes til tap tempo og tuner, to MIDI-fotswitcher som lar meg skifte preset, og en expression pedal som kan mappes til hva som helst (volum, wah, effekt-nivå, modulasjonshastighet, whatever). Med alt dette ekstra leketøyet så har det blitt en veldig kraftig liten rigg.

Et typisk oppsett på en av mine gitarpresets er slik:

Overdrive -> Forsterker -> Kabinett -> Modulasjon -> Delay -> Reverb

Hver preset har fire fotswitcher som jeg kan tilegne, og de er ofte lagt opp slik:

- Switch #1: Overdrive av/på

- Switch #2: Modulasjon av/på

- Switch #3: Delay av/på

- Switch #4: Reverb mix (switcher mellom litt klang og masse klang)

- Switch #5: Tap tempo for delay

- Expression pedal: Delay mix (går fra knapt hørbar til grand canyon)

 

Alt i alt så er da dette en komplett gitarrigg, pluss evt hodetelefoner eller en eller annen form for flatrespons høyttaler.

image.png.d325ca32893ad9bd46225a31da9983ae.png

Takker 👍🏻 kan se at det er greit med flere switcher, men i første omgang skal ikke denne erstatte den store riggen. Men ser absolutt at den gir mange muligheter.

Har alltid unngått ting med menyer og skjermer, så det er et pluss for meg at den har noen begrensninger, hadde nok fort gått meg vill og brukt mer tid på å skru enn å spille.

Har du prøvd å bruke den med powerampen på en vanlig forsterker? 

Bruker du trs til xlr kabel eller di boks når du kobler den til pa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Endt said:

Takker 👍🏻 kan se at det er greit med flere switcher, men i første omgang skal ikke denne erstatte den store riggen. Men ser absolutt at den gir mange muligheter.

Har alltid unngått ting med menyer og skjermer, så det er et pluss for meg at den har noen begrensninger, hadde nok fort gått meg vill og brukt mer tid på å skru enn å spille.

Har du prøvd å bruke den med powerampen på en vanlig forsterker? 

Bruker du trs til xlr kabel eller di boks når du kobler den til pa? 

Har ikke testet den med poweramp og cab nei.

Jeg bruker DI når jeg behøver balanserte kabeltrekk. TRS-XLR er ikke standard kabler rundt om, så jeg vil ikke basere meg på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har nå kjøpt en hx stomp, og er godt fornøyd med både lydkvalitet, størrelse, fleksibilitet og brukergrensesnitt ( enkelt nok, selv for noen som aldri har vert borti modelerings dingser før).

Men har ett spørsmål til dere som har mer greie på sånne ting en meg. Prøvde å koble den til min fender hot rod dlx i poweramp inputen, spilte helt greit, men fikk ikke skrudd opp noe særlig, fant også ut etter hvert at cab sim pluss ekte cab ikke er en god match. Byttet så fra instrument level til line level på output fra hx stomp, og ting stemte plutselig.

Nå kan jeg guffe på, og volum knotten på hxen er veldig responsiv. Men er det meningen at den skal stå på line level? Regner med at fenderen begrenser seg selv med sine 40w, men kan jeg ødelegge noe? Hadde det fungert bedre med en amp med master volum?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Endt said:

Har nå kjøpt en hx stomp, og er godt fornøyd med både lydkvalitet, størrelse, fleksibilitet og brukergrensesnitt ( enkelt nok, selv for noen som aldri har vert borti modelerings dingser før).

Men har ett spørsmål til dere som har mer greie på sånne ting en meg. Prøvde å koble den til min fender hot rod dlx i poweramp inputen, spilte helt greit, men fikk ikke skrudd opp noe særlig, fant også ut etter hvert at cab sim pluss ekte cab ikke er en god match. Byttet så fra instrument level til line level på output fra hx stomp, og ting stemte plutselig.

Nå kan jeg guffe på, og volum knotten på hxen er veldig responsiv. Men er det meningen at den skal stå på line level? Regner med at fenderen begrenser seg selv med sine 40w, men kan jeg ødelegge noe? Hadde det fungert bedre med en amp med master volum?

Takker for svar

Svarer ikke helt på spm ditt, men kanskje det hjelper lell; Når jeg brukte Kemper sammen med amper (ofte F Hot Rod Deluxe) brukte jeg utgangen som het "monitor out", eller "direct output", og jeg mener de var line level. Det fungerte fint, og hadde aldri noe trøbbel. Når du plugger rett i fx-loopen på F Hot Rod Deluxe så mener jeg du går rett i post-ampen etter mastervolumet, det skal altså være mye å "gå på". Summa summarum; jeg tror det går bra.

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Endt said:

Har nå kjøpt en hx stomp, og er godt fornøyd med både lydkvalitet, størrelse, fleksibilitet og brukergrensesnitt ( enkelt nok, selv for noen som aldri har vert borti modelerings dingser før).

Men har ett spørsmål til dere som har mer greie på sånne ting en meg. Prøvde å koble den til min fender hot rod dlx i poweramp inputen, spilte helt greit, men fikk ikke skrudd opp noe særlig, fant også ut etter hvert at cab sim pluss ekte cab ikke er en god match. Byttet så fra instrument level til line level på output fra hx stomp, og ting stemte plutselig.

Nå kan jeg guffe på, og volum knotten på hxen er veldig responsiv. Men er det meningen at den skal stå på line level? Regner med at fenderen begrenser seg selv med sine 40w, men kan jeg ødelegge noe? Hadde det fungert bedre med en amp med master volum?

Takker for svar

Vil tro at line level i FX return går fint, men ville kanskje vært mer forsiktig i front. Men det er antakelig veldig avhengig av forsterkeren mer enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
On 6/15/2020 at 1:47 PM, Naigewron said:

Bla bla bla

*bilde*

image.png.d325ca32893ad9bd46225a31da9983ae.png

Kom akkurat over denne - hvor får man tak i de "hattene" som du har på footswitchene? Virker genialt å sette et par slike på de mest brukte bryterne på Helixen så de er lette å treffe i kampens hete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Duckling said:

Kom akkurat over denne - hvor får man tak i de "hattene" som du har på footswitchene? Virker genialt å sette et par slike på de mest brukte bryterne på Helixen så de er lette å treffe i kampens hete :)

De er Barefoot Buttons. Det finnes flere merker, men de er de mest populære.

Du får kjøpt dem direkte fra http://www.barefootbuttons.com , eller så har Falck Musikk i Trondheim ofte en del av dem på lager.

For HX Stomp/Helix trenger du Version 1.

Endret av Naigewron
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2020 den 15.33, Endt skrev:

Men har ett spørsmål til dere som har mer greie på sånne ting en meg. Prøvde å koble den til min fender hot rod dlx i poweramp inputen, spilte helt greit, men fikk ikke skrudd opp noe særlig, fant også ut etter hvert at cab sim pluss ekte cab ikke er en god match. Byttet så fra instrument level til line level på output fra hx stomp, og ting stemte plutselig.

Men er det meningen at den skal stå på line level?

Takker for svar

Ja, line level er riktig. Det er -10db, som er det signal du skal ha før poweramp, som gir dig speaker level. Inn i preampen på din Dlx er instrument level normalt, typisk -30db for elgitarr. Preampen gir typisk +20db, og da blir det ca -10db output før poweramp. Vi leker veldig mye med den gainstage'n når vi bruker pedaler før amp, og det kan man naturligvis også gjøre.

Men du må jo slå fra kabinett i HX Stomp når du bruker powerampen og speaker på din Dlx. Ellers blir den nokk litt "spiss" å høre på 🙂

Endret av Dansken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.