Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydkort / interface


franknergaard

Anbefalte innlegg

På 27.5.2020 den 22.59, franknergaard skrev:

Er vel mest pengene som sitter løst...😂

Tenkte rundt 3-4 tusen.

Min er relativt aldrende så det kan jo tenkes at det har kommet noe mer oppdatert på markedet.

Tja, slike lydkort har faktisk ikke forandret seg særlig mye. Der det er forskjell på litt dyrere og billigere lydkort, er vel i stor grad kvaliteten på pre-ampene. Samt at jo flere innganger du ønsker, jo mer koster det, selvsagt. Ellers har det mer å si kvalitet på f.eks. mikrofonen du kobler til kortet og selvsagt hva du kobler lydkortet til (Specs på PC/Mac, DAW, plugins osv.), og personen som produserer lyden, selvsagt. Både på den ene og den andre siden av lydkortet. Hvis lydkortet ditt fungerer som det skal, tror jeg ikke du vil merke særlig forskjell på det du har kontra ett til 3-4 lapper, så jeg ville brukt pengene på noe annet.

Endret av Audun
  • Liker 3
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Audun skrev:

Tja, slike lydkort har faktisk ikke forandret seg særlig mye. Der det er forskjell på litt dyrere og billigere lydkort, er vel i stor grad kvaliteten på pre-ampene. Samt at jo flere innganger du ønsker, jo mer koster det, selvsagt. Ellers har det mer å si kvalitet på f.eks. mikrofonen du kobler til kortet og selvsagt hva du kobler lydkortet til (Specs på PC/Mac, DAW, plugins osv.), og personen som produserer lyden, selvsagt. Både på den ene og den andre siden. av lydkortet. Hvis lydkortet ditt fungerer som det skal, tror jeg ikke du vil merke særlig forskjell på det du har kontra ett til 3-4 lapper, så jeg ville brukt pengene på noe annet.

Spesifikasjonene på pc'en er det ikke noe å si på. 

Jeg bruker Reaper programvare og når furtebua er ferdig og jeg kan slå meg løs er det signalet fra micen som skal inn i lydkortet. Kjører old school med pedaler og amp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, franknergaard skrev:

Spesifikasjonene på pc'en er det ikke noe å si på. 

Jeg bruker Reaper programvare og når furtebua er ferdig og jeg kan slå meg løs er det signalet fra micen som skal inn i lydkortet. Kjører old school med pedaler og amp. 

Er det kun gitar du ønsker å spille inn? Hvilken mic bruker du? Det kan være mye å hente på å forske litt på micplassering. Evt. kanskje forske litt på å bruke en rom-mic i tillegg til nær-micen. Jeg sliter fortsatt litt med å få tak i hva det er du ønsker å forbedre. Kanskje en grei stormembran-mic kan være noe å bruke pengene på, om du ikke allerede har det fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, franknergaard skrev:

Har en Sennheizer 906.

Joda, skjønner grunnlaget for kjøp kan virke noe tynt. Mulig at ideen om at nyere design, signalbehandling osv skal gi en bedre opplevelse er fullstendig ubegrunnet og at kjøp av noe nyere kan være fullstendig unødvendig.

Den micen er veldig grei den, men da sier jeg igjen: Bruk tid på å forske mer på micplassering, kanskje vurder å kjøpe en god stormembranmic i tillegg, og kanskje til og med en Shure SM57 som nærmic. Ja, jeg vet at sistnevnte er en relativt rimelig mic, men den har vært industristandard i over 20+ år, både live og i studio, men det er det en grunn til, og da har du litt å jobbe med. Lydkortet du har, tror jeg faktisk holder en stund til. 🙂

Endret av Audun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.