Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NAD: BluGuitar Amp1 Mercury Edition!


Alfi27

Anbefalte innlegg

Heyhey,

Da Kemper Stagen jeg kjøpte gikk ad undas (kunne ikke spille på den i mer enn 15 min sammenhengende uten at den krasja), så benytta jeg muligheten til å teste ut en dings jeg har vært nysgjerrig på veldig lenge: BluGuitar Amp1! Har ikke sett så altfor mye snakk om den her på forumet, mulig at det var litt den perioden jeg var relativt inaktiv, men ikke så mye den siste tiden i hvertfall. Det er da en 100w 4-kanals amp med innebygd boost og reverb, som veier 1,2 kg og får plass i frontlommen på gigbagen din. Jeg kan bekrefte at det ikke er 100 ponni-watt, kobla den til en 2x12 Orange combo med V30 og på 5-6 rista den nesten i stykker trommesettet ved siden av... Siden powerampen ikke krever load, så kan faktisk 8 ohm utgangen kobles rett i lydkort også (anbefales dog å ha en pad-funksjon som demper en del db) uten at ampen kan ta skade av det, som også ble bekreftet av Bluguitar support. 

Men som vi alle vet, ingenting av dette betyr noe hvis den ikke låter bra. Så det jeg syns er det sykeste av alt, er at classic-modusen låter og oppfører seg mer eller mindre eksakt som en JCM800... Den har dog mer bunn og tåler dårligere å ha gain høyt, så etter min smak må den holdes rundt 5 slik at bright capen holder det tight nok. Mer gain fikses dog lett med en pedal i front (da jeg ikke er megafan av den innebygde boosten), og den tar boost/OD-pedaler like bra som en 800 også. Selv om jeg foretrekker å ha alt i én boks, så snakker vi fortsatt en pakke på under 1,5 kg med pedal... 

Har hatt den en liten uke, så vil påstå at den verste honeymoon-fasen har gitt seg. Skal se om jeg får mekka et lite klipp når jeg får tid også :)

IMG_4241.thumb.jpeg.43a16b609ff923d859da1ced1b3f7b5f.jpeg

Endret av Alfi27
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Ja den låter sykt bra med IR, og slipper loadbox som er et stort pluss. Det er kanskje et long shot, men det hadde vært superkult om de utvida konseptet til litt i samme gata som de Synergy-modulene. Ikke at du kjøper moduler til den, men at f eks Friedman er med og designer en variant basert på hans amper osv. Kan nok fort risikere å gå ut over hans egen business, så spørs vel om vi får se det noen gang 🤔

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fiksa en noe småklein demo, men det funka så bra med det riffet at jeg måtte bare 😅

Signalkjeden er gitar rett i amp som igjen går rett i lydkort, på classic-kanalen + (innebygd) boost med en Ownhammer Greenback IR. Reverben er plugin pga det måtte pannes, men den innebygde låter faktisk ikke langt unna! 

https://www.dropbox.com/s/irrg4s6gbbnxkdb/Amp1 Runnin'.wav?dl=0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Alfi27 skrev:

Kommer nok til å brenne lydkortet hvis jeg kjører masteren på fullt, men jeg syns den låter veldig 800 med Les Paul. Skal få mekket et klipp når jeg får bridge pickupen tilbake fra potting 👌🏽

Men fungerer masteren overhodet på samme vis som masteren på en røramp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TUFFTUFFTUFF skrev:

Intressant :) . Kom gärna tillbaka med mer tankar och ljudklipp när du har fått testat den ännu mer. Vad är det förresten för skillnad mellan Mercury och Classic.. väntar på en letmegooogleitforyou-länk :) ?

I følge Thomas Blug er forskjellen at han har brukt enda mer tid på å A/B teste med røramper og fått den til å låte enda noen hakk mer autentisk, og tightere bunn osv. Rett og slett en "Amp1 2.0" på en måte. :) 

Foreløpig så er det bare en ting jeg ikke digger, selv om jeg skrev det motsatte i originalposten... Den tar ikke boostpedaler like bra som en røramp, og jeg sliter litt med å få nok gain ut av den uten at alt faller sammen. Vant dog en Ebay auksjon i dag med en Friedman BE-OD Deluxe, så får vi se hvordan det funker :) 

2 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Men fungerer masteren overhodet på samme vis som masteren på en røramp?

Ja den gjør det, det lille røret er mellom preampen og sluttrinnet (litt som fasevender-røret i en røramp) så den brekker opp mer jo høyere du spiller. Med MIDI får du tilgang til et power soak, men har ikke noen MIDI-kontroller dessverre så får ikke testa det.

Skal dra den med meg hjem neste fredag og teste den på 4x12-kabinettene, da skal nanorøret få kjøres hardt 😎

Endret av Alfi27
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2019 den 4.42, Alfi27 skrev:

Fiksa en noe småklein demo, men det funka så bra med det riffet at jeg måtte bare 😅

Signalkjeden er gitar rett i amp som igjen går rett i lydkort, på classic-kanalen + (innebygd) boost med en Ownhammer Greenback IR. Reverben er plugin pga det måtte pannes, men den innebygde låter faktisk ikke langt unna! 

https://www.dropbox.com/s/irrg4s6gbbnxkdb/Amp1 Runnin'.wav?dl=0

Låter bra, men du må altså ha en separat boost for skikkelig high gain?
High gain er vel hovedskelig det som er utfordringen med disse simulatorene.

1.2 kg og 100W er jo helt villt, bruker vel ikke noe særlig strøm heller da...

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jonta skrev:

Låter bra, men du må altså ha en separat boost for skikkelig high gain?
High gain er vel hovedskelig det som er utfordringen med disse simulatorene.

1.2 kg og 100W er jo helt villt, bruker vel ikke noe særlig strøm heller da...

Litt tricky å svare på, for den har egentlig ikke mangel på gain. Det som er tingen er at når du har gain for høyt så blir det grøtete og ukontrollert bass (som dog kan funke til lead), og med for mye boost (både fra ekstern pedal eller innebygd) så blir det mye "artifacts" i tonen. Det er dog verdt å nevne at jeg ikke er en stor tilhenger av hotte pickups, holder meg stødig i PAF til hot PAF-land. Har troen på at rette pedalen (en som kan gi både litt db boost og samtidig vrenge signalet) kan gi nok ekstra juice, hvertfall for mitt bruk :) 

Forøvrig så er det kun reverben og switchinga som er digital, selve signalkjeden er faktisk helt analog. Så det er i grunn ikke en "simulator" i den forstand. Det står at den trekker opptil 150w, som jo er ganske mye til å være klasse D sluttrinn. Tror Boss Katana 100w trekker 75-80w eller noe, men mulig jeg husker feil. Det er i hvertfall ikke mangel på hestekrefter i praksis, som er ganske utrolig i en så liten dings

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Det er vel i grunn ingen amp, hverken nanorør, transistor eller digital simulering, som fikser dette problemet, bortsett fra AXE Fx. Som koster masse.

150W- da har trafoen en virkningsgrad på ca. 66% En tradisjonell trafo har vel en virkningsgrad på ca.40%

Jeg har hørt om disse relativt nye og øyeffektive lettvekts trafoene som er dyre, mye brukt i bassamper, PA og, var det bilstereo? Men så lett som din da? Hva er resten laget av, syltynn plast?😀
Lightweight toroidal transformer heter det kanskje. Men jeg trodde virkningsgraden var på minst 80%

Mine aktive LD Stinger 8" pa høytt. skal ha et max forbruk på 300W og er også opgitt å yte 300W RMS (600W peak) så her er det nok ugler i teknisk data mosen...

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, jonta skrev:

Skjønner. Det er vel i grunn ingen amp, hverken nanorør, transistor eller digital simulering, som fikser dette problemet, bortsett fra AXE Fx. Som koster masse.

150W- da har trafoen en virkningsgrad på ca. 66% En tradisjonell trafo har vel en virkningsgrad på ca.40%

Jeg har hørt om disse relativt nye og øyeffektive lettvekts trafoene som er dyre, mye brukt i bassamper, PA og, var det bilstereo? Men så lett som din da? Hva er resten laget av, syltynn plast?😀
Lightweight toroidal transformer heter det kanskje. Men jeg trodde virkningsgraden var på minst 80%

Mine aktive LD Stinger 8" pa høytt. skal ha et max forbruk på 300W og er også opgitt å yte 300W RMS (600W peak) så her er det nok ugler i teknisk data mosen...

Jeg syns Kemper er bra greier, men den er helt 100% avhengig av superbra profiler og det er det ikke overflod av. De innebygde effektene er heller ikke noe å rope hurra for, spesielt harmonizeren er direkte dårlig. Så jeg fant ut at hvis jeg uansett må ha pedaler ved siden av, så er Amp1 en mye greiere løsning (om så bare som pedalplattform). 

Mine gamle 50w Marshaller trekker maks 175w, og spesielt JMPen yter nok 75w på full pupp så 40% stemmer nok bra ja. Har faktisk tenkt litt på å prøve å finne ut tech-siden av den ja, Amp1 powerampen sammen med en rørpreamp i én boks hadde vært helt ideelt og fortsatt relativt kompakt. Skal teste med Jet Cityen neste uke, kjøre send til return på Amp1. Bare synd at Blug visstnok har kjøpt opp det som er av "Nanotubes" 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2019 den 23.38, Alfi27 skrev:

Ja den gjør det, det lille røret er mellom preampen og sluttrinnet (litt som fasevender-røret i en røramp) så den brekker opp mer jo høyere du spiller. Med MIDI får du tilgang til et power soak, men har ikke noen MIDI-kontroller dessverre så får ikke testa det.

Joda, jeg vet om nanorøret, men får den den rabiate responsen en 800 med masteren satt høyt får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.