Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spacing


Skaftetryne

Anbefalte innlegg

Har opplevd at enkelte TOM broer måler nærmere F-spaced enn normal spacing ved broen. Det henger med at broen har bredere spacing enn selve nøtta, som igjen gjør at man får annen spacing i halsposisjon. Her er det stor forskjell på Dimarzio og Seymour Duncan, greit å være obs 😊 

Men om pickupen har litt annen specing så tror jeg ikke at det gjør noe, strengene trenger ikke være midt på polene, så lenge de er ca innenfor polringen. 

Skal se om jeg får målt mine covers senere ikveld. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, CaptainSexy skrev:

Er vel tommelfingerregel at Gibson har 50mm spacing i bridge og neck, og Fender har 53mm i bridge. Hvis du ser at alt liner opp sånn ca så er det nok 50mm. :) 

Evt post bilde av begge bøkkerne. 

Hvis du ser på bildet så ser du at det ikke er 50 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte en 490r nå og den er 49.7mm . Målte to 490t og der er i underkant av 52mm. Merkelig hvis den måler 48. De fleste coverne jeg bruker må tilpasses litt med en liten rund fil . Selv om de liksom skal passe på 50/52 , men disse er velfig trange til polene . Andre cover har ofte litt større hull og har dermed litt slingringsmonn . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Skaftetryne skrev:

Tenkte jeg skulle bestille cover til en Gibson SG. Målte spacinga til 52 på bridge og 47(!) på neck.
Det er vel ikke normalt? Og finns det en Gibson humbucker som har 47 i spacing?

IMG_20190929_121243290.jpg

Tror du skal måle igjen - de der billige Kina skyvelæra er ikke alltid til å stole på . Har flere billige men bruker en dyr Mitsubishi mest da den er dønn stabil .  Slik som dette bør en måle senter til senter . 

CF116BDB-552A-4B2A-836A-D29F6F1405A6.jpeg

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, CaptainSexy skrev:

Joda, det blir aldri helt spot on, men man ser at strengene liner ganske bra opp med polene på bøkkeren. 

Her ser du 50mm bøkker på en gitar med 53mm spacing. Altså total skivebom.

F7BB8767-E8D1-4E19-87D7-5EBCEBA31973.jpeg

Gibson har breiere poler enn slike Dimarzio , så det ville ikke bli fullt så galt på en Gibson pickup . Målte en Superdisrortion til kun 48mm senter til senter her nå . Så en Gibson hadde nok  såvidt vært brukbart ( hvis en ikke bender 3-4 halvtoner langt nede på fretboard ) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.