Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med div 2x12 kabinett?


Alfi27

Anbefalte innlegg

Halla gutta,

Driver og researcher kabinett, da jeg vil ha et med V30 til å komplimentere Marshall kabinettet med Greenbacks til innspillingsformål. Var ganske bestemt på et 2x12 av et slag, til jeg så denne videoen. Skulle jo ikke trodd at en nærmikka høyttaler blir så påvirka av antall høyttalere, så det er nok størrelsen/rommet inni der som skaper de største forskjellene. Syns uansett at 4x12 låt merkbart bedre selv i miksen, men jeg har såpass dårlige erfaringer med 1960AV at jeg vil ikke ha det, og da blir det fort sabla dyrt med f eks et Zilla 4x12... 

Så jeg er ute etter erfaringer som tilsier det motsatte, f eks at 2x12 kan høres ut som et 4x12 med kanskje bittelitt post processing... De jeg vurderer er Zilla Fatboy, Custom Audio Amplifiers 2x12, Orange osv. Rett og slett over gjennomsnittet solid bygde saker, hvis jeg sier "i den gata der" tror jeg de fleste skjønner hva jeg mener 😝

Et relativt cheesy eksempel, men American Idiot-plata har en helt spesiell separasjon mellom bass og gitar som på samme tid blender inn med hverandre og resten av miksen. Dette er venstresporet kjørt i mono. Det er jo åpenbart mye post processing inni bildet, men jeg har aldri hørt en så eksplosiv og "chainsaw" lignende gitarlyd på noen annen plate. Han er jo kjent for å bruke de modda Marshallene sine med V30 loada 4x12 cabs, og regner ikke med at det ble brukt noe annet der. Produsenten har en modda Marshall med samme mod som BJ har, så akkurat dét er rimelig bankers 😆

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orange, Mesa og Engl Pro (med V30) er hvertfall solide saker. Hvis du jol ha oversized cab så kan jo Marshall 1936 re noe å sjekke ut. Jeg her per dags dato et Framus 212 med V30. Jeg er veldig fornøyd, men det er et faktum at kabinettet har mindre bunn og trøkk enn et 4x12 med V30 som jeg eide før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de er jo solide saker ja, hadde et Mesa 4x12 hjemme på lån før jeg kjøpte Marshall-kabinettet og det var meget nice. Faktisk aldri prøvd 1936, men en kompis var hos en fyr som hadde et 1960AV og et 1936V, og han mente at 1936V låt faktisk bedre... 

Det er egentlig det jeg er redd for ja, 4x12 er jo benchmark og jo mindre post processing jeg slipper unna med jo bedre har jeg funnet ut. Vurderer også å bytte ut de to nederste elementene i Marshall kabinettet og sette i V30, men så har jeg to amper og vil gjerne ha et kabinett til hver 😝 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det råeste std 2x12 kabinettet jeg har vært borti er Bogner sitt over sized kab.
Utover det, så er jo Zilla-kassa jeg har fornøyelig, dog vertikal, så får en litt annen feeling enn et typisk 2x12. 

Jeg synes dog ingenting slår et 4x12 i rommet, selv om det i mange tilfeller er særs upraktisk. 
Marshall bruker vel fortsatt sine versjoner av de første V30, så vidt jeg vet, så det vil nok være små forskjeller der også. 

Det bunner nok ut i bruk. Jeg kvitta meg med mine 4x12 kasser, og har nå 2 1936V kabinett. 
Har dog alikevel savna 4x12, så det kommer nå inn et slikt med V30 også. Muligens to på sikt her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle forslag og innspill!

Hadde egentlig bestemt meg for å drite i ekstra cab og bare smelle i noen V30 i Marshall cabbet, men så ringte jeg Paul fra Zilla i dag ang frontplata de skal fikse på "gloryhole-ampen" (for de som kjenner til den), og i samme slengen spurte jeg om de hadde noen B-stock eller ex-demo kabinett til en bra pris. Han kom ikke på noe i farten, men sendte mail etterpå med et dritfett Fatboy i sort tolex med salt 'n' pepper grill som i grunn var som nytt men han kunne slå av £100 på! Det sykeste er egentlig at det bare skiller rundt £80-90 på med eller uten høyttalere, de kan ikke tjene mye på de... 

Bytter ut logoen med den nye gull/sorte logoen deres og smeller i en V30 og en G12-35XC, så blir det nok lyd skal man se (evt høre) 😎

image.thumb.png.7f4ab20d3eeb32822d69c896035313e5.png

  • Liker 4
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt samme stilen ja! Tipper det er sjef cabs også. Er dog ikke kjempefan av basketweave grill (med mindre den er sort), får litt Fender/Dumble vibe. Ikke at det er noe galt i det, det klæsjer litt med Marshall-topper bare 😝

Er meget happy med at de hadde et til redusert pris som var såpass nærme mine ønskede specs ja! Hadde jeg bestilt custom hadde det blitt sort grill, men sort grill er ikke verdt £100 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.