Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min reise fra Cubase til CuPro


The Euphor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge hatt Cubase, har lenge spilt inn musikk i sin enkleste form. For noen uker siden fikk jeg ånden over meg og utfordret mine bekjente til å komme med forslag til låter jeg kunne spille inn.
Disse låtene prøver jeg å spille inn en ærlig versjon av. Formålet er å lære mer om bruken av Cubase, samt et videoredigeringsprogram som heter DaVinci Resolve (gratis ved nedlasting av versjon 15).
Så langt har jeg spilt inn to låter:
Butterflies - Tone Damli

Oppdatering:
Teodor Tuff - Lullaby.
Musikk: Denne ligger ikke i mitt stemmeleie, og det høres. Har likevel gjort meg mange gode erfaringer. F.eks. at jeg må bruke flere spor i Cubase, slik at det blir lettere å mikse. Automasjon fungerer, men det er litt mer pjatt. Denne låta måtte jeg plukke før jeg kunne spille den, og det stemmer helt sikkert ikke, men synes likevel det er farlig likt originalen (på papiret). Noen gitarstemmer er ikke med. Prøvde også å mikse alt lavere, for å unngå ekstra komprimering ved opplasting til YouTube. 
Video: Testet å kjøre ulike opptak og bilder sammen i en gruppe for å påvirke de med like bildebehandling. Det gikk greit. Ikke en fin behandling, men det var lett å se at det fungerte når endringen var drastisk. 


Formålet med hver video har vært å lære noe. Det er mye som ikke er bra. Jeg har hatt litt fokus på å ikke sitte for lenge med en låt. Jeg spiller alle instrumenter og synger, tidvis "synger". Trommer er programmert. Trommer tar mye tid. Noen av låtene har jeg ikke hørt før, og jeg har derfor også brukt tid på å plukke akkorder, samt skrive ned tekster og gangen i låta. Merkelig nok ikke alle tekster som finnes på nett.

Peaches - Rosa Helikopter
Bare glad for at denne er ferdig...



Her er resten av låtene som er foreslått:
Nick Cave - Do you love me
Dum Dum Boys - Splitter pine
Major Parkinson - Strawberry suicide
Queen - Bohemian Rhapsody
Zappa - Sinister footwear
Dead or alive - You spin me round
Eric Johnson - Cliffs of Dover
Stanley Myers - Cavatina
Paul Gilbert - Better chords
Beatles - Come together
David Bowie - Fashion
Coldplay - Magic

Målet er at alle skal få en runde i Cubase/DaVinci. Visse låter er noe tvilsomme, f.eks. Zappa, men får se om det er mulig å gjøre noe. Skal prøve å legge ut videoer her, og kan forsåvidt bidra til å svare på spørsmål dersom det skulle dukke opp. 

Endret av The Euphor
  • Liker 3
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, 007 skrev:

Artig! Er det EZDrummer?

Fikk litt Zappa-feeling av Butterflies.

Det er Superior Drummer 3. Har så langt stort sett brukt ferdige grooves uten å endre stort. Har ikke lett veldig lenge etter trommelyder heller. Har erfart at det kan gå med noen timer hvis jeg skal teste alt av lyder, skru litt her og litt der. På Rosa helikopter som straks er ferdig hadde jeg store utfordringer med autotune, noe jeg egentlig ikke vil bruke, men greit å vite hvordan. Det er veldig enkelt, men er man middelaldrende og mangler kunnskap blir det likevel vanskelig. :D 

Må sette strek før eller senere for hver låt. Satser på to videoer i løpet av helga. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.