Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av nye effektpedaler. Synspunkt på noen av de...?


Torh

Anbefalte innlegg

Jeg har nå mer eller mindre hobbyspilt gitar i 2-3 år med en Squier (ikke le), 15W Marshall amp og en Zoom 606 multieffektpedal. Kunne nok øvd langt mer effektivt, dvs blitt en langt bedre gitarist, men har allikevel lyst til å oppgradere hele "pakka" da jeg antakeligvis vil ta et friår snart.

Så først på en Korg AX1500G, men tenkte at jeg ville prøve noe annet enn multieffektpedal.

Derfor drømmer jeg nå om dagen om en Boss OS-2, Line 6 FM4 (ja, jeg liker eksperimentelle lyder. Om jeg sier at jeg er veldig glad i Mars Volta, skjønner dere hvorfor jeg vil ha FM4, tror jeg, hvis ikke jeg har misforstått noe...), Line 6 DL4, Marshall ED-1 (kompressor; er ikke sikker på om jeg virkelig trenger det...), Dunlop GCb-95 Crybaby.

Av annet utstyr har jeg lyst på en brukt Fender Telecaster til en pris rundt 5000,- og en brukt Marshall 100W.

Det "hardeste" jeg spiller er Metallica, men er ganske allsidig i musikksmaken og spiller gjerne gammel blues, gammel og moderne rock (Dire Straits, George Harrison, Pink Floyd, BigBang). Liker veldig godt, som sagt, ekserimentell musikk, da først og fremst Mars Volta. Har et lite band i startfasen, og vi har litt lyst til å prøve litt funk også.

Basert på det jeg nå har skrevet, er det noen som har noen synspunkter på "valget" av mine drømmepedaler med tanke på musikken jeg liker å spille?

Og viktigst: noen som har erfaringer de vil dele om de nevnte pedalene?

Er det noe som er et "must" å ha av pedaler?

Dersom jeg kjøper dette i USA, vil det være svært problematisk dersom noe skulle vise seg å ikke fungere?

Beklager mengden av spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si det jeg kan om de pedalene jeg har prøvd:

- CryBaby: Selve symbolet på Wah. Bra lyd, men men veldig...enkel. En CryBaby er en Crybaby.

- Marshall ED-1: Jeg liker Boss CS-3 bedre. Men kompressorer er ganske like i mine ører.

Men jeg tror at uansett hva du anskaffer deg, så er det ett skritt videre, med tanke på effektene du hadde før. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor drømmer jeg nå om dagen om en Boss OS-2' date=' Line 6 FM4 (ja, jeg liker eksperimentelle lyder. Om jeg sier at jeg er veldig glad i Mars Volta, skjønner dere hvorfor jeg vil ha FM4, tror jeg, hvis ikke jeg har misforstått noe...), Line 6 DL4, Marshall ED-1 (kompressor; er ikke sikker på om jeg virkelig trenger det...), Dunlop GCb-95 Crybaby.

Basert på det jeg nå har skrevet, er det noen som har noen synspunkter på "valget" av mine drømmepedaler med tanke på musikken jeg liker å spille?[/quote']

Av de tingene du har valgt vil jeg si to av de er streite nok, Line6 FM4 og Crybabyen. Skal du ha en wah er den et godt sted å starte og den er rimelig nok til at du kan kjøpe den og teste. Dessuten er den lett å bypass-modde dersom du senere ønsker det (hvis du ikke kjøper en som er moddet allerede). MSD Silvermachine er en kul wah (naturlig nok, siden jeg eier en), men på begynnernivå er den kanskje ikke priset...

Jeg er noe skeptisk til DL4'en, rett og slett fordi jeg så sjelden bruker mer enn et par delay-settings selv. En Boss DD-5 burde være enkelt å få tak i, eller kanskje en Visual Sound H2O (så har du chorus også), eller noen av de hundrevis av andre delay-pedalene som er på markedet. Hvis planene dine er å være eksperimentell er kanskje DL4 et godt valg.

Er også noe skeptisk til Marshall-kompressoren, jeg har aldri hørt noen anbefale den. Boss, Keeley, Barber og Emma er de navnene jeg husker å ha sett ofte, og jeg ville nok vurdert en av de først. Det er litt avhengig av hvilken kompressor-effekt du er på jakt etter og hvor mye påvirkning av lyden du ønsker.

Er det noe som er et "must" å ha av pedaler?

Overdrive' date=' wah, kompressor og delay kommer du særdeles langt med. Ja, og så en Pedal Power II eller noe annet som strømforsyning.

Dersom jeg kjøper dette i USA' date=' vil det være svært problematisk dersom noe skulle vise seg å ikke fungere?[/quote']

Det kommer an på hva du mener med "ikke fungere". Hvis pedalen viser seg å ikke virke kan du slite, da det nok vil være vanskelig å få noe særlig kronasjer tilbake. Dersom det er snakk om at pedalen ikke passer deg er det bare å selge den på musikkweb.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, spesielt nettroms. Hjelper meg godt på vei det svaret du gav. :)

Har du gode erfaringer med FM4? Og har du et alternativt forslag til OS-2?

Er usikker på om jeg i det hele tatt vil ha en kompressor. Tenker mest i forhold til sustain-effekten...

Med tanke på kjøp i USA, så vil det være vanskelig å få det reparert her i Norge? Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, fant en brukt DD-5 pedal på nettet. Ser at den er digital. Er det en veldig ulempe med tanke på analogt delay...? Husk at jeg er vel fortsatt på nybegynnerstadiet, så jeg har jo ikke rukket å bli altfor kresen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gode erfaringer med FM4? Og har du et alternativt forslag til OS-2?

Har ikke brukt FM4 selv' date=' men de generelle tilbakemeldingene jeg hører er at den (og pro-rack-versjonen) er en bra greie. Ting å utsette på de har vært strømforbruket og kvaliteten på switchene, såvidt jeg husker.

Det finnes haugevis av alternativer til OS-2, men hva du vil ha avhenger av hvilken type lyd du vil ha, som igjen avhenger av fingre, gitar, forsterker, kabler, stemningen på børsen samt hvorvidt værdamen på TV-2 gikk i miniskjørt den dagen. Du må nesten si noe om hva du vil låte som før jeg kan si noe om hvilke pedaler du burde se etter.

Er usikker på om jeg i det hele tatt vil ha en kompressor. Tenker mest i forhold til sustain-effekten...

Hmtja, jeg opplever ikke sustain som mangelvare, og bruker derfor bare kompressoren når jeg vil ha noe jevnere og innpakket clean-lyd. Kanskje noe å tenke på om du skal ut i funk-land eller vil ha veldig clean country-lyd?

Med tanke på kjøp i USA' date=' så vil det være vanskelig å få det reparert her i Norge? Eller...?[/quote']

Kommer helt an på produktet, vil jeg tro.

Btw' date=' fant en brukt DD-5 pedal på nettet. Ser at den er digital. Er det en veldig ulempe med tanke på analogt delay...?[/quote']

Kjenner ikke til noen som lager analog delay lenger, alt jeg ser er basert på digitale kretser i en eller annen variant (det gjelder for eksempel også Line6s DM4). Det viktigste er at den låter bra nok og har de egenskapene du foretrekker (delaytid, tap-tempo, mix-muligheter, evt presets, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må ta DL4'en i forsvar her. Den kostar meir, men har det aller meste av delay relaterte effekter ein nokon gong får bruk for. Tap tempo og 3 lagringsplassar gjer den veldig fleksibel live. For ikkje å snakka om true bypass. Som dei andre xx4 boksane til line 6 nyttar det ikkje med batteri (tomt på 2 timar), så ein må investera i adapter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Tusen takk igjen for et veldig godt svar :))

Uhm, som sagt så er det hardeste jeg spiller Metallica. Men gammel blues kan jeg gjerne spille, men det går helst i gammel og moderne rock. Gilmour har jo (oh, veldig originalt å si) en veldig veldig flott lyd. Spesielt på Comfortably Numb (Pulse-konserten), nydelig.

Men den lyden som ligger meg nærmest hjertet er nok Californication (albumet generelt)-sounden til Frusciante, den har jeg falt i staver for. Kanskje noe i den retningen, bare veldig mye billigere ;) Men som sagt, jeg er jo ikke såå kresen ennå, så bare jeg har en lyd som kan ligne litt, så er jeg fornøyd inntil videre...

Hva gjelder kompressor, så kan det hende jeg burde vente litt med kjøp av noe sånt, før jeg finner ut litt mer hva jeg vil. Er mulig det blir noe funk, men det spørs hvor mye jeg vil bruke det ellers...

Får bare beklager at jeg spør/sier så mye rart, er ikke så veldig bevandret i effektens verden ennå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du tenker på å kjøpe i USA.

I de fleste store amerikanske byer er det gitarbutikker som er større enn noe som finnes i Norge. Gå i en sånn og prøv masse forskjellig.

Da jeg var på Guitar Center i Tucson hadde de liksom 10-15 forskjellige wha-pedaler. Jeg endte opp med en jeg aldri hadde hørt om: Snarling dogs whine-o-wah.

Ga under 100$ for den. I det siste har den dukket opp også her i landet. Ligger på drøyt 2000kr hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en brukt Marshall 100W.

Hehe, spesifikt. :) Neida, men skal du ha Marshall bør du gå for rør. Og skal du ha rør, bør du absolutt ikke går for 100W. (Jeg har det selv, og det er forj*vlig høyt!) Med tanke på at rør-amper må skrus opp for å få skikkelig god lyd. Prøv heller å finn en 50W (max).

Ang. DD-5. Jeg har en og er veldig fornøyd med den, har ikke prøvd spesielt mange analoge (hvis noen.. hm) delayer, men DD-5 er en veldig god pedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå titter jeg rundt på nettet som en gal for å finne ut hva jeg vil ha. Blir avhengig ;)

Som CowJuice sier, så tror jeg nok jeg bør se litt på lokale gitarbutikker på Manhattan. Kan finne et og annet der.

For å komme innpå ampen så har jeg nok endret mening etter å ha lest meg litt rundt. Dersom jeg finner en 50W Marshall for 2500,- går jeg for den, men jeg lurer litt på om jeg ikke skal se på noen Kustom eller Fender.

Ellers har jeg mer eller mindre blitt veldig usikker på effektpedaler. Dette er hva jeg tenker på nå:

DD-6 (den skal jeg ha uansett, evt. en DD-5)

Dunlop Crybaby 535Q (mulighet for justering kan være kjekt. Har hørt at den ikke har fullt så god lyd som deres standard Crybaby, men dersom det ikke er såå stor forskjell går jeg nok for 535Q)

Electro-Harmonix Mini Q-tron+ (istedenfor en FM4.l Har hørt at EH har litt rykte på seg for å være lite solide, men jeg skal ikke akkurat trampe på den eller søle øl på den, så satser på den ;))

Og en overdrive eller distortion-pedal. Her er jeg mest usikker. Heller litt på Boss SD-1 nå (dersom jeg får tak i en amp med footswitch, kan jeg legge litt ekstra vreng på f.eks. solo ved å bruke SD-1 når jeg ikke synes vrengen på ampen vil holde. Korrekter meg om jeg sier noe feil nå...)

Hva tror dere?

(og igjen, takk for all input :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.