Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av nye effektpedaler. Synspunkt på noen av de...?


Torh

Anbefalte innlegg

Nå titter jeg rundt på nettet som en gal for å finne ut hva jeg vil ha. Blir avhengig ;)

Det nytter ikke å titte for å finne ut hvilket gitarutstyr du vil ha' date=' du må ut og prøve det.

Dunlop Crybaby 535Q (mulighet for justering kan være kjekt. Har hørt at den ikke har fullt så god lyd som deres standard Crybaby' date=' men dersom det ikke er såå stor forskjell går jeg nok for 535Q)[/quote']

Forskjellen er nok ikke så stor, men en 535Q låter ikke akkurat som en vanlig Crybaby. Justeringsmulighetene er kule, men kanskje ikke så nyttige ved livebruk (en knott på siden er mindre oversiktlig enn knotter på forsiden slik Silvermachinen min har). Prøv gjerne begge og velg den du syns låter best.

Og en overdrive eller distortion-pedal. Her er jeg mest usikker. Heller litt på Boss SD-1 nå (dersom jeg får tak i en amp med footswitch' date=' kan jeg legge litt ekstra vreng på f.eks. solo ved å bruke SD-1 når jeg ikke synes vrengen på ampen vil holde. Korrekter meg om jeg sier noe feil nå...)[/quote']

Du burde ikke være kategorisk i valg av overdrive-/distortion-pedal uten å ha valgt en amp først (og aller helst både amp og gitar). Pedaler oppfører seg annerledes avhengig av amp og justeringer, og derfor kan en pedal du tester i butikken låte fett der, men ikke nødvendigvis låte fett hjemme fordi du ikke brukte samme amp. Boss-pedalene burde være streite nok de, men ingenting er universelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(en knott på siden er mindre oversiktlig enn knotter på forsiden slik Silvermachinen min har). Prøv gjerne begge og velg den du syns låter best.

Yo, I have liek so much boutique super-expensive stuff! VHT, CAE, Automagic...

(Misunnelig? Jo, litt.)

Torh:

Om du har lyst til å sjekke ut noe annet enn Crybaby har jeg en Vox V847 Wah til salgs. Ta kontakt på PM om du er interessert =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå titter jeg rundt på nettet som en gal for å finne ut hva jeg vil ha. Blir avhengig ;)

Det nytter ikke å titte for å finne ut hvilket gitarutstyr du vil ha' date=' du må ut og prøve det.[/quote']

Neinei, men jeg ser nå litt rundt, og de pedalene som ser interessante ut, vil jeg ta en nærmere kikk på. Litt kjedelig å komme inn i en butikk uten å ha peiling på hvilke pedaler jeg vil teste ut, og se om de svarer til forventningene mine... :?

Dunlop Crybaby 535Q (mulighet for justering kan være kjekt. Har hørt at den ikke har fullt så god lyd som deres standard Crybaby' date=' men dersom det ikke er såå stor forskjell går jeg nok for 535Q)[/quote']

Forskjellen er nok ikke så stor' date=' men en 535Q låter ikke akkurat som en vanlig Crybaby. Justeringsmulighetene er kule, men kanskje ikke så nyttige ved livebruk (en knott på siden er mindre oversiktlig enn knotter på forsiden slik Silvermachinen min har). Prøv gjerne begge og velg den du syns låter best.[/quote']

Sant det..

Og en overdrive eller distortion-pedal. Her er jeg mest usikker. Heller litt på Boss SD-1 nå (dersom jeg får tak i en amp med footswitch' date=' kan jeg legge litt ekstra vreng på f.eks. solo ved å bruke SD-1 når jeg ikke synes vrengen på ampen vil holde. Korrekter meg om jeg sier noe feil nå...)[/quote']

Du burde ikke være kategorisk i valg av overdrive-/distortion-pedal uten å ha valgt en amp først (og aller helst både amp og gitar). Pedaler oppfører seg annerledes avhengig av amp og justeringer' date=' og derfor kan en pedal du tester i butikken låte fett der, men ikke nødvendigvis låte fett hjemme fordi du ikke brukte samme amp. Boss-pedalene burde være streite nok de, men ingenting er universelt.[/quote']

Gitaren jeg tenker på nå (og som jeg mest sannsynlig vil kjøpe) vil være en Fender Lite Ash Telecaster (har hørt at de er litt "hit'n'miss" så jeg må nok teste litt). Amp? Vet ikke helt ennå. Marshall, Kustom og Fender skal vel være ganske greie amper....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yo' date=' I have liek so much boutique super-expensive stuff![/quote']

Pft, i motsetning til deg har jeg ikke skryteside i galleriet. ;)

Litt kjedelig å komme inn i en butikk uten å ha peiling på hvilke pedaler jeg vil teste ut' date=' og se om de svarer til forventningene mine...[/quote']

For så vidt enig der, men jeg mener det eneste du kan lese ut av anmeldelser og annet på nett er en pekepinn på hvorvidt pedalen kan fungere sammen med gitar X og amp Y, eller lignende. Slik sett kan du lese deg til en idé om hvor du skal begynne, men det kan være nødvendig med litt veiledning etter hvert, for eksempel fordi du ikke syns pedal Z låter riktig og heller vil ha noe med mer trøkk i øvre mellomtone, eller lignende. Det er sjelden jeg ser folk ta hensyn til slikt når de skryter sin favorittpedal opp i skyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjedelig å komme inn i en butikk uten å ha peiling på hvilke pedaler jeg vil teste ut' date=' og se om de svarer til forventningene mine...[/quote']

For så vidt enig der' date=' men jeg mener det eneste du kan lese ut av anmeldelser og annet på nett er en pekepinn på hvorvidt pedalen [i']kan fungere sammen med gitar X og amp Y, eller lignende. Slik sett kan du lese deg til en idé om hvor du skal begynne, men det kan være nødvendig med litt veiledning etter hvert, for eksempel fordi du ikke syns pedal Z låter riktig og heller vil ha noe med mer trøkk i øvre mellomtone, eller lignende. Det er sjelden jeg ser folk ta hensyn til slikt når de skryter sin favorittpedal opp i skyene.

Ok, da skjønte jeg hva du mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm' date=' dere som har kjøpt effektpedaler i USA; hvordan gjør dere det med tanke på adaptere? Eller kjører dere bare batterier?[/quote']

Det er som oftest to muligheter, med interne variasjoner.

1: Pedalen bruker likespenning (DC). Er det 9V kan en bruke batterier, eller en har kanskje en strømforsyning for pedalene (Pedal Power e.l.), for Line6-greiene kan en PP2 også forsyne de med strøm. For odde spenninger oppsøker jeg min lokale elektroingeniør, han selger Mascot-strømforsyninger for sannsynligvis alt mellom himmel og jord. Andre muligheter er Clas Ohlson e.l. butikker.

2: Pedalen bruker vekselspenning (AC), da er det fort mange muligheter. Noen bokser er låst til 110V. Da må en enten få loddet inn en ny trafo (og det kan være vanskelig å skaffe), eller kjøpe en overgangstrafo for 230V->110V. Disse blir gjerne store når strømbehovet er stort, og det er ikke alltid like greit å dra med seg rundt.

Noen bokser har strømforsyning som takler alt mellom 110V og 240V, slik også moderne laptoper gjør. Da er det bare å skaffe en kabel med plugger som passer, og spille ivei.

Noen bokser har strømforsyning med muligheter for å switche mellom 110V og 230V. Det kan være via en bryter, eller det kan tenkes du må ha en loddebolt. Ofte må du også bytte sikring, men bortsett fra det er bare å spille ivei.

Andre går på lav spenning (for eks. 9V eller 12V). Til disse kan det tenkes en har en overgangstrafo som kan gi den strøm allerede, eller en må ut og skaffe. Igjen benytter jeg iblant min lokale elektroingeniør (eller Clas Ohlson e.l.)

(For øvrig har jeg noen ganger vurdert å kjøpe en spenningsstabilisator fra Furman og kjøre hele riggen på 110V, da er dette et ikke-problem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amp? Vet ikke helt ennå. Marshall' date=' Kustom og Fender skal vel være ganske greie amper....[/quote']

Marshall, Fender og Kustom er liksom 3 heeelt forskjellige amper, med helt forskjellige bruksområder, og i ganske forskjellige prisklasser.. ihvertfall Kustom..

De Kustom ampene jeg har testet høres veldig veps ut, og er absolutt ikke og anbefale .. Dog billige.

Du ønsker en 50w Marshall rørforsterker til 2500... jaa du kan jo være heldig..

Fender koster ganske flesk, hvis du skal ha en god rørforsterker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ønsker en 50w Marshall rørforsterker til 2500... jaa du kan jo være heldig..

Rør nei :lol: tar nok en god stund før jeg har ambisjoner nok til å kjøpe rør.

Takk for godt svar CowJuice og nettrom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.