Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som har et forslag til lim som egner seg for å feste broen til toppen på en akustisk stålstrenger?
Gitaren er 40 år gammel, men av stor nostalgisk verdi :)

IMG_4530s.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hudlim (hide glue), Titebond eller epoxy vil funke bra. Tror nok vanlig Casco snekkerlim også vil holde, men de andre limtypene tåler mer fuktighet.

• Takker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjort dette noen ganger, og har gode erfaringer med Titebond 

https://www.verktoyas.no/TITEBOND_ORGINAL_2_4DL_TRELIM_756721

Det er viktig å rense flatene godt før du limer, og å bruke klemmer som gir godt press.

For å gjøre det sterkere kan du etter at broa er limt på plass vurdere å lime inn noen 6 mm treplugger i bakkant - f.eks. en på midten og en på hver side der hvor broa er tynnere. Når du borrer hull til pluggene så pass på at du ikke treffer spilene (bracing) på innsiden av lokket. Det bør være en treplate (bridge plate) på innsiden som vil gi ekstra feste for pluggene. La pluggene stikke ut over broa, og puss dem ned når limet har tørket.

https://www.clasohlson.com/no/Bosch-treplugger/40-9483

• Takker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig gode tilbakemeldinger el-roffo og Snibur, dette bør gå som en lek :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Titebond er fint det, men jeg mistenker at mange foretrekker dette fremfor Casco, siden det er det man ser oftest på kule Youtubevideoer :)
Har enda tilgode å se at Titebond holde noe som Casco trelim ikke har klart.
Begge deler er topp tips.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Casco skal ikke undervurderes nei, har limt flere gitarkropper med det og det holder som pokker. Billig er det også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok at både Titebond og Casco er sterke nok, limfugen blir vel sterkere enn treverket som limes. Men forstår det sånn at dette er to forskjellige typer lim, der Casco er mer elastisk etter at det har tørket og derfor kan dempe vibrasjonene litt mer enn Titebond, som blir helt hardt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av morkov
      God dag. Jeg holder på å lage et forsterkerkabinett, og hadde tenkt å kle den med tweed. Lurer på om det er noen her som kan anbefale en egnet lim til dette?
    • Av Affen
      Valgte å ikke kjøpe noen replacementbro til min Squier VM Jazzmaster. Har satt på .11 strenger og justert broa.
      Null strengeslip. MEN; nå har disse små høydejusteringsskruene til sadlene begynt å skru seg opp mens jeg spiller :-O
      Tips mottas med takk og klem
    • Av Magnusjb
      Hei
      Jeg har en vox ac15 hw som etter noen år har mistet en kanal og dessuten låter temmelig tamt. Siden jeg ikke har bil er jeg avhengig av et lett tilgjengelig sted å levere den til reparasjon. Har noen her noen anbefalinger i Oslo?
      Magnus
    • Av CastorFiber
      Jeg satt og kikket på de utmerkete nettsidene til den kjente gitarreparatøren Frank Ford her, fordi jeg leter etter banjostoff. Da snublet jeg over noe jeg ikke var klar over.

Gelatin som man kan kjøpe i matbutikken er akkurat det samme som "hide glue". Det ante jeg ikke. FF skriver at det blir dyrt hudlim, men for oss nordmenn som må betale frakt for å handle det fra USA, så blir det trolig ikke så ille. Linker:
      http://www.frets.com/
      http://www.frets.com/FretsPages/Luthier/TipsTricks/KitchenGlue/kitchenglue.html
      En liten advarsel- begynner du å lese på disse sidene, så går timene..
    • Av Dragonfly
      Jeg har lest ting på forumet av og til, men har endelig registert meg som bruker nå. Som utlending foretrekker jeg ofte å lese hobbytingene på engelsk, men nå trenger jeg noen tips
      (jeg ber om forgivelsen for dårlig norsk og grammatiske eller stavefeil., jeg er ikke norsk og har ikke bodd her så veldig langt). I telleg har jeg letet på forumet men kunne ikke finne noe (det er sannsynligvis en brukerfeil).
      Jeg har ikke bodd her (i Stavanger) lenge og trenger en tips for en 'guitar repairman'. Jeg kjøpte en ny gitar og den arriverte skadet. Malingen trenger litt oppussing, og kanskje må bli gjort igjen. I tilleg vil jeg gjerne endre noen ting med elementer (pickups). Kan dere anbefele meg noen i Stavanger område?
      På forhand, tusen takk!
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.