Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Am pentatonisk skala


Mustafa1

Anbefalte innlegg

I følge Google translate betyr det følgende:

 

Den første skalaen du lærer er A-mindre pentatonisk. En mindre pentatonisk kan brukes som en ledningsskala over akkordprogresjoner i A minor, C major og A blues ("blues" kan innebære en spesifikk sekskantskala, samt akkordprogresjon) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det det egentlig betyr er at du nå bør sette deg ned med gitaren og bli kjent med pentaton-skala. No offence, men jeg skjønner ikke hvordan du skal klare å få noe ut av alt du spør om. Keep it simple - lær deg pentaton-skala og bli kjent med og komfortabel med å bruke den i improvisasjon. For meg virker det som du gaper over altfor mye og at du per dags dato ikke har grunnlag og erfaring nok til å forstå de svarene vi gir deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke om pentatonisk før. Jeg har spilt i 8 år og halvt. Jeg spør om hva (teori) ikke hvordan (praksis).

Nå kan jeg kirke toneartene. Dur og moll skal. Og pentatonisk.

Det er bra å danne seg oversikt før man begynner å studere.

Endret av Mustafa1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med det forrige innlegget? en pentatonskala består av fem toner. Hvilken tone den starter på er spiller ingen rolle.Grunnen til at vi ofte ser for oss at det er A som er starttonen, er av historiske grunner. En pentatonskala er en pentatonskala helt uavhengig av grunntonen, eller tonika, som noen kaller den.

Endret av CastorFiber
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Mustafa1 said:

Det er det det var på internet sida. De viste de de mente var viktige skalaer og begynte på A, kanskje pga Am og Am pentatonisk skala - som bruker heltoner.

Jeg tror du forvirrer begrepet "heltoner" med "toner uten kryss eller b foran". A moll og A moll pentaton bruker ikke bare heltoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Naigewron skrev:

Jeg tror du forvirrer begrepet "heltoner" med "toner uten kryss eller b foran". A moll og A moll pentaton bruker ikke bare heltoner.

OK skal innrømme pentatonisk skala er jeg ikke sikker på, men Am skala bruker bare "heltoner". Cm skala bruker ikke bare heltoner. ... Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Mustafa1 said:

OK skal innrømme pentatonisk skala er jeg ikke sikker på, men Am skala bruker bare "heltoner". Cm skala bruker ikke bare heltoner. ... Tror jeg.

Nei, Am skala bruker ikke bare heltoner. Det du tenker på er at den bare bruker toner uten "modifikatorer" (# og b), altså at den bare benytter de hvite tangentene på et piano. Det er *ikke* det samme som heltoner.

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mustafa1 skrev:

OK skal innrømme pentatonisk skala er jeg ikke sikker på, men Am skala bruker bare "heltoner". Cm skala bruker ikke bare heltoner. ... Tror jeg.

Det virker som du har misforstått hva heltoner og halvtoner er. Heltoner og halvtoner er intervaller, altså et mellomrom eller "steg" mellom to toner. På gitaren vil det si at det er en halvtone mellom hvert bånd. for eksempel er det altså en halvtone fra C til C#, en halvtone fra C# til D osv. En oktav deles altså inn i 12 halvtoner. Det er en heltone fra C til D, en heltone fra C# til D#, en heltone fra D til E osv. Slik du bruker begrepen hel-og halvtoner virker det som du tenker på heltoner som de hvite tangentene på pianoet og halvtoner som de svarte (altså toner med # eller b). 

En pentatonisk mollskala vil bestå av grunntonen, neste tone vil være tre halvtoner opp, neste igjen to halvtoner (en heltone) over det, så to halvtoner over det igjen, neste steg er tre halvtoner opp. Går du så to halvtoner opp igjen er du på oktaven. To eksempler: I Am vil det si du spiller A, C, D, E, G og A igjen. I Cm vil du spille C, Eb, F, G, Hb og C igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.