Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass og forsterker til nybegynner


larseko

Anbefalte innlegg

Hei. Har en nesten-13-åring i hus som skal få seg elbass og forsterker til bursdag. Han har spilt forskjellig opp gjennom, spesielt djembe likte han godt, og har lært seg noen trudelutter på gitar, men vil nå begynne på bass i regi av kulturskolen. Jeg spiller bare litt gitar selv, og har lite peil på bass.

Gutten blir nok mest å spille rock, noe pop, og forskjellig. Ikke metall, kjenner jeg ham rett (:\). Men kulturskolelæreren vil nok lure inn litt jazz og forskjellig. Synes ikke budsjett bør gå over 4000, men vil ikke kjøpe dårlig utstyr.

Har til nå sett spesielt på Squier Modified Vintage Jazz Bass 2013 og Ibanez SR300E på gear4music. Begge disse får mye skryt. Sistnevnte er en del rimeligere, men jeg synes personlig førstnevnte ser noe kulere ut ;) Tror også han vil synes det... Noen formeninger? Er Squieren verdt den snaue tusenlappen ekstra?

Så var det forsterker. Tenker å kjøpe denne fra samme sted siden vi først bestiller derfra. Noen anbefalinger? Dette blir kun hjemmeøvingsamp, men jeg vil jo gjerne kunne jamme litt med ham på gitar også (med mitt utstyr, som helst blir en 50w kombo type Boss Katana e.l.). Når han øver med band får han låne kutlurskolens utstyr. Så litt på Ashdown tourbus 10 som var skambillig. Erfaringer? Andre forslag? Går vi for Squier, må vi ta en rimeligere amp, med Ibanez kan vi gå opp litt der.

Tar gjerne imot forslag på andre butikker også. 

Det er kanskje noen forutsetninger jeg har glemt, men er litt vanskelig på dette stadiet. Derfor er det kanskje også lurt å kjøpe noe ganske allsidig, men jeg tror begge alternativene her bør gå greit...

Dessverre bor vi ikke særlig sentralt til, og det er vanskelig/langt å dra for å prøve utstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående spørsmålet Squier vs Ibanez og om det er verdt den tusenlappen ekstra; hvis det er bassen som du tror kommer til å inspirere han mest, er nok den det beste kjøpet. Ibanezen blir ikke det beste kjøpet. til tross for at den kosten tusenlappen mindre, om den bare blir liggende under senga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet noen sverger til jazz bass, men for meg gir de en spinklere lyd enn en P-bass. Mulig dette er annerledes når man går opp i pris. Når det gjelder forsterker, så teller effekt mye på dette nivået. Bass krever mye mer effekt enn gitar for å oppnå samme opplevde lydnivå.

Har du ikke en lokal instrumentbutikk du kan bruke?De kan ofte gi god veiledning og også hjelpe med å sette opp bassen.

Ellers ville jeg sjekket finn.no med et slikt budsjett. Man får mer for pengene da.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om Jazz/P har så veldig mye å si på dette stadiet, kan til og med også vurdere Jaguar. Så bare det var veldig mye skryt på den vintage modified-serien på JB. Jaguar-bassene ligger en tusing under i pris av en eller annen grunn, selv vintage modified, hva nå det betyr.

Har en lokal instrumentbutikk, men de hadde to basser og var ikke særlig interessert i å selge meg noe. Var litt sånn "ja, vi har nå et par basser, men de er crap, og vi tror ikke vi får inn noe bra". Tror innehaver bare venter på å kaste inn håndkleet og gå av med pensjon. Er ellers ganske bra på å sette opp gitarer selv, og har mekket en del, så tror jeg skal få satt den opp greit for gutten. Ser også litt på Finn, men mye må en dra langt for å teste. Har ellers et par finn-alternativer ikke så langt unna:

Laney 65w (sikkert hauggammel): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=126728721&fks=126728721

Ashdown 30w: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=110450167&fks=110450167

Når det gjelder forsterker, så er det vel nesten viktigere at den spiller bra lavt enn høyt... som sagt har de greit utstyr i kulturskolen når han skal spile der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13-åring, hvor store hender har han, og har han prøvd å spille bass før? En fullsize (34") bass kan være demotiverende for en nybegynner om hendene ikke er allverdens store, så en shortscale (30", Jaguar f.eks) kan være et lurt sted å begynne om interessen ikke er ekstrem. På bakgrunn av dette vil jeg heller ikke anbefale 5-strenger.

Ellers har jeg prøvd et par VM Jazzbasser, og syntes de var noe tungspilte, men det kan jo ha vært dårlig setup. Ibanez synes jeg leverer godt i det lavere prissjiktet.

Ellers vil jeg nevne at erfaringsmessig så er de minste og kjipeste forsterkerne veldig spinkle i lyden, og kan drepe spillegleden uansett hvor bra bassen måtte være. Anbefaler å finne noe med minst 10", helst 12", og 30-50W plus. Den Laneyen du linker til synes jeg ser veldig lovende ut. Fant en anmeldelse av den fra 2004, og hvis det er en indikator på når disse var i salg så er ikke det noen alder man trenger å bekymre seg for om den er behandlet pent. Har en Roland Cube100 som er like gammel, og den spiller som pokker enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke halslengden skal være alt for hemmende for ham. Han skyter fart og har ganske store hender selv om han ikke er veldig stor. Men det er kanskje et større problem på basser enn på gitar? Nå har visst han med Laneyen også en (5-strengs) bass fra samme tida, men jeg er i utgangspunktet skeptisk til en bass som ikke er spilt på 13 år - der må den i alle fall til justering/oppsett først.

Jeg tenkte vel kanskje også at 5-strengs var uaktuelt, men så er det mange som mener det går greit, at det bare er fort gjort å bomme på e/b. Problemet med Finn er at en fort må kompromisse litt på egenskaper en vil ha, selv om en kanskje får gått opp noen hakk i kvalitet.

 

PS: Ser at de har Ibanez GSR180 på skolen hvor han har prøvd litt. Er vel 34" det tror jeg, har ikke hørt annet enn at det har gått greit. Men kan jo forstå at det er behagelig med kortere hals også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . Nå har jeg også fått tilbud om en 5strengs bass av typen Fenix by young and Chang også fra ca 2004. Hvor mye kan det være verdt? Er det noe ala squier eller noe, made in Korea tror jeg? Nå var jeg egentlig der at jeg vil tilbake til 4-strengs men er dealen god så... nesten ubrukt, men også ikke spilt på mange år.

Endret av larseko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintage Modified-produktene fra Squier er definitivt gode produkter for pengene. Sånn sett var jeg kanskje litt kjapp med å avvise en J-bass. Det er kun basert på prat med en håndfull rockemusikere. Jeg liker P-pickup. Den bassen på gear4music var også mer gunstig priset enn jeg trodde.

Nå ser jeg at du er i ferd med å sjekke ut bruktmarkedet. Det tror jeg er en god ide. Om du får det til, så er de beste kjøpene der kjøper og selger treffes. En sjekk av at ting ser bra ut og fungerer er gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke være redd for halslengden når han er blitt 13. Om du skulle vurdere 5-strengs, så er de både ofte litt lenger og har bredere hals. Det kan kanskje bli mye å strekke seg etter som 13-åring. 

Ellers har jeg personlig en Squier Jaguar PJ Short Scale bass, og selv om jeg nesten aldri bruker den når jeg spiller med bandet (da bruker jeg fullsize), så tror jeg aldri jeg kvitter meg med den. Veldig lettspilt og hendig når man sitter og spiller og overraskende god lyd og kvalitet. Jeg bruker den 99% av tiden når jeg sitter ved PC og plukker nye låter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, tror nok det meste skal gå greit. Etter hvert som jeg har forsket meg opp litt på fenix tror jeg det er rasende godt kjøp. Men må også ta med i beregningen at squier jag eller hb har noe kulhetsfaktor også. Hadde ikke vært i tvil om bassen var til meg. Har veldig god erfaring med enkelte Japan og Korea-gitarer fra 80- og 90-tall. Tror den fenix er laget i 95. Young chang måtte slutte produksjonen av egne gitarer fordi de også produserte for fender etc (squier). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer jeg til å gå for den Fenixen. Får en grei deal på forsterker/bass, så hvis den skulle vise seg å ikke være noe for ham, håper jeg at det ikke blir stort tap. 

Men da blir det først et strengebytte, tenker jeg. Noen anbefalinger av strenger med tanke på alder og nivå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.