Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny bassist trenger tips


xeper

Anbefalte innlegg

Hei og god dag.

Spiller hovedsaklig gitar, men har tenkt å kjøpe meg min første bass. Trenger derfor noen tips fra dere.

Det jeg hadde tenkt var en 5-strenger(flere av favorittbassistene mine bruker dette, og vil kunne spille deres sanger).

Jeg vet så godt som ingenting om hva som er bra når det gjelder bass.

Pris betyr ikke så mye, men kan sette en grense på 10000kr.

Jeg spiller for det meste metal, er veldig glad i death metal og andre tekniske ting(Gorguts, Martyr, Meshuggah, Spiral Architect etc)

Har sett litt på disse to:

Yamaha RBX775

yamaha_rbx_775.jpg

Ibanez SR505

129420.jpg

Har dere noen forslag?

Forresten, noen som kan fortelle meg hvilken bass dette er?

live2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig fine basser, men den Yamaha'en har gått ut av produksjon, men det er mulig å skaffe den enda. to pickups + preamp på bass gir deg masse tone muligheter. :)

har noen noen tips om bass, prøve ut en 5 strenger med engang ser jeg som en fordel, det får deg til å spre ut fingerene skikkelig. det jeg vil råde deg er at du prøver fingerspill istedenfor plekter, men det ser du selv, men du siden du spiller gitar i tillegg, så kan det være kjekt å prøve fingerspill. men det kommer ann på hvordan du vil spille og hva du vil ha tonemessig. sjekk ut forskjellige bassister innenfor metal, gjerne også fra andre sjangere og se åssen teknikk de, feks. sjekk ut Steve Digiorgio. har ikke noe spess mer tips. men øv på skalaer og slikt, slik at du får spredd ut fingerene dine (samt lillefingeren din), husk også en finger per bånd regelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Yamahaen.

Den bassen han fyrn spiller på ser ut som en eller annen custom bass, laget av en kanskje "liten" bedrift, som er gode til å lage basser.

Er mange som har fordommer for punk, men jeg anbefaler deg å høre litt på Rancid, de har en bassist i verdensklasse. Han spiller derimot 4-strengs, men med en 5-strengs er det evt bare å ikke spille på nederste streng.

Det jeg har spilt av bass har vært med plekter, pga. vane fra gitar. Prøver selvfølgelig å bli flinkere til å spille med fingrene, men det tar tid. Det er jo selvfølgelig flott å mestre begge. Øv på skalaer som Jonki sa, og ikke gi opp om du har noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Yamaha er generelt sett veldig bra. Har god kvalitet over hele linja. For metal vil jeg imidlertid anbefale warwick, som generelt sett har mer aggresiv lyd. Har ikke spilt noe Dean, men Mr. Bungle her på forumet er stor tilhenger, og importerer dem også hit til lands. Sjekk kjøp/salg-forumet. Har spilt en jazzbass - type ibanez, og den låt fint.

Generelt sett er det veldig mye bra basser på markedet for tiden, til en rimelig penge. Lykke til med kjøpet!

Edit: Hva jeg glemte å si, og som jeg slett ikke tenkte på idet jeg anbefalte warwick (seriøst) er at jeg har en til salgs selv. Sjekk kjøp/salg forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

Har den Yamaha-bassen i 4-strengs utgave, og må si meg veldig fornøyd :D Har hatt den i ca. ett år, og den leverer på alle mulige måter. Knallbra lyd og super spillbarehet :mrgreen: Den passer helt ypperlig til rock og metal og slikt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.