Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel sprukken mandolin


Anbefalte innlegg

En ung dame var innom med denne gamle mandolinen (samt et sett nye strenger), som hun hadde fått av sin tyske bestefar som igjen hadde fått den av sin, var det bestefar?

Skikkelig gammel, dårlig lagret, tørr, sprukken, løs hals og noen bånd mangler. Det var værre enn jeg trodde og jeg blir litt i tvil om dette er kanskje i overkant av mine ferdigheter.

Er det noen som har vært borti lignende restaurerings prosjekter, eller har noen tips? Er dette kanskje bare en jobb for en proff repratør?

Tenkte jeg skulle begynne å forsøke å lime halsen?

DSC03654.JPG

DSC03660.JPG

DSC03663.JPG

DSC03664.JPG

DSC03665.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg det....denne passer vel best hengende på veggen i en kafe, innredet en gang tidlig på nittitallet. Blandt gamle ski, skrivemaskiner, gamle kjøkkenredskaper og støvete inntørkede innstrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Castor, her er det vel bare å kjøre på. Ser ut som den runde baksida er intakt - det hadde nok vært en vanskeligere sak å gå løs på. Mulig det er brukt hudlim/hide glude på denne, da bør det være relativt enkelt å løsne limingen mellom halsen og kroppen med varme, for eksempel litt forsiktig bruk av en hårtørrer - og kanskje også gripbrettet mot halsen. Da kan du få dette på igjen på en måte som gir litt lavere strengehøyde. Sprekkene i lokket burde være enkle å lime, men lurt å sjekke med et par tvinger før du har i lim for å se om de kan dras sammen. De manglende båndene ser også ut til å kunne erstattes, sporene i gripbrettet ser ikke helt håpløse ut. Litt superlim vil sikkert gjøre susen her, hvis du får tak i riktig dimensjon av bånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blås ut støv med litt trykkluft. Gjør alt klart, og prøvemonter tvinger og slikt, slik at du ser du får det sammen slik du vil. Jeg hadde brukt vanlig trelim, men det er mange veier til målet her. Trelim gir deg tid til å fikle litt. Sprøyte med litt tykk spiss er fint, men du trenger nok å tynne limet såvidt det er skal du få det ut av sprøyta. Du trenger ikkevarme opp hvis du ikke ønsker å ta av halsen.

På sprekken i lokket tror jeg at jeg hadde prøvd meg på hudlim.

Han har flere limvideoer også. Verdt å se alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å ta av halsen er at du da kan få vekk alt gammelt lim, eventuelt også pusse litt mer for å justere halsvinkelen hvis det er nødvendig. Trelim vil gjøre susen - gjerne Titebond som blir veldig hardt og fungerer godt til instrumenter. https://www.verkter.no/trelim-titebond-original-237-ml.html?___store=no_store&gclid=Cj0KCQjw1q3VBRCFARIsAPHJXrG0uqn6k-ecw9VSj5-b4skwdLJptvILBOxlzVzQw6qRX6wTXZG2-OkaAmSREALw_wcB 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Så seiler vi på Mjøsa, i en sprukken mandolin, vi prøver jo å lime, lar tørke i en time, men limet sprekker oppatt, og vi tar fatt på nytt? Nei, handler vi hos Skaalgaard, så blir vi slettes itte snytt."

Krever litt lokalkunnskap. Musikkservice på Hamar ved innehaver Skaalgaard har bestandig gitt musikere i distriktet veldig god service.

God kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.