Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Passiv Aux in i effektloop?


Anbefalte innlegg

Jeg var usikker på om dette finnes. Satser på at dette er like greit å bygge selv. Saken er:

Jeg vurderer å kjøpe ny forsterker bl.a. til øving. Den aktuelle ampen har effects loop, men ikke aux inn. Jeg ønsker å kunne bruke denne til øving og dermed koble til en mobiltelefon/PC. Jeg har brukt aux in på tidligere amper til det. Går det an å lage en boks som kan kobles inn i effects loop og som tar mono instrument inn + aux in (line level 3,5mm stereo) og så mater ut en sum av dette på instrument ut? Jeg ser for meg et motstandsnettverk her og har noen ideer, men finnes det produkter eller skjemaer for DIY av dette?

Lydkvalitet er ikke essensielt, siden dette er kun til øving, men det bør være trygt og enkelt å bruke og ikke introdusere støy eller miste bass eller diskant.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ønskelig å plassere den i loopen for å unngå at preampen skal ha noen påvirkning på lyden, tipper jeg?

En effektsløyfe kjører vel som oftest line level, så du bør vel kunne sette en billig liten mikser inn der (type firespors Behringer e.l.), og mikse ned input i den til mono output før du sender det videre? Bare vær forsiktig med volum ut fra mikseren så du ikke sender for høyt signal inn igjen til forsterkeren.

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, juzzizhow said:

Hmmm ... må det kobles i effektloopen ?
Hva med en enkel mixer, type Yamaha MG-06, for ampen ?

Fordi jeg ikke gidder å styre med en mikser. Komplekse løsninger på enkle problemer forsøker jeg å styre unna. Jeg har sånn mikser (en gammel Behringer) liggende. Og ja, den må i effektloop. Instrumentet skal ha EQ i pre etter amp-inngangen, det skal ikke lyden fra mobilen. 

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Naigewron said:

En effektsløyfe kjører vel som oftest line level. 

Gjør den? Det er jo interessant, siden man ofte kjører pedaler som skal håndtere instrumentnivå i loopen. Det forenkler jo en del.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, sarge said:

Gjør den? Det er jo interessant, siden man ofte kjører pedaler som skal håndtere instrumentnivå i loopen. Det forenkler jo en del.

Jeg ble usikker nå og sjekket det litt nærmere, og svaret er tydeligvis et rungende "nnnnja...".

Noen kjører line level, men det ser ut til å være forsterkere som er mer designet for studioutstyr i loopen. Så en rimeligere modell vil nok ikke gjøre det.

Beklager mulig misinformasjon; jeg har lenge trodd at line level var det vanligste oppsettet i fx loop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en sak jeg laget for å få trails bypass på effektene jeg har i fx loopen min, rett og slett to buffer og en mikser.

Hvis du skal mikse stereo ned til mono er det bare å legge til flere input buffere. Du kan også sette inn en volumkontroll på to av dem med en stereo pot.

 

5a9438a3c3af4_Bypasslooper.dch2018-02-2617-40-10.thumb.png.50eb8e16696ff3feba27dcacb3997395.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.2.2018 at 1:23 PM, juzzizhow said:

Hva er det for en amp du vurderer ?

Hvis den har parallell fx loop kan det jo vare så enkelt som å koble telefon rett i fx return ...

Flaut, men det virker som du hadde rett i at dette var en mulighet.  Det viser seg at ampen jeg skal bruke høyst sannsynlig har parallell FX loop.  Dette trodde jeg ikke den hadde, siden det ikke var innstillinger for balanse for noe slikt.  Det viser seg at dette er noe de har fått litt kritikk for, men med mindre man går inn i ampen og flytter på jumpere (som visstnok bare skal gjøres av autorisert servicepersonell), så er det en 50/50 miks av clean signal og effects return.  Dette gjør jo jobben min betydelig enklere.  Her er det bare å lage en enkel summering fra stereo til mono (maks tre motstander), samt noen plugger, så er dette fullt mulig å lage som en kabeladapter. Trengs ikke boks en gang.  

For de som har spurt: Det er snakk om en Markbass Little Mark III bassforsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.