Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vokalmic


Duckling

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet at det er en del her som har større erfaring enn meg med å kjøre lyd live, og har vært borti en del mer utstyr enn meg, og kanskje da kan peke meg i riktig retning.

Tenker tanken på å kjøpe meg en ny vokamic, utelukkende fordi jeg har funnet ut at jeg foretrekker mikrofoner med flat grill kontra rund. Rent lydmessig er jeg veldig happy med Røde M1-mikken jeg har brukt de siste årene.

Min umiddelbare tanke var Sennheiser E835, da jeg tror jeg har brukt denne tidligere. Blir dog usikker av at det virker som om hele internett hater denne mikrofonen, og lurer på om det kan være E845 jeg har brukt. Noen her som har førstehåndserfaring? Lurer eventuelt på hvor mye jeg får igjen for å gå opp en tusenlapp til 935/945? Eller om jeg bare bør styre unna Sennheiser og gå for noe annet? AKG D5 er også en aktuell kandidat, av det jeg kjenner til.

Så ja. Alle tips mottas med takk. Det er snakk om en mikrofon for lys, mannlig rockevokal i coverband som spiller på middels gode PA-anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket budsjett har du?

Den beste mikken jeg har prøvd til under 1000 lappen er Electro Voice PL80a. Ellers er jo Shure SM58 en bransje standard som er safe.

Ellers er jo Sennheiser 945 veldig bra men litt mer kostbar. Den har en egenskap som gjør at den ikke feeder så lett.

Ellers vil jeg sterkt anbefale deg å prøve litt rundt. Det som er viktig er hvor "hard" vokalen din er og hvor "hard" mikken låter. En hard mik vil låte fint til en myk stemme, mens en hard stemme vil bli for mye på hard mik. En mik kan låte helt supert på Kari Bremnes, mens samme mik låter helt forferdelig på Åge Sten Nilsen. Jeg bruker å tenke slik at mik og vokal skal ha en "hardhetskala" på 11 totalt der jeg gir vokal og mik en hardhetskala fra 1 til 10.

Eksempel:

-Har du en vokal med hardhetskala på 2, skal hardhetskala på mikken være 9

-Har du en vokal med hardhetskala på 6, skal hardhetskala på mikken være 5

 

Endret av Soundmannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få noe som er bra nok til en tusenlapp så er det å foretrekke, men kan strekke meg opp til 2000 om det er verdt det. Brukte SM58 før jeg gikk over til M1, som jeg synes låter litt mer åpent og tydelig i diskanten.

Jeg synger ganske høyt, så feedback har aldri vært noe problem for min del, så supernyre er ikke noe must for min del.

Tror vokalen min er ganske "hard", er det noen måte å lese seg til hvor hardt en mic låter, eller er det noe man bare må prøve seg fram med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er vi fortsatt på rund grill, og da kan jeg like gjerne fortsette med M1 som jeg er happy med lyden i :) Dette er som sagt kun fordi jeg ønsker en mic med flat grill, ikke fordi jeg er misfornøyd med lyden i den jeg har.

Beta 57 blir litt liten/smal for min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du tenker dynamisk, så da må jeg tipse om to stykker jeg har veldig lyst å prøve ut selv: Blue EnCore 100 og 200, tror ikke jeg har lest et eneste dårlig review av noen av de. Har en Blue Reactor (studiomikk) som jeg er særdeles fornøyd med, låter helt utrolig klart og fint, som er grunnen til at jeg har lyst å prøve mer fra Blue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for videre tips.

Røyk dog på et impulskjøp av Sennheiser e935 i går, for å få prøvd den på en øving før spillejobb, og kunne ikke vært mer happy. Låter helt krem! Faktisk (heldigvis) også en lydmessig forbedring fra M1, som gjør prisen litt lettere å forsvare ^_^

SE og Blue er notert bak øret til videre behov :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.