Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Preamp/DI, eller DI-boks? Erfaringer?


ChristofferDahl

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenker på å lage meg et veldig enkelt pedalbrett, bestående av en tuner, en kompressor, og enten en preamp med DI, eller en eller annen overdrive pedal og en ekstern DI.

Jeg vil gjerne ha alle fordelene med en preamp/DI pedal (litt saturation, parametrisk EQ, alt i en box, osv..), men jeg har mine tvil om hvor bra DI-delen av disse pedalene er, da jeg kan kjøpe DI-bokser som jeg vet låter bra til samme pris som pedalene.

 

Pedalene jeg tenker på er da typ SansAmp, MXR M80, Tonehammer, Darkglass Microtubes B7K, osv., mens DI-boksene jeg tenker på er Radial J48, JDI, Contryman osv.

 

Er innforstått med at jeg bør dra til en butikk for å prøve, men tenkte kanskje noen her hadde noen erfaringer å dele.  

 

Edit: Kan legge til at jeg har en passiv P-bass, og jeg vil slippe å drasse med meg amp på gigger (amper blir aldri mikka opp uansett, og har alltids en monitor i nærheten).

Endret av ChristofferDahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt en del forskjellig i slike situasjoner!

Har eid en Darkglass B7K, men jeg synes den ble veldig "metal" og den låter så veldig ensformig i lyden synes jeg. Har vurdert Vintage Ultra, da den kanskje låter litt mer slik bassen gjør og ikke farger tonen så veldig.

Jeg har nå litt div. jeg har brukt og bruker i slike situasjoner, spesielt er jeg mest fornøyd med Verellen Meatsmoke pre-amp pedalen, to kanaler med full EQ, volum og gain på hver kanal, som man kan bruke foran amp, inn i power amp, inn i DI / miksebord etc uten amp. Har også brukt kompressoren jeg kjører før Meatsmoke (Cali 76 fra Origin Effects) rett i DI (Radial J48 er den jeg bruker, og den funker utmerket).

 

Var en gig jeg var så uheldig å ryke amp 2 min før gig, så da kjørte jeg brett rett i J48 og i mikser, funket veldig bra.

Jeg har alltid M83 pedalen på pedalbrettet sånn i tilfelle noe skulle skjære seg og jeg må plugge i den for å fortsette en gig, den har jeg også testet rett i opptaker / mikser og PA, fungerer veldig bra - Særlig når man kan kjøre to signaler på output (jack og xlr) med en bypassa og en med "effekten" av pedalen på.

 

Bruk Youtube godt og søk på pedalene, se hva du ønsker at de skal gjøre og i hvilke settinger de fungerer. Det hjalp veldig for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Det kommer kanskje ikke tydelig nok fram i innlegget, men jeg er ikke ute etter forslag til DI-pedaler. Jeg søker erfaringer om hvor bra DI-delen av DI-pedalene er. Av de DI-pedalene jeg har prøvd, kan ikke direktesignalet sammenlignes med hvor bra direktesignalet fra en "ordentlig" DI-boks er.

Står altså ovenfor et dilemma om jeg skal kjøpe meg en DI-pedal, som dere nevner, eller en DI-boks samt en eller annen soft-vrengpedal for å få litt amp simulation (foreløpig har jeg siktet meg inn på en Radial JDI og en Tech21 Character Series VT Bass).

Videre oppstår dilemmaet om hvorvidt det er nødvendig å ha en aktiv DI-boks, til min passive P-bass. I studio liker jeg best lyden av JDI, men leser mye på TalkBass om (live-) lydmenn som får for lite guffe av passiv DI + passiv bass. Lurer derfor på om jeg heller bør gå for J48 eller Countryman.....eller er det konsensus om at DI-pedalene gjør jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i nødstilfeller kjørt bass - pedaler - Radial J48 og rett i mixer / PA, og det har fungert veldig bra det, så lenge stedet man spiller på har god PA og mulighet for å stille EQ etc sånn at signalet ikke bare er helt flatt. Jeg har uansett alltid med M81 pedalen til MXR med sånn at jeg selv kan tweake litt EQ og volum osv. DI delen på den er veldig god, selvom man selvfølgelig kan begynne å pirke på ting som polaritet og sånt som man har i en ren DI-boks.

Jeg har aldri hatt problem med J48 og passiv bass (Rører ikke aktive basser, æsj), og aldri hatt noe snakk om at lydmann får for lite guffe. Har heller vært at signalet faktisk har vært for hot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, HenningSB skrev:

Jeg har i nødstilfeller kjørt bass - pedaler - Radial J48 og rett i mixer / PA, og det har fungert veldig bra det, så lenge stedet man spiller på har god PA og mulighet for å stille EQ etc sånn at signalet ikke bare er helt flatt. Jeg har uansett alltid med M81 pedalen til MXR med sånn at jeg selv kan tweake litt EQ og volum osv. DI delen på den er veldig god, selvom man selvfølgelig kan begynne å pirke på ting som polaritet og sånt som man har i en ren DI-boks.

Jeg har aldri hatt problem med J48 og passiv bass (Rører ikke aktive basser, æsj), og aldri hatt noe snakk om at lydmann får for lite guffe. Har heller vært at signalet faktisk har vært for hot!

Ikke sant, er denne signalkjeden jeg ser for meg å bruke selv. Bass -> pedaler -> DI boks -> mikser. Så blir det å skaffe seg en M81, eller lignende pedal, for å ha muligheten til parametrisk EQ og volum/litt gruff som på en amp (som du beskriver). 

Nå er J48 en aktiv DI, ikke passiv. Og det sies at har man passiv bass, bør man ha aktiv DI, for at det skal bli nok output for lydmann. Så du er nok berga der, hehe. Er bare jeg som er så sær at jeg liker lyden av JDI (en passiv DI) best, og da kan det visstnok oppstå problemer fordi en passiv DI trenger mer juice i forkant for å oppnå like mye juice i output som en aktiv DI boks. 

Spørs vel om jeg ikke bare må bite i det sure eplet og gå til innskaffelse av en J48 i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kemper. Kjører 2 signaler til bordet. 1stk direktesignal med hipas filter på 125hz, og 1stk med amplyden med lavpasfilter på 125hz. Låter helt konge. Rett og slett. Aldri hatt bedre basslyd, selv med vreng og effekt som er innebygd.

Men dette er en kostbar sak. Årsaken til jeg tok meg råd til kempern var at jeg bruker den til gitar også da jeg spiller begge deler. Ellers vil jeg kanskje anbefale å sjekke ut denne og gjør det samme med 2 signaler:

http://www.benum.no/produkt/56281289/ampegscr-di-bass-preamp-overdrive-di

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.