Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazz bass prosjekt


Anbefalte innlegg

Siden jeg kom i mål med Eko prosjektet, har jeg fått tak i en gammel bass gitar som jeg holder på å pusse opp. Har slipt vekk den gamle lakken, sparklet hakk og holder på å lakkere den nå.

Halsen ser rett og fin ut og er merket Mighty mite lic by fender. Tungt treverk i kroppen som er umerket. Tviler vel på om kropp og hals er montert sammen på fabrikk. Lakken var delvis avflaknet, sannsynligvis dårlig grunnet før lakkering. Det var montert to 2 EMG J5 pickups på den og kontrollplaten er umerket. Pickup`ene som står i er beregnet for 5 strengers bass etter det jeg har funnet ut og burde vel vært tilkoblet 9 volts batteri hvis de skal fungere?

Har fått tak i ny kontrollplate og pickups på ebay til en rimelig penge, det blir nok ikke kvalitets lyd men sikkert nok til hobbybruk.

Det ligger metallplater i bunnen av utfresingen for pickups og kontrollpanel, bør jeg beholde dem når jeg monterer de nye delene?

Noen bilder:

59e8b33960313_Jazzbass.thumb.jpg.dae4979fcbfdcfd04825ec5198f7fa11.jpg59e8b373621eb_Jazzbassel.thumb.jpg.b0e84f9e37c713fd732a5d4342d6aa6d.jpg

59e8b3a6a711b_jazzbasssparkel.thumb.jpg.e29801788a7ab7825e79deb6c159f4a6.jpg

Har jeg bommet helt med fargen eller blir dette tøft?

59e8b3ec4d810_jazzbassbl.thumb.jpg.275b5abc97ea718d3dc5d11fc042b020.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mighty mite er etter det jeg vet i første rekke kjent som pickup-leverandør. De er brukt i flere gitarer av brukbar kvalitet, men er nok ikke "helt der oppe" når det gjelder rykte. Har aldri sett en gitar merket MM.

Husker jeg ikke helt feil, er det flere kjente folk som har brukt slike deler, for eksempel Van Halen. Jeg vet også at Cort bruker MM i noen basser, da jeg har en selv. Den låter konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjoda. Mighty Mite var en av de første som leverte replacements parts på syttitallet. I den tiden ble vel det meste i sortimentet laget i USA, det sies at Grover jackson (eller var det Wayne Charvel?) lagde OEM-kropper til MM i begynnelsen, men er nå hovedsakelig østenprodusert dog av god kvalitet til prisen. 

Mighty Mite mest kjente pickup (som i motsetning til det meste annet ikke er drop in replacement) var Motherbuckeren. Blir fortsatt laget en med samme navn, men i vanlig HB-utforming. 

5805772714_62a8e68aa2_b.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ang. de metallplatene du spør om, så gjetter jeg på at det er et enkelt jordingsskjold for å redusere støy. Personlig ville jeg ha byttet dem ut med kobberfolie, men det går også an å fjerne dem uten å erstatte med noe annet, det spørs litt på hvor var du er for støy og det kommer også an på støykilder i området hvor du spiller (fluorescerende lys er f.eks. ofte årsak til interferens).

Endret av fuzz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.