Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez RT 650 - Hjelp med eletronikk og et treverk.spm


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg en gammel RT650, som jeg tenkte å gjøre litt med. Det meste skal jeg klare å fikse selv, men trenger litt støtte til det elektroniske. Kan forøvrig si for andre interesserte at dette er en utrolig godt bygget gitar. Treverket er lett og solid, den er akustisk veldig høy og klinger fint. Det virker også som om gitaren er veldig godt satt sammen. 

Lodding:
Se siste post.

Treverk:
Skruene som fester tremolokloen er pr. nå ganske løse, og jeg vil gjerne at de sitter bedre. Når jeg reparerer møbler osv. har jeg brukt trelim og cocktailstikker, men har til nå ikke vært veldig redd for at treverket skal sprekke opp - det er jeg nå. Noen som har tips til en sprekkfri affære? 

 

ibanez rt 650.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting- når det gjelder treverk og sprekking, mener jeg at tre er det som oppfører seg mest som, eh, tre. Derfor, coctailpinner og trelim er bedre en allskens epoxy, lurium, og fantasticumpolymerting. Du trenger ikke å denge inn pinnene med slegge, og det kan også være greit å bore passende hull.

Når det gjelder coilsplitting, skal jeg ligge lavt i terrenget, siden SB har svart, men jeg har en bass og en gitar der man kan velge hvilken coil man skal ha lyd i. De har en ekstra bryter til dette bruket. Sånn fort tenkt, tror jeg det er nødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, CastorFiber skrev:

Ja, du kan velge, men skal man velge hvilken coil man vil bruke uten å lodde om, må man ha en ekstra bryter. På bass er det faktisk hørbar forskjell. :)

Men altså, det er uten trommeslager.

Kanskje det letteste er å bare gå for 5-veis, med splitt over tonepoten da. I bunn og grunn sånn som det er nå. Jeg trenger ikke å velge hvilken coil som er, bare at det alltid er den nærmest halsen, siden det er 24 bånd, som allerede tar litt av halslyden. Får kanskje tenke litt til før jeg hiver meg i noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort øvelsen med å lodde en gitar "med så mange muligheter som mulig", og kort sagt er det ikke verdt det. På passiv elektronikk er det så små forskjeller i lyden at det blir helt unødvendig. Det blir mer en morsom teknisk øvelse, og om man klarer å få det til enn at det har noen praktisk verdi.

Synes at "fem lyder" er et greit utgangspunkt for den jevne gitarist. Eventuelt med en coilsplit i tillegg, hvis man synes det er noe man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, CastorFiber skrev:

Jeg har gjort øvelsen med å lodde en gitar "med så mange muligheter som mulig", og kort sagt er det ikke verdt det. På passiv elektronikk er det så små forskjeller i lyden at det blir helt unødvendig. Det blir mer en morsom teknisk øvelse, og om man klarer å få det til enn at det har noen praktisk verdi.

Synes at "fem lyder" er et greit utgangspunkt for den jevne gitarist. Eventuelt med en coilsplit i tillegg, hvis man synes det er noe man trenger.

Jeg er egentlig litt enig i det at minst mulig er greiest. Derfor jeg tenkte litt sånn som bildet jeg har lagt ved i åpningsposten, med eller uten push/pull for bHB rett i output. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har funnet ut at jeg bare vil ha to (2) HB's, men vil gjerne ha anledning til å splitte dem individuelt. Stemmer det da at jeg trenger

- HB's (som jeg skaffer)
- 2 x 500K Push-pull pots
- 3 veis switch?

Hva trenger jeg av cap's og sånt da? Vil gjerne ha en sånn kul som ikke drar av diskant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lavere verdi på kondensatoren, jo mer diskant i tonen. 0.022mF virker som et vanlig valg på humbuckere, uten at jeg har noen humbuckergitarer selv. Så er det rimelig enkelt å lage en krets som Fender sin greasebucket. I korte trekk drar den av både diskant og bass, så tonen ikke blir så grøtete bare fordi du vil ha av litt topp. Delte meninger om kretsen, men jeg liker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.