Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Krøll på kabel?


Gjest Ziggy Stardust

Anbefalte innlegg

Sliter veldig med at gitarkablene mine krøller seg, fletter seg på en måte, og de er veldig tunge å dra ut igjen og når man drar de ut krøller de seg bare mer! Noen som sliter med det samma, evnt har noen tips hvordan man holder de rette pene , istede for at de floger seg veldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som nesten ALLE Bassister/Gitarister gjør feil, akkurat at når de er ferdige med å spille så surrer de kablene rundt uten å tenke noe mer på det. Du må vri selve kablen mens du surrer den sammen, gjerne rundt under armen, hold den fast med venstre hånd mens du surrer den rundt albuen på venstre arm mens du vrir på kablen.

Om du ikke veit hvilken vei du skal vri kablen så ta å se på skrifta som er på den, den skal være rett og ikke "twista" rundt kablen.

Håper du skjønnte hva jeg mente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver å vri å vri, hjelper ikke mye, hater når de krøller seg, sitter steingodt og man flytter jo ampen om man beveger seg litt rundt, drar ampen bortover gulvet :P evnt ledningen går ut av gitaren, sykt kjipt!

blir bedre og bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..men du må vri mens du surrer de opp, men om du aldri har gjort det før kan det hende at kabelen bare har blitt sånn og da må du nok kjøpe en ny, men da du har gjort det så husk å ta vare på de. Ikke bare surr de sammen i en bundt og la den være sånn. Behandle kablene med kjærlighet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips kan være å få en lydmann til å lære deg åssen kablene kan kveiles, lydmenn har gjerne sine metoder. (Noen, meg inkludert, bruker en metode som kalles "annenhver engelskmann", men det er svært vanskelig å forklare hvordan. Men jeg kan vise deg dersom vi treffes)

Dessuten kan du prøve å henge kabelen ut fra et høyt vindu/terrasse, da kan den rette seg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som nesten ALLE Bassister/Gitarister gjør feil, akkurat at når de er ferdige med å spille så surrer de kablene rundt uten å tenke noe mer på det. Du må vri selve kablen mens du surrer den sammen, gjerne rundt under armen, hold den fast med venstre hånd mens du surrer den rundt albuen på venstre arm mens du vrir på kablen.  

Om du ikke veit hvilken vei du skal vri kablen så ta å se på skrifta som er på den, den skal være rett og ikke "twista" rundt kablen.

Håper du skjønnte hva jeg mente ;)

¨Det er nettop en metode man IKKE sakl bruke.skader lednignene.

en hver voksen har som oftest erfaring med det, spørr foreldrene dine =)

jeg vet om en metode, du holder den ene enden i høyrehånda. så tar du en bit av kabelen og vrir den litt rundt mens du legger den i høyrehånda.så fortsetter du til du har en fin "ring" med ledning.så tar du enden av kabelen gjennom "ringen" over selveste "ringen",så stikker du den gjennom seg selv sånna t du får en slags knute/løkke som du strammer til.

litt vanskelig å forklare.metoden funker, bare øv litt på den =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som nesten ALLE Bassister/Gitarister gjør feil, akkurat at når de er ferdige med å spille så surrer de kablene rundt uten å tenke noe mer på det. Du må vri selve kablen mens du surrer den sammen, gjerne rundt under armen, hold den fast med venstre hånd mens du surrer den rundt albuen på venstre arm mens du vrir på kablen.  

Om du ikke veit hvilken vei du skal vri kablen så ta å se på skrifta som er på den, den skal være rett og ikke "twista" rundt kablen.

Håper du skjønnte hva jeg mente ;)

¨Det er nettop en metode man IKKE sakl bruke.skader lednignene.

en hver voksen har som oftest erfaring med det, spørr foreldrene dine =)

jeg vet om en metode, du holder den ene enden i høyrehånda. så tar du en bit av kabelen og vrir den litt rundt mens du legger den i høyrehånda.så fortsetter du til du har en fin "ring" med ledning.så tar du enden av kabelen gjennom "ringen" over selveste "ringen",så stikker du den gjennom seg selv sånna t du får en slags knute/løkke som du strammer til.

litt vanskelig å forklare.metoden funker, bare øv litt på den =)

Hhi. Den jeg lærte av han lydmannen på Gimle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som nesten ALLE Bassister/Gitarister gjør feil, akkurat at når de er ferdige med å spille så surrer de kablene rundt uten å tenke noe mer på det. Du må vri selve kablen mens du surrer den sammen, gjerne rundt under armen, hold den fast med venstre hånd mens du surrer den rundt albuen på venstre arm mens du vrir på kablen.  

Om du ikke veit hvilken vei du skal vri kablen så ta å se på skrifta som er på den, den skal være rett og ikke "twista" rundt kablen.

Håper du skjønnte hva jeg mente ;)

¨Det er nettop en metode man IKKE sakl bruke.skader lednignene.

en hver voksen har som oftest erfaring med det, spørr foreldrene dine =)

jeg vet om en metode, du holder den ene enden i høyrehånda. så tar du en bit av kabelen og vrir den litt rundt mens du legger den i høyrehånda.så fortsetter du til du har en fin "ring" med ledning.så tar du enden av kabelen gjennom "ringen" over selveste "ringen",så stikker du den gjennom seg selv sånna t du får en slags knute/løkke som du strammer til.

litt vanskelig å forklare.metoden funker, bare øv litt på den =)

Det var det jeg prøvde å forklare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke rundt albuen. Lydmannen sa man ikke måtte gjøre det.

takk, det jeg skulle komme fram til.

lydmannen sa at man ikke burde surre rundt albuen, sliter på ledningene.

kjekk metode, lærte den av faren min :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste grunnen til å IKKE surre kabelen rundt albuen er at man nesten garantert får kabelen til å se ut som et 8-tall. Estetisk sett er ikke dette et problem, men 8-tall blir stort sett alltid til knuter.

En lydteknikernybegynner trodde forresten at lyden ikke slapp igjennom hvis det var knute på ledningen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den med 8tall er veldig kjekk hvis du skal frakte en kabel. Brett 8-tallet på midten så det blir bare en ring. Da unngår du knuter ;) Vet ikke hvor smart det er å oppbevare kablene slik da, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.