Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om allsidig bass rundt 10 000


Sorg

Anbefalte innlegg

Tenker å legge 10 000 i en bass. Ønsker å kjøpe pent brukt. Spiller ikke bass selv, men vil ha denne til bruk i studiosammenheng. Spiller i et progressivt metalband, men ønsker en bass som både lyd- og imagemessig funker i flere sjangere. Ønsker 5 strenger. Vurderer en Fender Precision. Andre tips om merker, årganger, etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ti lapper kan du om du er heldig få tak i en kurant Music Man Stingray 5. Ti tusen er i det lavere sjiktet, men om du kan legge på en lapp eller to så blir det litt lettere. 

Jeh spiller en del bass, men har ikke verdens største oversikt på det som finnes der ute, men femstrenger er ikke det første jeg tenker på når jeg hører Fender Bass...., men heller Music Man og aller helst Yamaha. 

Endret av Truckstop Chuckie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange basser, og siden du sier noe om at den skal passe lydmessig i flere sjangre, ville jeg valgt ut G&L- bassen jeg har.  Den er veldig allsidig med hensyn til det.. Hvorvidt de passer inn med hensyn til utseende tror jeg nesten du må vurdere selv.

Mange er sikkert uenige, men en vanlig P-bass synes jeg ikke er veldig allsidig. De låter fint, for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, el_roffo skrev:

Støtter forslaget om Stingray 5-er. Bassisten vår har 5-strengs Fender Precision med humbucker i bridge, den låter veldig bra. Eldre håndlagde Warwick er killer basser, de får du også ned i 8-9000 siden de ikke er hippe lengre.

Nå er det lenge siden progrock var hipt, så en Warwick er vel kanskje innafor? :) 

Jeg har ymse minner om at Warwick er tighte greier, også på mørk H-streng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mer vanlig enn med flere tror jeg..., dvs at StingRay-bassen er deres desidert "vanligste" og mest solgte. Den har en preamp med 3-bånds EQ, så den dekker et ganske så bredt spekter av lyder. Får selvfølgelig ikke samme 'woody' tone som på en bass med neck-pickup (noe de fleste basser ikke har), men tror en StingRay er langt mer allsidig enn for eksempel en P-bass (som vi vet at i all sin enkelhet funker supert til det aller meste).

Jeg har hatt lyst på StingRay lenge, og ble ikke mindre fysen av å se bassfar selv, Tony Levin, stå bredbent med en Shell Pink femstrengs StingRay i går under King Crimson-konserten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Tror en StingRay er langt mer allsidig enn for eksempel en P-bass (som vi vet at i all sin enkelhet funker supert til det aller meste).


Så selv uten neck pickup er den mer allsidig?

Er neck pickup på bass noe som hovedsaklig brukes til jazz, funk, etc..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.