Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dur og moll skala


Lunarious

Anbefalte innlegg

OK! Nå vet jeg at Durskalaen betyr kvint sirkelen. Beklager misforståelsen. Men jeg er forvirret. Den kvint sirkelen jeg har lært er ikke som denne Dur skalaen til Kjutte (i den nå stengte tråden). Jeg jobber meg gjennom teksten men det er litt vanskelig når jeg ikke forstår alt med en gang alltid.

Det jeg vet at I IV og V er store de andre er små. I kvint sirkelen. Men Kjutte sier at de er 2 og 1/2 og 3 og 1/2 i rekkefølge.

Kan noen forklare meg litt mer om sammenhengen mellom kvintsirkelen og Durskalaen? Og hvorfor heter det skala? Jeg trodde bare enkelt noter kunne kalles skala?

Takk og Fred

 

Jo også, dette med mollskala, og liten ters, liten sekt og liten septim, det har jeg vært borti før så vidt. Kan dere uttdype det til meg? Takk.

 

Vær så snill svar meg, jeg elsker gitar og jeg trenger dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale TS å starte opp med å bli kjent med vanlig dur/mollskala før du forsker videre på kirketonearter. Det er veldig mange musikere som har et forhold til kirketonearter som begrenser seg til "at de finnes".

Jeg mener at i første omgang er kvintsirkelen et glimrende verktøy for å skjønne hvilke akkorder som brukes i dur og moll, og hvordan man enkelt kan transponere. Man bør beherske tonika, subdominant og dominant i dur, og så paralelltonearten i moll før man går videre. Da har man faktisk seks akkorder man kan surre rundt med, og da kommer man ganske langt. Når det sitter, kan man gjerne fortsette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Rent pedagogisk har du tatt deg litt vann over hodet, om jeg får lov til å påpeke det. Du prøver deg på funksjonsharmonikk, kvintsirkelen og kirketonearter - uten å helt ha begrep på hva en skala er og ei heller ha dur- og mollskalaene under huden. Det er helt i orden, jeg har vært der selv. :)

Jeg foreslår at du følger en slik progresjon (mer eller mindre):

  1. Grunnleggende om skalaer. Forskjellen på hel og halvtoner, oppbygningen av durskalaen og mollskalaen. Øv dem inn i flere tonearter på gitaren, slik at du har dem i fingrene og ørene.
  2. Intervaller - hva/hvordan. Få litt oversikt og kontroll på de grunnleggende intervallene og hva de innebærer.
  3. Akkorder - oppbygning, funksjoner, tonekjønn.
  4. Kvintsirkelen - utforming og bruk.
  5. Kirketonearter - særegenheter og kvaliteter ved hver enkelt toneart, samt "snarveier" på gripebrettet. 

Kikk litt i trådene her på forumet, men det finnes en del bøker. Hvis du ikke har noe problem med å studere litt på engelsk synes jeg denne boka er fin, har god progresjon og en drøss med øvelser. Men den krever at du leser litt noter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Castro Fiber og PerA

Jeg vet jeg sa det, men jeg er fortsatt usikker. Og kanskje dere har sagt det, men jeg klarer ikke å "lese" det enda: Er kvint sirkelen og Dur og Moll skalaene det samme akkurat? Jeg håpet at dere kunne gi meg tilgang til Dur og Moll skalaene hvis det eikke er kvint sirkelen. Eller er lenkene over bra nok tror dere? Beklager at jeg ikke har sjekket den, jeg har hatt mye å gjør. Egentlig, jeg sliter med døgnrytmen.

PerA takk for boka. Er det vanskelig å lære å lese noter? Tar det lang tid? Så skal jeg skaffe meg den boka med en gang!

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lunarious skrev:

Takk Castro Fiber og PerA

Jeg vet jeg sa det, men jeg er fortsatt usikker. Og kanskje dere har sagt det, men jeg klarer ikke å "lese" det enda: Er kvint sirkelen og Dur og Moll skalaene det samme akkurat? Jeg håpet at dere kunne gi meg tilgang til Dur og Moll skalaene hvis det eikke er kvint sirkelen. Eller er lenkene over bra nok tror dere? Beklager at jeg ikke har sjekket den, jeg har hatt mye å gjør. Egentlig, jeg sliter med døgnrytmen.

PerA takk for boka. Er det vanskelig å lære å lese noter? Tar det lang tid? Så skal jeg skaffe meg den boka med en gang!

 

Takk!

Jeg lærte meg noter skikkelig på et halvår - så lenge du bruker tida di godt går det bra. Use it or lose it! Såvidt jeg husker (boka står på jobb akkurat nå) lærer boka deg å lese noter, tegne g-nøkkel og alt mulig. Start på side 1 og jobb deg utover. :)

Kvintsirkelen er en systematisk sortering av akkordene som dannes ved å stable tonene i en durskala i terser. Hver toneart er satt i kvintavstand til hverandre (evt. kvartavstand hvis du går mot klokka), med de parallelle mollakkordene på innsiden av sirkelen. 

Stiller meg bak den siste linken til CF, Vidar Sæther som står bak musikkteori.net er dyktig - har hatt han som foreleser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

CF sin lenke musikkteori sier: "

Men dette ligner jo veldig på…

Durskalaen?
Nettop! Som vi husker fra den forrige artikkelen er formelen for durskalaen: 2 – 1/2 – 3 – 1/2.
Det er jo 5 hele og to halve trinn, der de to halve trinnene plassert så langt unna hverandre som mulig. Det betyr at durskalaen er en diatonisk skala!"

Men det jeg vet at er i C dur f.eks. Der har du C F og G som de store i dur, og de andre, de fleste er i moll. Hvorfor stemmer ikke dette her med oven?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg innrømme at jeg ikke er helt sikker på at jeg skjønner hva du spør om.

'Hovedakkordene" i C- dur er helt riktig C, F og G- akkorden. I mange sanger bruker man gjerne mollakkorder i tillegg.

Jeg tror du må huske på at det er forskjell på durskala og durakkorder, samt mollskala og mollakkorder. Det er helt vanlig å bruke mollakkorder når man spiller en sang som går i durskala og omvendt.

Altså- skala i dur og moll er en ting, dur-og mollakkorder er en annen ting. Det er ikke slik at man bruker kun durakkorder i en sang som går i dur, det avhenger helt av stil, og om hvordan man harmoniserer

Som et eksempel går det fint å spille "Lisa gikk til skolen" med kun tre durakkorder, men det er ikke noe problem å spille den samme sangen med la oss si åtte-ti forskjellige akkorder. Begge deler blir "riktig".

Forskjellen på en durakkord og en mollakkord er enkelt forklart at tersen er senket et halvt trinn i en mollakkord.

Eksempel- en c-durakkord består av tonene C-E-G. En c-mollakkord består av tonene C-Ess-G. Tersen skal klinge en halv tone lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. La meg begynne å spørre et annet sted. Jeg har lest litt mer nå. Svaret på spørsmålet mitt er Kirketoneartene, da er Ionisk, Lydisk og mixolydisk i dur og de andre 5 i mollskalaer. Er det dette som kalles for dur og moll skalaer? Finner man alle dur og moll skalaer innenfor Kirketoneartene? Jeg er ute etter å identifisere dur og moll.

 

Fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for deg et piano.

Starter du på C og spiller sju toner oppover, får du en durskala.

Starter du på A, , sju toner, så får du en mollskala, også kalt eolisk.

En durskala består av to hele trinn, et halvt trinn, tre hele trinn, og et halvt trinn.

En mollskala består av et helt trinn, et halvt trinn, to hele trinn, et halvt trinn, og et helt trinn.
Dette ser man veldig enkelt på et klaviatur, eller et bilde av et klaviatur med hvite og sorte tangenter.

Oversikten over de andre kirketoneartene, noe veldig mange sluttet å bry seg med i senmiddelalderen, finner du her:
https://no.wikipedia.org/wiki/Modal_skala

Jeg ønsker ikke på noe vis å være frekk, men jeg tror kanskje at du trygt kan la forståelsen av modale skalaer ligge på hylla litt til en del andre ting er på plass. Det er andre ting som er mye viktigere.

Det er også fullt mulig å se for seg modale skalaer som dur- eller mollskalaer ute å tenke på de som kirketonearter, men som skalaer med fortegn der det trengs. Det gjør jeg i de veldig skjeldne anledningene man trenger å tenke på dette.

Kort konsist råd- glem kirketonearter til å begynne med, og trolig vil du ikke få bruk for å forstå hvordan det fungerer. Det er bare skalaer med en litt annen rekkefølge på hele og halve trinn enn de to skalaene vi bruker mest nå.. Det at man for flere hundre år siden trodde de var "magiske" og passet til å uttrykke det ene eller det andre er ikke veldig relevant. Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.