Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dur og moll skala


Lunarious

Anbefalte innlegg

Det er bare to forskjellige skalaer i linken du viser til, en dur, og en mollskala. De er bare transponerte. Man kan spille dur- og mollskalaer fra(mer enn) tolv forskjellige posisjoner på en gitar, i tillegg til modale skalaer. Jeg skjønner ikke helt at min "formel" ikke passer inn med den som vises i linken. I mitt hode gjør den det.
 

Kvintsirkelen er ikke en skala, men en oversikt over de forskjellige toneartene og hvordan det hele henger sammen. Den viser hvilke tonearter som har faste fortegn, og hvordan paralelltonearten er plassert. Videre kan man raskt finne ut hvilke akkorder som er tonika, dominant, subdominant og så videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
På 31.8.2016 den 19.52, CastorFiber skrev:

Det kan du se på kvintsirkelen. Alle durskalaer har en paralelltoneskala som er moll. C-dur har A-mollskala som paralelltoneart, og så videre.

Sammenhengen er i første rekke at akkordene som benyttes mest, i ett system kalt tonika, dominant og subdominant, i C-dur er det da C, G og F- dur, i A-moll  akkordene Am, Em og Dm. Skal du spille en sang i C-dur og behersker disse seks akkordene kan du spille veldig mange sanger, fordi det er de som litt unøyaktig sagt brukes mest.

Kom til å kikke på det første innlegget ditt i denne tråden, og meg bekjent finnes det bare en kvintsirkel.

Du snakker om Akkorder, IKKE fingerspill. Sant?

I C Dur skalaen er det ABCDEFG, hva er det i A mollskalen så jeg sammenligner med dr. Knepps link over?

 

Sitat

Hei!

Rent pedagogisk har du tatt deg litt vann over hodet, om jeg får lov til å påpeke det. Du prøver deg på funksjonsharmonikk, kvintsirkelen og kirketonearter - uten å helt ha begrep på hva en skala er og ei heller ha dur- og mollskalaene under huden. Det er helt i orden, jeg har vært der selv. :)

Jeg foreslår at du følger en slik progresjon (mer eller mindre):

  1. Grunnleggende om skalaer. Forskjellen på hel og halvtoner, oppbygningen av durskalaen og mollskalaen. Øv dem inn i flere tonearter på gitaren, slik at du har dem i fingrene og ørene.
  2. Intervaller - hva/hvordan. Få litt oversikt og kontroll på de grunnleggende intervallene og hva de innebærer.
  3. Akkorder - oppbygning, funksjoner, tonekjønn.
  4. Kvintsirkelen - utforming og bruk.
  5. Kirketonearter - særegenheter og kvaliteter ved hver enkelt toneart, samt "snarveier" på gripebrettet. 

Kikk litt i trådene her på forumet, men det finnes en del bøker. Hvis du ikke har noe problem med å studere litt på engelsk synes jeg denne boka er fin, har god progresjon og en drøss med øvelser. Men den krever at du leser litt noter.

Er det noen som har lyst til å følge meg opp på fritid her i forumet? Skal jeg lage Mustafas Studie Tråd?

Endret av Mustafa1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mustafa1 skrev:

Du snakker om Akkorder, IKKE fingerspill. Sant?

Harmoni- og tonemessig er det null forskjell på akkorder og fingerspill. Fingerspill er å spille "brutte" akkorder, at man slår an tonene i akkorden en og en, og ikke samtidig. Det har ingenting med toner, skaler og slikt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, jonta skrev:

Am skalaen er lik C dur skala, bortsett fra at den begynner på A.

Og bruker du engelsk B (mer logisk) istede for norsk H, så har du starten på alfabetet.

ABCDEFGA

Hvorfor er det A minor og E minor i Dr. Knepps tråd? Hvis det er bare en moll skala?

Går det an å spillet mønsteret/formen til din moll skala uansett hvor på gitarhalsen? Jeg vet ikke om dette er et godt spørsmål, men hva med Kirketonearten A Aeolisk?

Endret av Mustafa1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, CastorFiber skrev:

Harmoni- og tonemessig er det null forskjell på akkorder og fingerspill. Fingerspill er å spille "brutte" akkorder, at man slår an tonene i akkorden en og en, og ikke samtidig. Det har ingenting med toner, skaler og slikt å gjøre.

Hvorfor har fingerspill ingenting med toner å gjøre? Du spiller jo toner med fingerspillet!

Jeg vet ikke hva harmonikk er, harmonilære, jeg har hørt det. Hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte på utsagnet ditt at det var forskjell på akkorder og fingerspill. Det er det ikke når man tenker på hvilke toner som benyttes. Man spiller akkorder når man spiller fingerspill, også. Man slår bare ikke an tonene i akkorden samtidig. Når flere toner klinger sammen, og det i våre ører låter fint sammen, kaller vi det en harmoni. Det motsatte kalles disharmoni. Hvilke toner som klinger pent sammen, varierer fra musikktradisjon/kultur til en annen, og det er også forskjeller på individnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mustafa1 skrev:

Går det an å spillet mønsteret/formen til din moll skala uansett hvor på gitarhalsen?

Ja. Det er forholdet mellom tonene som avgjør hvilken type skala du spiller. Med forholdet mener jeg oppbyggingen. I utgangspunktet har alle skalaer* utgangspunkt i CDEFGAH (H er det samme som B, jeg foretrekker å bruke H for å skille mellom alfabetet og skalaer).
Fra C til D er det en heltone.
Fra D til E er det en heltone.
Fra E til F er det en halvtone.
Fra F til G er det en heltone.
Fra G til A er det en heltone.
Fra A til H er det en heltone.
Fra H til C er det en halvtone.
CDEFGAH(C) kalles en C-durskala, og har oppbyggingen 2 heltoner, 1 halvtone, 3 heltoner, 1 halvtone. 2 1/2 3 1/2.

Du kan spille samme oppbygging fra alle tonene. Starter på G med samme oppbygging så spiller du en G-durskala. Tonene blir da G A H C D E F# (G).

*Utgangspunktet er at alle skalaer har én av hver bokstav/tone. Det finnes mange eksempler på annet.

Tror jeg har skrevet om noe tilsvarende tidligere, sjekk om det finnes en lenke i signaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.