Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effekter


Gurw

Anbefalte innlegg

Jeg ser at utvalget av effekter til gitarer er utrolig stort og uoversiktlig og at en stakkar som har vært borte fra bransjen i 15 år fort kan få problemer. Skal man kjøpe enkeltbokser og bare de effektene man trenger, vil man fort komme opp i samme beløp som f.eks. boss gt-100. Hvordan bør man tenke? Hva trenger man for å få et godt utvalg effekter? og hva skal man kjøpe? Håper noen er i stand til å gi meg noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvor mange effekter man trenger, og hvor kravstor man er til effektene sine.

Trenger man en del effekter, og bare trenger at de er bra nok så ville jeg nok gått for et multieffekt-system alá Boss GT-100, TC Nova System e.l.

Trenger man kun et par effekter, eller er veldig nøye på at effektene skal være nøyaktig sånn eller sånn så er vel enkeltpedaler veien å gå.

Fordelen med enkeltpedaler er jo at om man kjøper f.eks en delay man er litt misfornøyd med så kan man selge den og kjøpe en annen. Med multifx er man stuck med de effektene man har, selv om man her selvsagt i de fleste tilfeller kan bygge ut med enkeltpedaler om det er noen effekter man ikke er happy med. Enkeltpedaler kan dog fort bli dyrt :P

Jeg spiller med Boss GT-10 rett i PA (bruker ampsim og hele pakka) i coverband-settinger der jeg trenger mange ulike amper og effekter, og i tillegg gjerne forskjellige avhengige av hvilket coverband jeg spiller med. Dette funker helt fjell for meg, men har forståelse for at det lydmessig ikke er godt nok for noen, selv om det gjerne er amp-sim-biten det står på. TC Nova System foran amp er f.eks et veldig vanlig setup for mange gitarister.

I punkrock-bandet kjører jeg amp og et enkelt pedalbrett med noen få, "essensielle" bokser. (Kunne helt sikkert klart meg med en boost, men har nå likevel OD/Boost, Dist, Delay, Wah og noisegate på brettet, samt amp-splitter).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat... Skjønner at det er lurest å lage et selvkomponert brett med de få man trenger. Hva er det mest essensielle til å starte med da? Har jo ikke spilt på noen år, men blir nok noe mer etter hvert, og så har jeg en sønn som begynner å få interessen, og tenker at hvis han får noe bra å leke med, er sjansen større for at han vil fortsette... Jeg tenker vreng, chorus og delay til å begynne med...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Essensiellt: wah, overdrive, chorus, delay, tuner..

Annet som er kjekt å ha:

Tremolo, booster, reverb, kompressor, oktaver, phaser, volume pedal..

Moro å ha: gitarsynth, harmonizer, ring modulator, kaos pad... 

Enkel (og billig) moro: kjøp en slide :-)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke aner hva du trenger så ville jeg startet med en rimelig multieffekt bare for å leke litt med effekter og finne ut hva behovet er. Boss ME-brettene har for det meste helt kurante effekter, og koster ikke stort. Boss GT-10 får man også for en slikk og ingenting på bruktmarkedet, og er vel hakket kvassere. Slike brett har også en del effekter man sjelden trenger, men som er veldig gøy å leke med iblandt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, skela skrev:

 

Essensiellt: wah, overdrive, chorus, delay, tuner..

Annet som er kjekt å ha:

Tremolo, booster, reverb, kompressor, oktaver, phaser, volume pedal..

Moro å ha: gitarsynth, harmonizer, ring modulator, kaos pad... 

Enkel (og billig) moro: kjøp en slide :-)

 

 

Selv synes jeg nå reverb og boost(evnt en ekstra od/dist/fuzz) er mer nyttig enn både wah og chorus.
Men det er nå meg da.

Hvis du har nada peiling så ville jeg kjøpt en brukt multieffekt, lekt mye med de og når du etterhvert finner ut hva du synes er gøy gått videre til enkle pedaler.
Line 6 M9 er enkel å bruke og låter kurrant. Zoom har også et par brukbare bokser som sikkert går billig brukt. F.eks G3/G5.

Endret av Ataxia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å oppdage at de låter veldig mye bedre enn det de gjorde før.

Det som er likt fra noen år tilbake, er at lydene som ligger inne som standard er litt vel voldsomme, og i stor grad låter fint alene på soverommet, og i mindre bra i en bandsammenheng. Synes tipset er veldig bra, og handler du brukt får du veldig mye for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.