Web Analytics
Jump to content

Kan bruken av forgeiningskabel skade pedalen?

Guest finnD
 Share

Recommended Posts

Guest finnD

Noen hevder at å bruke ein såkalla (Frk) Daisy Chain for å mate pedalene kan skade pedalene, mens andre mener dette er reinspikka vrøvl.

Hva mener dere ærede forumitter? 

Jeg brukte det i mange år, uten noen problemer annet enn litt mer støy. Merket det når jeg byttet til voodoo labs pedal power.

Noen pedaler krever jo litt mer strøm enn andre da, men det resulterer da gjerne bare at de ikke skrur seg på.

Det er i det minste min erfaring.

Så lenge pedalene er beregnet på samme spenning (9V), har lik polaritet og strømforsyningen leverer nok strøm, er det ingen problemer med dette. Men det er riktig at enkelte pedaler, typisk gamle fuzz-pedaler, kan støye litt i en daisy-chain. Før jeg gikk over til multiutgangsstrømforsyning, brukte jeg separat strømforsyning til en Shin-Ei/Univox Superfuzz-klone for å unngå støy.

Edited by Arkadian

Hva spenning angår, kan noen pedaler fungere ved lavere spenning enn hva de nominelt trenger. For eksempel virker OCD Fulltone fint med 9V, men låter visstnok enda bedre ved 18V. Eldre Boss-pedaler beregnet for uregulert spenning (12V ACA) fungerer fint i en regulert 9V daisy-chain, men ikke om de én og én fores med 9V DC.