Web Analytics
Jump to content

porefyller-tråd

Recommended Posts

Tenker på om det er lurt å porefylle før jeg beiser med vannbasert beis før lakkering med klar lakk?.Har aldri porefylt før, og vet ikke hva som er poenget . Men siden så mange er optatt av det, regner jeg med at det har noe for seg.

Beis bør vel på før porefyller, hvis ikke risikerer du at den ikke dekker ordentlig, vel? Det er i hvert fall slik jeg har gjort det. Det er også viktig å forsikre seg om at porefylleren og beisen ikke reagerer med hverandre (been there, done that..., spritbeisen jeg har brukt reagerte med shellac sanding sealeren). 

Hovedgreia med beis er vel at den skal trekke ned i treverket, noe den ikke gjør fullstendig om porene er fylt. 

Greia med porefyller er å lette jobben med å få slett finish der slikt er ønskelig. Uten porefyller må det vesentlig mye mer lakk til.

Siden dette kommer opp, vil jeg gjerne slå et slag for vannbeising. Det er ikke medfødt å huske det.
Man sparer seg for mye arbeid hvis man vannbeiser gitarkroppen minst tre ganger. Etter den tredje påføringen er det stort sett bare behov for å "tørke over" gitaren med veldig fint papir. Det tar ikke lang tid.

Påfør en begrenset mengde varmt vann, og tørk gjerne med en hårføner. Gjenta så mange ganger som nødvendig, men erfaringsmessig sett er to- tre ganger fint.

Moderatorpost

Kan de som har postet "porefylleri" i bjørkegitartråden re- poste i porefyllertråden hvis de mener sitt bidrag er verdt å ta med der? Det er jo bare å klippe og lime. :)

Grunnen til at jeg ikke flytter, er at postene da havner først, og da blir den nye tråden bare rot. Jeg kommer til å slette porefyllerpostene her, da dette er en gitarbyggetråd, sånn strengt tatt. Den har sporet litt av, og TS har planer om mer arbeid.
Ikke noe feil med postene i og for seg, altså.

På forhånd takk.

Om man skal bruke porefyller så stror jeg den bør/må på før noe annet, også beis. Porefyller må jo pusses ned etter påføring, og hvis det er beiset først så er det uunngåelig å pusse ned i beisen, og det tror jeg kan bli ganske synlig. Om porefylleren vises godt gjennom beis avhenger vel av hvordan beisen oppfører seg på porefylleren. Må prøve seg fram først. Kanskje det vil være best å bruke en porefyller som er sånn omtrent samme farge som beisen. Med vannbasert beis og vannbasert nøytral porefyller så går det kanskje an å blande beis i porefylleren for å få samme farge.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Siste aktive tråder

• Det er ikke lenge siden en 25 - bulk kostet 12-1300,- hos Evenstad. Den svake krona og prisstigning generelt, har sannelig gjort seg gjeldende.
    • Hei søker vokalist til Calzada, vi hører til i Stavanger.  spiller rock for det meste 
    • Det må du forvente, men prisene har vært betydelig lave når de har tilbud, selv med moms og frakt etc. Men det må du undersøke og ta en totalvurdering på. Spesielt nå som dollarkursen er dårlig, mot NOK. Skal du handle i Norge, må du bare følge med på hva de har av tilbud på de forskjellige nettbutikker/butikker og handle deretter. Det hender det er tilbud på f.eks spesifikke merker, eller "bundle packs".  Vi hadde Strenger.no før som leverte gode priser, men de ble lagt ned.  Her er f.eks 65-69kr per pakke, det mener jeg er helt innenfor. Du finner sikkert flere lignende tilbud til tider. https://evenstadmusikk.no/d-addario/1084076/d-addario-exl110-b25-bulkpakke-25-stk-010-046-pakke-med-25-stk-exl-110?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no https://www.musikkhuset.no/products/daddario-exl110-b25-010-046-bulk-25-set?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9Oid7wNzTU4xgLnLVllxOStnwHxS9wGBKVbHsHRQ3-f9rLxRdLZxtoaAmciEALw_wcB   Ellers kan jeg anbefale Ernie Ball strenger. De er ofte rimeligere hvis du benytter standard-størrelser - men har like god kvalitet som andre "gode strenger".  https://evenstadmusikk.no/ernie-ball/1009722/ernie-ball-eb-2221-regular-slinky-010-046?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9OfpfJAOtjW1PJjdIAvs6CT9CT-A9EJJeulO5OVlYeEllFcn3AGszgaAjfmEALw_wcB
    • Noen som har prøvd på det? Hva gjorde du og hvordan funka det?
    • Da kom pickupen fra Skottland også, en 1956 Höfner 1505 GR som ble solgt som ekstrautstyr fra Höfner i sin tid. Originalt hadde de 3 meter kabel, men her var kabelen kutta, så jeg skjøta den og satte i jack-input i gitarkroppen "nede til høyre." Innebygd volumbryter som ikke skrapa, og fungerer - så det var grunnen til at det ble denne. Så slipper man potter og flere hull og mer lodding. En forsiktig singlecoil, under 5 Ohm, så man må ta ned mastervolumen på Vox'en før man kobler inn en av Ibanezene 😉 Gitaren er fra 1959, det sto håndskrevet inne i lokket (fant det med speil, lommelykt og mobilkameraet) 19.2.59. Litt uheldig med dremelen da jeg kappa ut hakk i plekterbrettet, men men. Tok mål med brettet på, så måtte jeg flytte festene litt for å få spikrene dypere inn i hullene så brettet skulle sitte fast. Men det har sin egen sjarm det også. Da gjenstår det tidsriktig bridge, og samtidig polere opp bånd og rengjøre og muligens olje inn gripebrettet. Bestefars gamle gyngehest som jeg også har overtatt, og kabel fra PA-høyttaleren skjemmer bildet, men man ser helheten med pickupen likevel.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.