Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

porefyller-tråd


Anbefalte innlegg

Beis bør vel på før porefyller, hvis ikke risikerer du at den ikke dekker ordentlig, vel? Det er i hvert fall slik jeg har gjort det. Det er også viktig å forsikre seg om at porefylleren og beisen ikke reagerer med hverandre (been there, done that..., spritbeisen jeg har brukt reagerte med shellac sanding sealeren). 

Hovedgreia med beis er vel at den skal trekke ned i treverket, noe den ikke gjør fullstendig om porene er fylt. 

Greia med porefyller er å lette jobben med å få slett finish der slikt er ønskelig. Uten porefyller må det vesentlig mye mer lakk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette kommer opp, vil jeg gjerne slå et slag for vannbeising. Det er ikke medfødt å huske det.
Man sparer seg for mye arbeid hvis man vannbeiser gitarkroppen minst tre ganger. Etter den tredje påføringen er det stort sett bare behov for å "tørke over" gitaren med veldig fint papir. Det tar ikke lang tid.

Påfør en begrenset mengde varmt vann, og tørk gjerne med en hårføner. Gjenta så mange ganger som nødvendig, men erfaringsmessig sett er to- tre ganger fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderatorpost

Kan de som har postet "porefylleri" i bjørkegitartråden re- poste i porefyllertråden hvis de mener sitt bidrag er verdt å ta med der? Det er jo bare å klippe og lime. :)

Grunnen til at jeg ikke flytter, er at postene da havner først, og da blir den nye tråden bare rot. Jeg kommer til å slette porefyllerpostene her, da dette er en gitarbyggetråd, sånn strengt tatt. Den har sporet litt av, og TS har planer om mer arbeid.
Ikke noe feil med postene i og for seg, altså.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal bruke porefyller så stror jeg den bør/må på før noe annet, også beis. Porefyller må jo pusses ned etter påføring, og hvis det er beiset først så er det uunngåelig å pusse ned i beisen, og det tror jeg kan bli ganske synlig. Om porefylleren vises godt gjennom beis avhenger vel av hvordan beisen oppfører seg på porefylleren. Må prøve seg fram først. Kanskje det vil være best å bruke en porefyller som er sånn omtrent samme farge som beisen. Med vannbasert beis og vannbasert nøytral porefyller så går det kanskje an å blande beis i porefylleren for å få samme farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.