Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NSD (Nytt studio-dag) - Enkelt hjemmeoppsett for demoinnspilling


Naigewron

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet og satt sammen et lite hjemmestudio de siste par månedene, og i går havnet de siste detaljene på plass. Har gjort noen testopptak den siste uken, og jeg må si dette er utrolig moro, og det var mye lettere å komme i gang med grunnleggende opptak enn jeg forestilte meg.

Jeg kjenner allerede at GAS kommer til å melde sin ankomst veldig fort, men nå har jeg i alle fall kjøpt inn og satt opp alt etter planen i versjon 1, så får vi se hva versjon 2 vil bringe.

Bakgrunnen for hele opplegget er at jeg for første gang spiller i et prosjekt der ingen har opptaksmuligheter hjemme, så da tenkte jeg at det var en god unnskyldning for å investere og lære litt. I tillegg har jeg en junior på vei (termin om under en uke), så jeg regner med det blir mindre tid til å jobber med låter i fellesskap i øvingslokalet fremover ;)

Utstyrsliste, for dem som liker slikt:

- El-gitar: Ibanez RG2550E

- Bass: Ibanez TMB-100

- Akustisk gitar: En arvet Fender av ukjent modell fra ca. 1980

- Mikrofon: Sontronics STC-2 kondensator

- Keyboard: M-Audio Keystation 49

- Padcontroller: Korg Nanopad (for trommeprogrammering)

- Interface: Focusrite Saffire Pro 24 DSP

- Monitorer: KRK RP5 gen. 1

- Headsett: Sennheiser HD598

- Controlsurface: Zoom R8 (bruker den vanligvis for backingtracks live, men fungerer også som en veldig enkel mikser)

- Software: Cubase Elements 8, EzDrummer 2 og Guitar Rig 5

Arbeidsplassen:

UjRUqCL.jpg

Elektronikk closeup:

NQqS9xh.jpg

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 2 months later...

Kan vel like gjerne oppdatere denne tråden, siden oppmerksomhetshoren i meg alltid setter pris på internettpoeng :D

Ibanez'en er byttet ut med en Peavey Wolfgang archtop, en gitar jeg har ønsket meg siden 90-tallet. Det har også dukket opp et Roland TD-1K trommesett, fordi jeg som trommis hatet å programmere trommer med padcontroller eller MIDI-editor. Med et trommesett som jeg faktisk kan spille på så er det mye mer naturlig å lage skikkelige beats.

 

Har også flyttet studio inn i et annet rom og komprimert det ned litt. Selv med trommene så tar jeg opp mindre plass nå enn på bildene over :)

l1LHDl8.jpg

 

Gitar, bass og trommer - Ting jeg føler meg relativt komfortabel med å bruke

4380UO7.jpg

 

Keyboard, interface, DAW, plugins, etc... ting som jeg definitivt ikke vet hvordan jeg skal utnytte skikkelig enda :P

J7xdURg.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.