Web Analytics
Jump to content

Orange OR15 og Jim Root Terror


Alfi27
 Share

Recommended Posts

God aften! Har planlagt å starte opp med band igjen, og har ikke hatt så veldig god erfaring med Axe i den sammenhengen da monitoren er veldig "retningsbestemt", og det er ikke en god ting i øvingslokalet vi øver i. Da har jeg sett litt på Orange sine mindre amper, spesielt Jim Root Terror og OR15 da de har skikkelig EQ. Har skjønt det sånn at OR15 er kanskje litt mer allsidig, men spørsmålet er om den klarer seg til skikkelig heavy metal og metalcore? Har tenkt å kjøpe en Rat distortion å bruke som boost så den vil antakeligvis ha nok gain, men hvis det vil høres ut som en fuzz-pedal så vil det ikke funke så bra... Noen som har erfaring med den? Den ser også hakket tøffere ut enn JRT i sin oransje tolex :P

Gjør oppmerksom på at jeg ikke har mulighet for å prøve disse ampene før kjøp, men har 14 dagers angrerett som jeg ikke er redd for å bruke, da det tross alt kommer til å ende på ca 10k fordi jeg vil ha 2x1x12" kabinett for å "spre" lyden bedre :)

Takker for svar! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid en OR15, solgte den i år fordi jeg ikke spiller så mye for tiden.

Du trenger absolutt ingen distortion-pedal for å spille metal gjennom denne. Jeg spilte Slayer og Dream Theater med gain på ca 4/10 uten noen pedaler i front. Låt helt kanon, med masse bunn til å være en 15W forsterker. Tror jeg solgte min for 3500kr, den var så og si ny.

Det du må vite om denne, er at den kun har en kanal. Du kan ikke switche mellom kanaler for å bytte mellom cleans og high gain. Men det betydde absolutt ingenting for meg, på samme måte som mange spiller på JCM800.

OR15 er veldig allsidig og låter svært bra til det meste, hvis man bare skrur litt. Kan også switches mellom 7/15W. Spiller veldig høyt og har masse kraft i bunnen sammenlignet med andre lignende amper, perfekt til tung musikk :)

Vil du ha spice den opp, så ville jeg bare kjørt en svak boost/overdrive i front. Ikke bruk distortion/rat på denne. Jeg brukte en tubescreamerklone i front, det funka meget bra. Tightere bunn og klarer lyd. Du kan bruke en Boss SD1 hvis du er på budsjett, eller klisse til med en dyrere high end pedal i front. :)

Edited by Troll
Link to comment
Share on other sites

+10 til Troll sitt innlegg her. Jeg har også hatt den, men endte opp med å selge den jeg og. Ampen var ganske så bra egentlig, men jeg blir tydeligvis aldri helt fortrolig med Orange-vrengen. Den er litt for fizzy for meg

Som Troll nevner er tubescreamer-klone en mye bedre idé enn en Rat. Hvem vet, kanskje jeg hadde hatt min enda om jeg hadde giddet å kjøpe en OD808 før jeg solgte den. :P

Den har MER enn nok gain til det meste, men metalcore og lignende har nok godt av å få tightet opp litt av en overdrive. Om du har en OD med litt mer muligheter, som for eksempel Seymour Duncan 805 eller Earthquaker Devices Talons, kommer du i mål med en OR15 uansett. Vil du være 110% sikker på at den kan metalcore og det kun er metall du skal fyre på med: Jim Root Terror.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun tatt utgangspunkt i Axen og hvordan effekter og diverse låter på den. Så jeg vet ikke om det kommer til å låte 100% sånn på «virkelig» utstyr, men når jeg har bygget opp preseter der så kjører jeg alle drive-pedalene på samme måte: 0-1 på drive og 10 på level. Da har jeg funnet ut at Rat distortion booster ampen på en helt annen måte, og den får nesten alle ampene jeg prøver den på til å låte helt sinnsykt fett! Skal også nevnes at jeg bruker en EQ med litt boost i mellomtonen og cut i bass og diskant...

Til og med Dual Rectifier låter helt sinnsykt fett med en rat i front, da med gain på ca kl 9-10 på ampen!

Hadde jeg vært stinn av gryn hadde jeg nok kjøpt en Rectifier eller Mark 25, og har også eid en slik Rectifier som var sinnsykt fet, men de har jo gått opp 4-5000 i pris :blink:

Det at begge har én kanal er jeg klar over, og det er også en av årsakene for hvorfor det kan være greit med en boost i front da den vil cleane opp bedre når den skrus av. Jeg spiller strengt tatt ikke veldig mye metalcore, men den må være i stand til å takle det. Går mye i Bullet for my Valentine, men det er vel det eneste jeg spiller som strengt tatt kan kalles metalcore (foreløpig), ellers er det mye Metallica og en del mindre heavy musikk det går i. Ser liksom ikke for meg å spille Red Hot Chili Peppers på en Jim Root Terror, men er ikke sikkert en 15 watter vil ha nok headroom til å være clean i en bandsammenheng uansett?

Edited by Alfi27
Link to comment
Share on other sites

Utifra det du skriver nå er nok OR15 den du bør gå for av de to. :) Jeg har aldri prøvd den andre plasser enn i hjemmestudio så den ble aldri makset, men mtp at du trenger en viss mengde gain for at den skal kunne låte bra så vil du nok måtte ofre headroom dersom du må makse ampen ut, spesielt på 7,5 watt settingen. Har du vurdert en TH30 istedet? Hvis ikke er der jo et veld av andre alternativer med mindre det må være en Orange.

Link to comment
Share on other sites

Neida, det må ikke være Orange. Har kun hatt én Orange, en Rocker 30. Dritfet rockeamp, men ikke noen metalamp (uten pedaler hvertfall). Jeg har vurdert TH30 men den har i likhet med Dark Terror den snodige shape-knotten som aldri vil bli helt det samme som en 3 bånds eq... Den låter skikkelig bra for det da!

En merkelig ting jeg erfarte da jeg øvte med band for en stund siden i( et annet øvingslokale), med samme trommisen som jeg skal spille med nå. Han slår ganske hardt, og min Mesa Boogie Mini Rectifier på 25 watt klarte faktisk ikke holde helt følge, selv på et 4x12" kabinett... Om det var rommet eller hva det var vet jeg ikke..

Jeg burde kanskje vurdere å gå litt opp i watt da? Har alltid tenkt 50 watt er for mye, og 100 vet jeg er alt for mye for det har jeg spillt og øvt med før.. Eller kanskje jeg bare skulle fått meg poweramp og kabinett til Axen heller, evt en ekstra monitor :P

Edited by Alfi27
Link to comment
Share on other sites

Har vel mye med kabinettet å gjøre også, hva slags kabinett kjører du? :)

Har inntrykket av at JRT er veldig «chugga-chugga amp» og det er vel egentlig det jeg er ute etter, er ingenting som er så herlig som et kraftig trykk i mellomgulvet mens det chugges på en nedstemt gitar :wub:

Edited by Alfi27
Link to comment
Share on other sites

Hva slags PA tenker du da? Vil helst unngå poweramp og cab da jeg mister cabsimuleringen...

Men ja, jeg har overhodet ikke tenkt å gå bort fra Axe og har tenkt å oppgradere til enten 2'en eller den nye AX-8 som visstnok skal bli lansert 1. oktober, så det hadde jo vært den beste løsningen.

Edited by Alfi27
Link to comment
Share on other sites

Har vel mye med kabinettet å gjøre også, hva slags kabinett kjører du? :)

Har inntrykket av at JRT er veldig «chugga-chugga amp» og det er vel egentlig det jeg er ute etter, er ingenting som er så herlig som et kraftig trykk i mellomgulvet mens det chugges på en nedstemt gitar :wub:

Kjører et Peavey Valveking 4x12

Link to comment
Share on other sites

Hva slags PA tenker du da? Vil helst unngå poweramp og cab da jeg mister cabsimuleringen...

Men ja, jeg har overhodet ikke tenkt å gå bort fra Axe og har tenkt å oppgradere til enten 2'en eller den nye AX-8 som visstnok skal bli lansert 1. oktober, så det hadde jo vært den beste løsningen.

Et par vanlige 12" aktive topper. Om du legger 10k i to topper på bruktmarkedet så bør man jo få noe som duger greit, og PA-topper sprer jo lyden betydelig bedre enn en dedikert monitor.

Vet ikke nøyaktig hva som finnes på bruktmarkedet nå, eller hva ting koster ellers, men om du finner det brukt så bør et par aktive RCF kanskje være i nærheten av budsjett. Ellers er Mackie og JBL også brukbare greier som er godt innenfor.

Klart, om du trenger én lyd så er det jo like greit å kjøre på med gitaramp, men om du trenger en viss allsidighet så ville hvertfall jeg prøvd å utnytte det utstyret jeg allerede har best mulig. (Når du har såpass bra utstyr som du har)

Edit: Jeg innså nå at du kom med konkrete spørsmål angående to amper, og jeg er han dusten som kommer og roper at "NEINEINEI! Du må gå for noe helt annet!" Beklager det, det var i høyeste grad velment :)

Edited by Duckling
Link to comment
Share on other sites

Et par vanlige 12" aktive topper. Om du legger 10k i to topper på bruktmarkedet så bør man jo få noe som duger greit, og PA-topper sprer jo lyden betydelig bedre enn en dedikert monitor.

Vet ikke nøyaktig hva som finnes på bruktmarkedet nå, eller hva ting koster ellers, men om du finner det brukt så bør et par aktive RCF kanskje være i nærheten av budsjett. Ellers er Mackie og JBL også brukbare greier som er godt innenfor.

Klart, om du trenger én lyd så er det jo like greit å kjøre på med gitaramp, men om du trenger en viss allsidighet så ville hvertfall jeg prøvd å utnytte det utstyret jeg allerede har best mulig. (Når du har såpass bra utstyr som du har)

Edit: Jeg innså nå at du kom med konkrete spørsmål angående to amper, og jeg er han dusten som kommer og roper at "NEINEINEI! Du må gå for noe helt annet!" Beklager det, det var i høyeste grad velment :)

Hehe, ingen problem det! Du svarte jo på problemstillingen, og jeg ønsker egentlig å få Axen til å funke i bandet. Jeg har et PA-anlegg også (relativt lite, eldre H&K Lucas) som har svært fin lyd, men det spiller ikke høyt nok til å overdøve trommisen selv om det sprer lyden bedre. Ikke er lyden fullt så bra som med monitoren heller. Anlegget klarer heller ikke holde følge når jeg kun bruker det til vokal, og vokalen drukner fullstendig i miksen... Har en god mikser så kanskje jeg burde satset mer på PA uansett...

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv overdøver nesten en 15 watt Dark Terror på trommer og jeg tror jeg er ganske gavmild hva angår hardhet i slagene mine. Den kunne fortsatt høres godt, men det hadde vært fett med de ekstra 5 wattene. Prøvde det samme når jeg hadde en Peavey Valveking Micro på 20 watt og det funket knall, den ble hørt uten problem og den var vel litt over halvfull på mastervolumet. Hvordan en mini recto på 25 watt da skal slite med å bli hørt forstår jeg ikke. Er rommet enormt? Eller stod den kanskje på 10 watt innstillingen? x)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.