Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

plekterbrett i pleksiglass/plast?


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har utstyr til å lage plekterbrett?

Jeg trenger et slikt som på Fanoen til Pledrik!

Altså glass/plast med gullmaling på baksiden.

2015520_fano-045.jpg

Det skal være til telemasteren min, og jeg kan selvfølgelig sende plekterbrettet jeg har nå som mal.

Kan jo muligens prøve selv også, men hva slags materiale bruker jeg, og hvor får jeg kjøpt det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"lage seg en liten sagejig" høres enkelt ut, om en skjønner hva det er snakk om :)

For å få skråskjært da? Så for meg freseverktøu med riktig tupp, og en mal å gå etter, men det er kanskje overkill?

http://www.biltema.no/no/Bygg/Ovrig/Plexiglas-2000034953/ ?

Men den er ikke 100% blank. Blir kanskje krøll med maling på undersiden da?

Edit:

Nei, denne er det sikkert du tenker på?

http://www.biltema.no/no/Bygg/Ovrig/Plastglass-2000030030/

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer langt med løvsag, sandpapir og fil.

Jeg bruker en skarp kniv (Stanley eller lignende) til å skrape kanten av plasten. Dette går ganske fort og gir en fin overflate. Du kan polere opp kanten etterpå med polerpasta (jeg brukte Autosol og tørkepapir).

Baksiden tror jeg må mattes ned med stålull/fint sandpapir før du lakker. Det kan uansett være vanskelig å få lakken til å henge , så det kan lønne seg å teste litt før du kommer for langt.

Jeg mener også at noen typer plast kan gjøre at lakken ikke herder ordentlig?

Jeg brukte Herdins Gullbrons på sprayboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sagejig" er så enkelt som en liten plankerest eller noe fiberplate, litt smalere enn halvparten av buen på løvsagen du har. Så borer du et hull 10-15 cm fra kantene, 10- 15 mm i diameter, og så sager du et spor inn til hullet, gjerne fra fronten av sagejigen, slik at det er litt mindre avstand fra alle kantene inn til hullet enn hva løvsagen din er fra bladet til buen.

Skru den fast i en arbeidsbenk eller noe, slik at det blir stabilt, og at du får plass til hele plekterbrettet.

Vil du være ekstra nøye, kler du jigen med noe mykt stoff, slik at du er sikker på at du ikke riper opp plasten. Hele vitsen er å sørge for at plastplaten holdes stiv, slik at du ikke får vibrasjoner. Da kan plasten sprekke.

Jeg vil tippe at du kan sage ut et helt plekterbrett på rundt en halvtime. Tipsene til børd er noe jeg kunne ha skrevet selv.

Problemet med motorisert verktøy er at det veldig fort blir for varmt, og da blir det ikke pent, og du får problemer med at plasten du skal ha vekk stivner sammen med det du vil fjerne.

Jeg saget litt større enn det jeg skulle ha, og filte vekk. Det var før jeg fikk fresefot og egnede freser til Dremel, og det tok ikke lang tid å lage en skrå kant.

Forsøkte å finne bilde, men bildene er borte fra Glorocastertråden.

Jeg har brukt dette, og synes det funket like greit som pleksi. http://www.biltema.no/no/Bygg/Ovrig/Plastglass-2000030030/

Har saget i det med elektrisk stikksag og metallblad, men det er vanskelig å unngå varmgang, altså at plasten smelter. Tror totalt sett det er minst jobb å bruke en manuell sag. Smelter det, blir alt grått, og man må bruke masse tid på å fjerne smeltet plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra rc-verdenen vet jeg at her på berget er det vel stort sett to typer lakk som brukes på lexankarosserier som sitter godt. Det ene merket er Tamiya, det andre husker jeg ikke i farten. Den lakken sitter godt, og krever bare en grundig avfetting. Ikke avskrekkende dyr og ganske mange farger å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.