Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elefant (hjemmebygg, presentasjon og spørsmål om farge)


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg begynte på denne gitaren for lenge siden. Nå har jeg tenkt å gjøre den ferdig og vil gjerne vise den frem :-)

Den er litt rar - med en del valg litt utenom. Navnet fikk den når ble påtenkt, litt kraftig med tykk snabel, designet halvveis mellom en nylonstrenger og en Rickenbacker.

-Halsen er eldst (prøvespilt ganske mange ganger og allerede litt gulnet). Den har ca. 23,5" skala og er bred (45m ved sadelen og 54mm ved stolen) og tykk (har lagt inn "truss-rod" i en slisse, men tror ikke jeg kommer til å ha behov for å stramme den). Jeg har laget den av ett stykke lønn med et tykt gripebrett i ibenholdt. Båndene er de tynneste jeg kunne finne - egentlig til mandolin - og går opp til 24. Gripebrettet har null-bånd i samme dimensjon. Ca. en centimeter bak har jeg en sadel/strengefører i ibenholdt som skal formes til gripebrettet omtrent som på en fiolin. På 5. 12. og 17. bånd har jeg lagt inn blåskjell jeg har funnet på stranden. Markeringene er nesten usynlige, men i riktig lys lyser de opp ganske fint (tenkte vel at fingrene skulle huske hvor båndene lå uten hjelp fra øynene, men er ikke helt sikker lenger)

-Kroppen er av ask og fryktelig stor. Den ble så tung at jeg måtte låne en fres og ta bort treverk. Første gang med overfres og jeg ha vært alt for forsiktig. På plussiden ble den litt mer Rickenbacker og jeg fikk en unskyldning til å lage et F-hull. Men den er fremdeles tung.

Halsen er bare så vidt felt inn slik at strengene ligger 3 cm over kroppen. Tanken er at gripebrett og elektronikk ligger utenpå kroppen og kan fjernes uten å ta av strengene. Strengefestet er hjemmelaget av en messingplate og innfelt i kroppen - etterhvert skal den festet med skruen fra endeknotten. Jackplaten fra en Stratocaster opp/ned. Har kjøpt en brukt Lipstick som passer ganske bra både i ide og utseende.

-Jeg tenker å prøve politur (french polish) både på hals og kropp. Ikke fordi det er enkelt, men fordi jeg har lyst og fordi jeg kan gjøre det i stua hjemme. Tenker naturfarget gyllen på halsen, men vil gjerne ha kroppen mørk blå og litt gjennomskinnelig slik at trestrukturen synes i midten av toppen (svak sunburst?). Har skjønt at en form for beis kanskje er det beste for å oppnå dette, men lurer på om det er mulig å blande farge i polituren: spritløselig beis eller blått pigment? Er det noen som har erfaring med dette? Kan jeg bruke pigment og politur som porefyller?

Jeg tar gjerne imot kommentarer og råd. Takk for at dere tok dere tid.

Litt bilder om jeg får det til:

post-10598-0-87094000-1333579033_thumb.jpost-10598-0-76064300-1333579047_thumb.jpost-10598-0-12644700-1333579061_thumb.jpost-10598-0-79034000-1333579071_thumb.jpost-10598-0-50894000-1333579083_thumb.jpost-10598-0-44589300-1333579101_thumb.jpost-10598-0-31537400-1333579115_thumb.jpost-10598-0-19414700-1333579127_thumb.jpost-10598-0-72039000-1333579143_thumb.jpost-10598-0-07471100-1333579161_thumb.j

Endret av børd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig vanskelig å få strengene inn i hodet til stemmeskruene, ja!

Men etterpå er det behagelig at stemmskruene peker bakover mot meg. :-)

I andre enden sitter strengene helt løst.

Endret av børd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg tenker å prøve politur (french polish) både på hals og kropp. Ikke fordi det er enkelt, men fordi jeg har lyst og fordi jeg kan gjøre det i stua hjemme. Tenker naturfarget gyllen på halsen, men vil gjerne ha kroppen mørk blå og litt gjennomskinnelig slik at trestrukturen synes i midten av toppen (svak sunburst?). Har skjønt at en form for beis kanskje er det beste for å oppnå dette, men lurer på om det er mulig å blande farge i polituren: spritløselig beis eller blått pigment? Er det noen som har erfaring med dette? Kan jeg bruke pigment og politur som porefyller?

Shellac er jo egentlig en fantastisk finish, om ikke så alt for solid over tid.

Hvis du vil at trestrukturen bare skal synes på deler av kroppen må du bruke en eller annen form for lakk ganske enkelt. En farge/beis er alltid transparent (det er poenget)

Ellers så eksisterer det mange fine produkter som kan brukes rett på treverket eller blandes i shellac for oppfarging. Jeg har ganske mye og veldig god erfaring med Colortone liquid stain (stewmac.com) som er farger du kan blande i omtrent alt av lakk inklusive shellac, men også er veldig fine til å farge opp treverk direkte. Trikset er å blande en oppløsning med lite fargestoff og heller gjenta påføringen maaange ganger. Dette gir deg et jevnere og mer kontrollerbart resultat.

På en klassisk burst er "midten" altså den transparente delen av finishen laget ved å farge opp treverket, mens den dekkende ytterfargen er laget med en ikke transparent lakk etter sealer/grain filler/første klarlakklag

Å farge lakken/finish fremfor å farge treverket gir litt ulike resultat og det er ikke noe riktig eller galt i så måte. Jeg ville unngått å farge opp de siste lagene med shellac da den ferdige finishen ikke er slitesterk som lakk, og dermed kan farge av ved bruk/slitasje.

Å bruke shellac som grain filler er mulig, men fordrer stor tålmodighet hvis treverket har store porer. Det krever mange omganger med behandling for å få en helt slett flate, samt god kvalitet på shellac blanding osv. Et triks skal være å påføre en shellacblanding for så å pusse med sandpapir samtidig for dermed å lage et slags spakkel med riktig fargetone for treverket. Har ikke prøvd dette, men vet det benyttes av en del folk på mer tradisjonelle instrumenter.

Ellers er det viktig å kjøpe shellac av god kvalitet som tørrvare og lage blandingen selv. "Shellac på flaske/boks" er regnet som meget dårlige greier av folk som forstår seg på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Slacker,

takk for langt og nyttig svar!

Jeg er vel ikke helt avhengig av å ha heldekkende farge i kantene. Men jeg tenkte at om jeg bruker beis vil endeveden allikevel bli mer mettet -og mørkere - og at jeg må få til en jevn overgang til toppen og bunnen. I tillegg har jeg limeskjøten mellom toppen og bunnplaten som jeg vil skjule så godt som mulig.

Pigmentet jeg tenkte på løser seg ikke opp i sprit og vil etterhvert danne en ikke-transperant overflate (finmalt pulver du får kjøpt i kunstbutikker fks. Christ Engebretsen i Oslo. De får også inn ordentlig shellac av og til. Om ikke tenker jeg å prøve KEM)

Jeg har lest guider hvor de porefyller med shellac og "Pumice" (finmalt pimpestein?). Pimpesteinen virker som slipemiddel og hjelper til å bygge volum sammen med shellacen og slipestøvet. Jeg lurte på om jeg kunne bruke pigmentpulver istedenfor/sammen med pimpesteinen som porefyller for å legge en grunnfarge i porene. Det beste er vel å prøve seg frem på noe avkapp, tenker jeg..

Så lurer jeg på om jeg kan fortsette med å bruke pigmentpulver sammen med shellacen for å bygge opp fargesjikt. Det er nok uansett lurt, som du sier, å avslutte med ublandede lag med shellac.

Takk for tips om Stewmac! Er det stor forskjell på Colortone og fks. Herdins Ekte Beis?

Det blir nok sommer før jeg begynner med overflatebehandling. Nå er det påskeferie, så skal jeg lage ferdig plekterbrett (skifte ut Kapafixen som er på bildene) og få orden på elektronikk. Og så blir det masse pussing, litt filing og kanskje litt sikling. Gleder meg til det!

God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

jeg fant denne tråden som har en god beskrivelse av hvordan man kan lage en fin blåfarge:

http://www.tdpri.com...lue-finish.html

Han som har laget gitaren i midten av tråden har startet med sort..... Det hadde jeg ikke ventet.

Jeg kommer til å forsøke en jevner overgang og vil ikke bruke opak spray på kantene.

Ellers har jeg laget et plekterbrett i hvit plast og prøvemontert elektronikk og mikrofon.

post-10598-0-92885600-1334520473_thumb.jpost-10598-0-32144700-1334520529_thumb.j

Jeg ønsker egentlig å bruke gjennomsiktig plast med gullmaling på baksiden. Det kommer senere om resten virker som det skal.

Tonekontrollen er en gammel vridebryter jeg har endret til fem-veis. Jeg har fire kondensatorer på 001uf, 022uF, 033uf og 047uF og en litt tilfeldig motstand plukket fra en ødelagt transformator (33ohm?). I siste posisjon er tonekontrollen koblet ut.

Det låter ganske bra synes jeg :-) Men den minste kondensatoren endrer ikke noe særlig av gitaryden (den tar bare bort litt sus) og bør nok byttes med en 015uf eller en 022 med en ekstra motstand.

post-10598-0-46687500-1334520999_thumb.j

(Skal forsøke å lodde det en gang til litt penere.... )

ps. Beklager at jeg tok feil av brukernavnet og tittelen din, Greener!

Hilsen Nybegynner

Endret av børd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte denne ser jeg..

Jeg er vel ikke helt avhengig av å ha heldekkende farge i kantene. Men jeg tenkte at om jeg bruker beis vil endeveden allikevel bli mer mettet -og mørkere

Det blir en veldig skarp overgang mellom endeved og overflate da. Du kan forøvrig unngå fargeforskjell ved å væte endeved med vann/sprit (samme fortynner du bruker for farge)

Pigmentet jeg tenkte på løser seg ikke opp i sprit og vil etterhvert danne en ikke-transperant overflate (finmalt pulver du får kjøpt i kunstbutikker fks. Christ Engebretsen i Oslo.

Dette fungerer sikkert fint, men jeg vil tro du får et mer flakes/pixel aktig effekt?

Jeg har lest guider hvor de porefyller med shellac og "Pumice" (finmalt pimpestein?). Pimpesteinen virker som slipemiddel og hjelper til å bygge volum sammen med shellacen og slipestøvet. Jeg lurte på om jeg kunne bruke pigmentpulver istedenfor/sammen med pimpesteinen som porefyller for å legge en grunnfarge i porene. Det beste er vel å prøve seg frem på noe avkapp, tenker jeg..

Du kan sikkert bruke pigmenter i shellac'en når du porefyller, men det med pimpestein har jeg 0 erfaring med. Men det er jo bare å prøve da som du sier. Fungerer det ikke noe særlig er jo sand/pussepapir en enkel metode.

Takk for tips om Stewmac! Er det stor forskjell på Colortone og fks. Herdins Ekte Beis?

Blir vel mye av det samme i praksis, men en ferdigblandet farge som du selv kan blande med en dråpeteller og som er kompatibel med all verdens lakkprodukter er ofte noe enklere i praksis for de fleste vil jeg tro. Det koster jo ikke mange kronene heller og forbruket er minimalt i de fleste tilfeller.

Hei,

jeg fant denne tråden som har en god beskrivelse av hvordan man kan lage en fin blåfarge:

http://www.tdpri.com...lue-finish.html

Han som har laget gitaren i midten av tråden har startet med sort..... Det hadde jeg ikke ventet.

Jeg kommer til å forsøke en jevner overgang og vil ikke bruke opak spray på kantene.

Det er mange måter å lage transparente finish'er på. Et eksempel er å påføre en mørk farge på treverk med mye figureringer og så slipe overflaten for å fremheve treverkets figurering igjen. Det eksisterer mange fine teknikker hvor man f.eks bruker en herdende olje som fremhever dybde/spill i treverket som så igjen overlakkeres osv. Dette er virkelig et område man kan eksperimentere og finne nye og originale "utrykk" om man har tid og tålmodighet, samt gjerne litt erfaring med de aktuelle produktene man benytter. Jeg nevnte det vel tidligere, men en svak fargeblanding er alltid trikset med dye/beis/farge fordi det gir deg en helt annen kontroll over resultatet, samt mulighet til å stoppe behandlingen på det riktige tidspunktet.

ps. Beklager at jeg tok feil av brukernavnet og tittelen din, Greener!

Hilsen Nybegynner

0 problem det - jeg er nok ikke så fryktelig hårsår angående kallenavn på forumet :)

Ellers må jeg si jeg liker prosjektet ditt og spesielt "man tager det man haver" tilnærmingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har ikke glemt denne jeg heller. Takk igjen for svar Greener!

Jeg har vært på KEM - de hadde shellac i tre nyanser (bleket, rav og mørk brun), pimpestenspulver og pigment: Miloriblau.

Det går ikke så fort nå, men tenker jeg skal kunne starte med litt testing før ferien.

Vennlig hilsen Audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Børd, testet du ut pigment i skjellakk, og har du noen erfaringer å dele?

Jeg driver og legger finish på en warmoth swamp ash kropp nå. Har beiset den litt gylden, og skal nå til med en french polish for å porefylle. Jeg har noe rustrødt og svart pigment jeg vurderer å blande i skjellakken etter jeg har vært over med pimpesteinen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har ikke kommet så langt som jeg håpet med dette.

Jeg gjorde noen tester i sommer, mest for å se om pimentet kunne blandes med pimpestenen. Jeg var for utålmodig og resultatet ble ikke særlig bra. Det ble en seig masse med alt for mye fargestoff som var vanskelig å ha kontroll på. Istedenfor for at blandingen ble arbeidet inn i porene klumpet den seg og løsnet.

Jeg forsøkte igjen med veldig lite pigment (omtrent en kvart t-skje pigment i en desiliter pimpesten). Denne gangen forsøkte jeg også på baksiden av gitaren uten at det gikk så mye bedre: klumper og ujevn farge uten at jeg kunne se at det fylte porene. Endte opp med å pusse bort det verste, bestille Liquid Stain fra StewMac og legge en fargetone i porene med dette.

Jeg startet på nytt med ren sjellakk og pimpesten uten pigment i høst. Nå har jeg gått over gitarkroppen to-tre ganger med pimpesten og endelig begynner porene å forsvinne. Pimpestenen matter ned overfalten og jeg synes det er vanskelig å se hvor porene er ferdig fylt mens jeg arbeider. Jeg har lagt et tynt lag med skjellakk mellom hver runde for å se ujevnhetene i overflaten.

Men uklok av skade jeg har ikke gitt opp pigmentet helt. Fargen blir veldig fin - dyp og mettet - og den kan bli helt opak slik jeg ønsker det på kantene. I min uvitenhet tror jeg også den vil reflektere lys på en annen måte enn beisen.

Jeg har kjøpt en boks med pariserblå. Denne løser seg heller ikke opp i spriten, men skal kunne gi en stabil blanding (omtrent som tørrstoffene ikke synker til bunns i melk).

Når jeg er ferdig med pimpestenen skal jeg gjøre et nytt forsøk med denne. Dum som jeg er.

Jeg skal melde tilbake etterpå :-)

Jeg har også lagt tre runder med klar sjellakk på halsen. Jeg kan ikke si at jeg har "skjønt" politur - jeg er enda ikke helt sikker på hva jeg gjør. Men foreløpig ser det ok ut og jeg har håp om at det skal kunne bli bra.

Endret av børd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for erfaringene.

Eksperimenterte på en furuplank med å blande pigmentet i rødsprit, røre godt opp (løser seg ikke opp), smøre tjukt på ubehandlet plank med fille og deretter pusse ned. Det ga en ganske kul farge, men jeg var også redd for at runden med pimpstein ville slipe og flytte pigmentet rundt ujevnt på treverket, så jeg tok ikke sjansen på å gjøre det på gitarkroppen.

Har tatt ca halve gitarkroppen med pimpstein i dag. Det er definitivt en aktivitet for spesiellt interesserte... Jeg har samme utfordringen som deg med å se hvor det er porer igjen. Selv med tre leselamper på arbeidsbenken må jeg ha akkurat riktig vinkel på lyset for å se de.

Det er såpass mye arbeid at jeg er litt skeptisk til å eksperimentere med pigment i skjellakken når jeg er ferdig... For jæklig å måtte gjøre den pirkejobben oppatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, igjen,

Jeg har kommet et stykke på vei.

Slik så kroppen ut omtrent ved forrige innlegg: litt Liquid Stain (omtrent 50/50 blå og sort) og porefylt med pimpestein.post-10598-0-14695400-1351712214_thumb.j

Så blandet jeg Pariserblå og sjellakk, en teskje pigment i 30gr lakk. Tenkte dette skulle være en moderat mengde og uten å tenke meg om alt for mye begynte jeg på gitarfronten:post-10598-0-85306300-1351712237_thumb.j.

Dette er omtrent 3x3 påføringer med sjellakk. Noen ting å si om dette: uten noe erfaring med politur blir det veldig lett ringer med pigment etter "pusseknotten". Her har jeg vætet knotten for mye slik at den har dyttet sjellakken rundt. Disse er vel ikke mulig å få bort igjen uten å pusse ned og begynne på nytt. Ringene bygger nok også mer høyde enn sjellakken ville gjort alene....

Pigmentet oppførte seg heller ikke som jeg hadde lest på nettet, den sank til bunns i sjellakken slik at jeg måtte huske å riste flasken mellom hver påføring.

Fremdeles ikke klokere forsatte jeg:

post-10598-0-80890300-1351712259_thumb.jpost-10598-0-66995200-1351712310_thumb.j

2x3 påføringer senere, flere pigmentringer og mer ujevnheter. Dessverre har jeg også oppdaget flere steder porene ikke er helt fylt (fy, fy) - det er nok ikke mulig å bruke mer pimpesten nå uten å risikere å flytte rundt på pigmentet jeg allerede har lagt på.

Det er nok mulig å få til en jevn fargetone (som i midten), men det tar langt tid og mer erfaring enn jeg har nå (+ mer tålmodighet).

I bildet av baksiden ligger en av prøvene mine fra i sommer. Jeg har tenkt å fortsetter med farge til jeg får det mørkeste på kantene så mørkt som denne (den er fremdeles blå, men veldig mørk)- og det lyseste så mørkt som kantene er nå. Er ikke sikker på om jeg hopper over til StewMac beisen etter at jeg har brukt opp den blandingen jeg har laget klar. Jeg fortsetter i alle fall til jeg er "ferdig" før jeg bestemmer meg for om det er godt nok - eller om jeg skal pusse ned og begynne på nytt.

børd (ved godt mot)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Likte fargen. Og du har omtrent de erfaringene jeg var redd for.... I stedet for å rette opp disse sirklene, er det kanskje mulig å lage flere og utnytte det som et mønster (bare en vill ide)? Er det mulig at det blir mindre synlig hvis du fortsetter å legge på og lakklaget begynner å bli mindre transparent?

Artig med bilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger vel litt håp i begge deler- flere strøk vil etterhvert gi jevnere sjateringer og når det er så mørkt jeg ønsker -skjule mer av de første lagene.

Men jeg må nok skjerpe meg og bli mer tålmodig om det ikke skal bli helt galt...

Endret av børd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.