Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PA-Anlegg - Hva er det?


Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel,nå er det over ett år siden jeg var lydmann,og mye er glemt,men hvordan i alle dager skal du klare å få en kontrollerbar lyd av subber som du plasserer inntil veggen? Mulig du skaper en dramatisk økning av volumet hos bassfrekvensene,men samtidig umuliggjør du vettig EQ'ing,og jeg vil si at det vil være svært vanskelig å skru fet lyd av et for lite anlegg bare ved å plassere subbene inntil en vegg. Nå har jeg aldri hatt det problemet ,så jeg har naturligvis aldri bevisst gjort det,men jeg har gjort det motsatte,flyttet subbene UT fra veggen for å eliminere bassfrekvenser som ikke hørte hjemme noen plasser.

Er det virkelig SÅ vanskelig å lese hva andre poster? Les min post igjen, der skriver jeg at det KAN...DET KAN HA en ønsket effekt hvis omstendighetene er der. Du bekrefter jo dette selv ved å si at du flere ganger har gjort det MOTSATTE for å få mindre bass!!

Det funker jo slik at hvis du setter en sub intill en vegg, så vil det meste (ikke all) energien som ellers ville bli brukt til å sende lydbølger i retningen der veggen nå er, istedet bli bruk til å sende lydbølger fremover/den andre siden..ergo får vi en økning i bassfrekvensene. Det er jo også derfor man som oftest bør ha en sub på gulvet, for hvis den blir løftet opp i været, så mister man 3-6dB....fordi sub'en da sender lybølger ut alle 4 (6) sidene...istedet for 3(5)...altså retningen ned mot gulvet

Når det gjelder PASR-diskusjonen,så er jo det bare tull,snakker vi om anlegget på puben eller om anlegget på en eller annen stadion,så skjønner alle lydfolk hva du mener når du sier PA.Men for all del,kall det gjerne SR.

Nok en gang er jeg nødt til å spørre om du faktisk leser postene eller bare skummer igjennom. Jeg skriver jo, som jeg nå sier fro TREDJE gang at JA...de ALLER ALLER ALLER ALLER FLESTE, INKLUDERT MEG allikevel bruker ordet PA. Poenget mitt er, som jeg også har skrevet, at det kan være GREIT å være KLAR OVER at det er noe som heter SR... hvis det kommer opp.....og hva forskjellen er...etter boka. For plutselig kommer man over ordet og da er det jo greit å vite hva det betyr

Må si jeg blir litt oppgitt her altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du f.eks setter subbene 1 meter fra veggen, vil du få 9 db økning ved 86hz... Gidder ikke forklare hvorfor...

Tullprat.Det kommer helt an på høyttalere,rommet,lydnivå,og sikkert en million andre faktorer.

Er enig i at dette er tullprat...med tanke på gitt dB og frekvens...men uansett så får man en liten økning i bunnregisteret. Om den er stor eller nesten ikke merkbar kommer ann på bl.a de faktorene du riktig viser til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har mine grunner til å tvile...

Vil ikke gå inn i noen diskusjon om hvem som har mest erfaring, eller hvem som kjenner folk med mest erfaring, men jeg vil fortsetë med å stå på mitt, og har mine kilder, som også har års erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste band har et anlegg de øver med, det kan være passende til øvingslokalet og brukes til å forsterke vokal, synth evt andre akustiske instrumenter som må mikkes opp. Ytterst få band mikker opp trommene når de øver, gitar og bass klarer seg også med egne forsterkere.

Når de spiller ute: konsert, pub, kirke eller hvor som helst, låner de anlegg.

Dette er mest hensiktsmessig fordi størrelsen på anlegget som behøves vil variere veldig fra sted til sted. Da er det mye lettere å låne riktig anlegg av noen som leier ut. Bandet kan bruke penger på andre ting enn anlegg, samt de slipper å rigge så mye (fordi de som leier ut ikke vil overlate alt til tvilsomme personer som åpenbart ikke eier styrke i kroppen, og vi snakker om store verdier.) På en annen side kan et øvingsanlegg (mindre anlegg) brukes i mange sammenhenger slik at bandet sitter igjen med større gevinst da de slipper å leie. Mange "spilleplasser" har egne anlegg med egne lydfolk som brukes i de aller fleste sammenhenger. Hva som er lønnsomt varierer fra band til band.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du har vel dine "kilder". Fint du tør stå åpent frem med de da. Hvis du tviler på at jeg jobber med lyd kan du bare sjekke http://www.lydconsult.net og gå inn på referanser. Der er det bilder mm. Og du må gjerne komme med noen referanser selv

Det jeg SA var at ja, det er en forskjell, så absolutt (les gjerne postene mine) men forksjellen er ikke nødvendigvis NØYAKTIG i 86 Hz, eller gir NØYAKTIG 9 dB økning i styrke. DET varierer i forksjellig grad.

Det er jo selvsagt en grunn til at de fleste advarer mot å sette hi-fi høytalerer i et hjørne eller helt inntil vegggen. Det er jo fordi at man får en ofte uønsket økning i bassregisteret

Vi er jo ikke uenige her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun teorier bygget på fysikk og mattematikk... Så da kan det vel ikke stemme!

Vel, jo, det kan det:

Hvor fort beveger lyden seg? jo 344m/s...

Hvis en lydbølge med en bølgelengde på 2m(altså fram og tilbake til veggen) kommer tlibake og slår seg sammen med de lydbølgene som er på vei ut i rommet, vi de komme i stikk motsatt fase som bølgene på vei ut i rommet. Men hvis de derimot er dobbelt så lange, dvs 4m, vil de komme i samme fase som bølgene på vei ut i rommet, og dermed øke dem med 9db(ikke spør meg hvorfor det er 9db, har fått det forklart av en kar som har drevet med lyd i snart 30 år...)

Jessda, og hvis bølgelengden er 4 meter, (hz har sammenheng med lydens hastighet) Så er farten 344m/s og bølgelengden 4m, kan alle med litt mattekunnskaper egne hva 344/4 blir. Jo helt riktig, 86!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må vi holde tunge veldig rett i munnen for ikke å trå feil. Husk at en øknikng på 9 dB er VELDIG my...det er SINNSVAKT mye. Bare en økning på 3 dB er en fordobling i lydstyre, altså er 9dB en 2.5 ganger så sterkt. Det er MYE. Husk da også at en lydbølge som kommer tilbake IKKE er likesterk som den opprinnelige

Dessuten må jeg svelge en kamel for å godta forklaringen på 86 hZ. Vet ikke hva det er ennå...må tygge på den. Men føler at det ikke stemmer helt. Mulig jeg er på glattisen akkuarat nå men en lydbølge på 4 meter vil jo uansett returnere fra veggen, som står 1 meter unna. Hvilket ville si at det var 344 hZ som ble forsterket. Fordi en lydbølge måles jo ikke frem og tilbake, kun en vei. på vei tilbake så har den jo snudd...

Men det er som sagt mulig jeg tar feil nå.Sitter med følelsen av at det er noe som er glemt her...må bare tygge litt på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.