Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PA-Anlegg - Hva er det?


Anbefalte innlegg

Ja ja, kall meg newbie og uverdig, men jeg vil altså vite hva et PA-anlegg er, hva det består av, hva det gjør, hva et ok anlegg koster og andre ting som er nyttig å vite om det. Så vidt jeg har forstått det kjører du alle instrumentene dine inn i en mikser som formidler signalene videre til høyttalere.

Dette er bare noe jeg tror, dask meg på pungen med en død torsk hvis jeg tar feil, og forklar for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel, slik du beskrev det var veldig grovt. PA står for Public Adress. Dvs. det er laget for å nå til så magen som mulig, mao. du trenger kraft. I PA-amper og hlytalere er som oftest lydkvaliteten lagt til side til fordel for ikke så høy pris(ettersom du trenger mange av dem), og masse kraft.

Så, PA anlegg er nesten som vanlig Hi-Fi, bare at du bytter ut forforsterkeren med en svær mixer, og powerampen med noen kraftpakker på 4 tonn, og høytalerne med 2mm kobbertråd i spole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En scene består av backline og PA-anlegg.

Backline

Trommer, forsterkere og sånt stæsj. Dette er normalt det utstyret bandet har selv. Live så gir ofte dette for lite lyd, og da benytter man...

...PA-anlegg

Mixer hvor alt kobles inn, feit forsterker og ut på feite høytalere. Til PA-anlegget regnes også monitorer med. Disse er beregnet på at musikerne skal få høre hva de selv holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi.

Her var det mye rart, la oss prøve å se på saken. En komplett PA består av følgende: Høyttalere,forsterkere,systemkontrollere og kabler. Med høyttalere menes da som oftest en eller flere topper og en eller flere bunner. Grovt og svært generelt kan man si at en topp tar seg av frekvensene fra lav mellomtone(500Hz) til 20KHZ(20000Hz)som er høyere enn de fleste klarer å høre. Bunnen(e)spiller som oftest fra 20Hz og opp,og man bruker å ha en deling på mellom 400 og 600 hz,og det vil si at man velger en frekvens på systemkontrollerne som styrer signalet dit det skal,topp eller bunn.

I mange tilfeller er det jo ikke noe vits å bare eie dette,man trenger flere ting: Et miksebord,effekter,monitorer,monitorforsterkere,gjerne en monitormikser,EQ'er(equalizere),en multikabel(snake),mikrofoner,stativer,og en million kabler av forskjellig slag,og en hel mengde andre ting,men det som altså betegnes som komplett PA står beskrevet ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært få subber i klassen vanlig PA spiller ned til 20hz... Det er i så fall bortkastet i alle tilfeller...  

Det feteste man kan gjøre med noen feite passive subber er å koble dem rett i veggen!! Det durer bra!

Nå vet ikke jeg hva du betegner som "klasse vanlig PA",men av de anleggene jeg har jobbet med så er det ingen,med unntak av små taleanlegg,som IKKE har spilt ned i 20Hz. Og det er alldeles ikke bortkastet. Selv om kanskje ikke alle hører ned til 20Hz,så kan jeg love deg at du føler det, men hovedpoenget med at subber spiller så langt ned tipper jeg er for å komplettere lydbildet. Og kobler du dem rett i veggen,eller har de stående nært en vegg i det hele tatt,så ødelegger du jo alt,ingen er interessert i during eller romling. Vi snakker om PA-anlegg,ikke stereo på gutterommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hehehe

Vel, kun ÈN av dere har HALVVEIS rett...nemlig at PA står for Public Adress

MEN...et PA anlegg er et LITE tale _ TALE - anlegg...altså ment for enkel taledistribusjon for for "mindre" forsamlinger.

Hva dere alle tenker på derimot, er et såkalt SR anlegg (Sound Reinforcement), som er det korrekte navnet for lydanlegg ment til å "flytte luft" .. hehe..altså ment til band m.m. Men alle bruker navnet PA anlegg for dette også, selv de fleste i bransjen(meg inkludert).

Men det ER altså ikke korrekt ...etter boka :)

Og kobler du dem rett i veggen,eller har de stående nært en vegg i det hele tatt,så ødelegger du jo alt,ingen er interessert i during eller romling. Vi snakker om PA-anlegg,ikke stereo på gutterommet.

Dette er ikke nødvendigvis helt riktig. Ved å sette sub'ene intil/nærmere veggen så tar du fysikkens naturkrefter i bruk og vil få en drastisk økning av volum i bassfrekvensene, hvilket så basolutt KAN være ønskelig hvis du f.eks har noen litt underspec'ede sub'er, eller rommet stjeler mye bass

Vegar

PS.. dette var innlegg nummer 9800 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og poenget med å skrive det var ?

alle lydmenn kaller de store konsert anleggene for PA . Alle band , alle stort sett . Hva er da poenget med å drive å skrive det ? bare for å vise at du kan noe du ikke trenger ?

Se på lydfolket på Rockefeller , de sier PA . alle gjør det ....

Skjønner ikke helt greia di med å vise at du kan unødvendige ting ...

-Nilsefix-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.