Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Preamppedal og lydkort


Grohl

Anbefalte innlegg

Tenkte å få til noe lurt for å forenkle innspilling hjemme. Så at Orange har kommet med en pedal de kaller bax bangeetar. Den så spennende ut da man også kan koble den rett i lydkortet med cabsim-utgangen. Jeg har nå bare spilt direkte inn lydkortet (apogee jam) og tenkt at det er greit, men jeg orker ikke å skru så mye og da låter de gratis vstpluginene jeg har prøvd rumpe. I tillegg sliter jeg med forsinkelser da jeg har monitor gjennom macen og ikke lydkortet.

Så det jeg ønsker er et enkelt og lite lydkort. Trenger i grunn kun en inngang og utgang men de fleste har i hvert fall to innganger så det er jo greit. Men skulle gjerne hatt tips til hvilke som tar lite plass.

Ellers er jeg også interessert i en preamppedal tilsvarende nevnte? Hva et alternativene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line6 lydkortene er gode til dette. Der kan du skru lydene i softwaren deres å få bortimot null latency ut. De er ikke high end men veldig praktiske. Hvordan de får så lav latency vet jeg ikke men det er noe med hvordan lydkortet samarbeider med softwaren deres.

Endret av djupnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fordel om jeg får benyttet reaper som software. Mulig man kan benytte line 6 softwaren som plugin i dawen? Ønsker likevel å ha en pedalløsning hvor jeg kan ha mulighet til renlyd og vreng uten å måtte spille inn to spor eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ser kjempemessige ut. Med den Laneysaken kan man slippe lydkortet i tillegg. Får man fuzzaktig vreng av disse ironheartsakene?

Noen som har prøvd spindoctoren? Kan den gjøre stonervreng? Den ser litt stor ut og jeg roter meg antakelig bort i alle mulighetene den har.

Kjør på med alternativer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ender opp med et itrack solo lydkort. Tror det skal gjøre alt jeg ønsker mer enn bra nok.

Ironheart-pedalen låt ikke ideelt på klipp fra tuben. Tror spindoctor er i overkant stort, men Gubbe har et til salgs som er interessant. Finnes det flere? Har kommet over Verellen preamps som jeg nok hadde blitt fornøyd med, men prisen er helt uaktuell. Ellers har jeg kikket på rene amp/cab-sims som Palmer og slikt. Disse er jo gunstige, men det virker som de ikke låter slike jeg ønsker i det hele tatt. Om man kommer i nærheten av vreng liknende Orange, Hiwatt eller tilsvarende er jeg i positiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert prøve en POD HD hos din lokale forhandler da. Har desverre ikke fått testet dem selv enda, men tror det skal være bra greier.

Jeg har hatt de gamle versjonene som POD 2.0, XT og Toneport. De har fungert bra i sin tid, men nå er de nok utdatert. De jeg har eid har hatt svært lav latency og kommer som VST-plugin til innspillingsprogrammer som støtter VST. Kan være verdt et forsøk, men det er lenge jeg har drevet med sånt - så kan desverre ikke anbefale noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en pod xt live før. Den ble jeg aldri venn med. Lyst på noe man kan tråkke på. Tenkte på nova system, men det skal visst ikke funke så bra rett PA så da regner jeg med at det er dårlig inn i et lydkort også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd mange preamp pedaler med cab sim, og de som jeg synest skiller seg ut er AMT sine, både rør- og transistorpreampene deres. Har eid tech21 classic, tech21 gt2, k&h tubeman mk2, a/da app-1, AMT ss-20, AMT ft-1 samt standalone kabinettsimulator a/da gcs-2 og AMT cn-1. I tillegg har jeg fått testet andre analoge preamper (som spin doc nevnt her) og en bråte sub 5k digitale preamper.

Foruten analoge preamper kommer du ikke utenom kemper og axe fx som gjør en formidabel jobb; men da løper lappene fort, og ikke minst størrelsen på riggen din.

-----

Ang. Tech21 har de kul voicing, men dårlig (kald) breakup. One-trick pony.

https://m.youtube.com/watch?v=SUr2B_FisvQ

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.