Web Analytics
Jump to content

Hva gjør en AMP plug-in?

Recommended Posts

Trenger jeg egentlig en gitar- eller bass Amplifier plug-in? Hva gjør den med input signalet, utenom:

1. Forsterke signalet

2. Tonekontroll/EQ

3. Kompresjon (?)

4. Distortion

5. evt. chorus/flanger

6. Reverb/room

7. Karakter

Jeg har gode plug-ins som dekker alt her – kanskje utenom «karakter». Det er klart at en Fender gir én type lyd og Orange en annen. Men dere forstår spørsmålet mitt?

Jeg har jo aldri prøvd, men jeg ser ikke bort fra at med en neve egnede plugins, så er det mulig å "emulere" en ampsimulator.

Poenget mitt er at man må da finne ut hvilke plugins som funker, og så skru de til, og så videre. Det er jo veldig mye raskere å velge et ferdig preset og så kanskje skru litt i det.

En amp-plugin er ikke bare en eq, den simulerer en preamp med gain-stage (vreng), eq og poweramp og i de fleste tilfeller også kabinettsimulator og mikker.

Akkurat som at det er rimelig vrient å få et opptak av en mikk til å låte som en helt annen mikk (som diskutert i en annen tråd her inne), skal det ganske mye til å etterlikne gitarforsterkere med noen få "vanlige" plugins.

En kan heller diskutere lydkvaliteten på de forskjellige ampsimulator-plugs'a...Gitarrig kontra Amplitube kontra Softtube sine kontra UAD sine, osv osv