Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Yamaha halvakustisk


Birgh4444

Anbefalte innlegg

Er ny på forumet og tenkte jeg skulle slå et slag for Yamaha-gitarer.

Har akkurat mottatt en Yamaha SA2200 fra Thomann i Tyskland.

Gitaren var et blindt kjøp etter tonnevis med research på nettet.

Jeg kunne ganske enkelt ikke finne ett eneste negatiivt ord om denne gitaren.

Yamaha SA2200, for dem som ikke kjenner den, er en ES335-type men slett ingen kopi.

Gitaren er laget på Yamaha sin high-end fabrikk i Japan.

Den har to Alnico V Humbuckere som begge kan coil-splittes med push/pull på begge tonekontrollene.

Dette gjør gitaren meget anvendbar; kjør på bridge-pickupen og coil-split den og du har en høy-mellomtone-Tele-lyd.

Begge humbuckerne, begge coil-splittet gir en tilnærmet Strat-lyd.

Men der gitaren virkelig skinner er med klasssisk hals-pickup.

Den er veldig lik Gibson ES335 ('57 Classic Humbuckere) i lyden men Alnico V humbuckerne gjør den litt "klarere"; litt mer mellomtone og topp.

Men allikevel en utrolig varm jazz-tone, som kan styres perfekt med tonekontrollen. Åpen, treaktig tone.

Det viste seg altså at all skryten på nettet var spot on.

En helt utrolig velbygget gitar. Yamaha har selfølgelig ikke spart på noe; hvis de velger å konkurrere i det segmentet gjør det det skikkelig.

Mye skryt men egentlig rein begeistring.

Og så er det halsen: Uten sammenligning den beste gitarhalsen jeg noengang har spilt på. Et gipebrett (Ibenholt) med perfekte bånd. Halsprofilen er lav og utrolig lettspilt.

Mye av dette er selvfølgelig personlige preferanser, menla meg til slutt sammenligne Yamaha SA2200 med to andre gitarer av samme type som jeg har spilt inn

på hver sine spor i Cubase.

* Gibson ES335: Låter fantastisk med de typske Alnico II magnetene. Denne var dårlig satt opp og meget tungspilt. Orket ikke å tukle med truss-rod og sadel, så jeg returnerte den.

* Ibanez JSM10: En Kina-bygget, nedskalert utgave av JSM100 til under halve prisen. Tykk jazz-hals, utrolig bygge-kvalitet for pengene. Låter nesten som ES335 og SA2200 innspilt.

Ville ha skiftet alle potmetre og hardware på denne. Returnerte denne også.

* Yamaha SA2200: Hvis du er i markedet for en ES335-type gitar; ta denne med i beregningen og prøvesill den hvis du kan. Min eneste kritikk av gitaren; den er tung, men ikke så tung som en

Es335, og den er mer velbalansert.

Jeg ser nå på en Korea-bygget Yamaha Pacifica 611HFM som jeg regner med er mye gitar for pengene.

post-14698-0-91323600-1425923047_thumb.j

post-14698-0-22325000-1425923049_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.