Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstern preamp til akkert.


Tommern

Anbefalte innlegg

Takk for innspill folkens.

Men foreløpig er det kun LR Baggs Venue som har en definert boost-funksjon, etter hva jeg kan forstå.

Alle de andre bearbeider lyden, men booster ikke output...

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver pedal som har gain og/eller volum-regulering kan funke som boost, særlig om den har EQ, også. Og med all respekt, Truckstop Chuckie, hvis du hadde lyttet til akustisk gitar gjennom BBE Sonic Maximizer-apps, ville du ikke påstått at "man ender opp med noe som på ingen måte minner om kassegitar" med BBE Sound Acoustimax. Hvordan den ellers behandler lyden, kan jeg ikke gå god for, men "rensingen" forvrenger ikke, tvert imot. Prøv selv.

Jeg skjønner Tommern godt, akustisk gitar gjennom pickup, mikser og amp låter ofte ganske annerledes enn unplugged. Kanskje derfor en del gitarister kjører helakustisk gjennom eksterne kvalitetsmikrofoner. Pedaler som BBE Sound Acoustimax osv. funker nok best som spesialisert DI som ivaretar den rene akustiske lyden. Jeg tvilr ikke på at Fishman Aura-serien gjør en utmerket jobb akkurat der, men de koster jo en del.

BBE Sound Acoustimax er betydelig billigere, kan kjøpes og prøves med returrett, og introduserer ingen effekter. Teknologien er grundig utprøvd i profesjonell sammenheng, og benyttes særlig i innspillingsstudioer og post-production til filmlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en helt vanlig cleanboost, eller en EQ-pedal?

+1, men det er samtidig ikke alle pedaler som fungerer like bra med piezo som med vanlige elgitarpickups. Compressor, eksempelvis. T Rex Nova Compen min bidrar ikke en døyt når den brukes med kassegitar. Mulig den hadde hatt godt av en EQ-pedal foran seg da, men da er man plutselig oppe i to pedaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det en del forskjellige faktorer her. :)

Men uansett, så har mitt behov utgangspunkt i min Taylor 414ce, med Taylors eget Expression System. Og det er altså hverken vanlige pickuper, eller Piezo.

Hvis det blir vitenskap ut av dette, så detter jeg av uansett. Men greia er at jeg egentlig syntes Tayloren har stor og fin lyd, og føler egentlig ikke noe behov for å kunne endre lydbildet mer enn hva jeg kan med treble og bass-kontrollen som er der originalt.

Det jeg oppfatter som en utfordring, er at det ikke er nok lyd, when the drums kick in....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å rydde eventuelle misforståelser av banen... Toralfsan, hva er utgangspunktet ditt her? Piezopickup, hybrid (piezo + kondis) eller ekstern oppmikking?

Mitt utgangspunkt her er akustisk med piezo-pickup, som gitaren til Tommern (som jeg har hørt og så smått spilt på både akustisk og mikka), og mine egne akustiske med mikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god. Det var bare litt vanskelig å forstå det da jeg syns du blanda litt i ditt forrige svar da du dro inn oppmikking også (og da syns jeg en BBE Maximizer etc egentlig bare er ren og skjær latskap når slikt kan gjøres med EQ).

Jeg syns ikke kassegitar med piezo låter særlig kassegitar, men det er nå meg. Kassegitar skal låte kassegitar og det er det ingen piezopickup i verden som klarer, men jeg tror Fisman Aura-saken kan gjøre livet som piezoist litt bedre.

Når det gjelder andre pickupløsninger så blir jo spørsmålet noe helt annet.

En form for boostpedal tror jeg fint kan løse "problemet", eventuelt noe så enkelt som en volumpedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god. Det var bare litt vanskelig å forstå det da jeg syns du blanda litt i ditt forrige svar da du dro inn oppmikking også (og da syns jeg en BBE Maximizer etc egentlig bare er ren og skjær latskap når slikt kan gjøres med EQ). Jeg syns ikke kassegitar med piezo låter særlig kassegitar, men det er nå meg. Kassegitar skal låte kassegitar og det er det ingen piezopickup i verden som klarer, men jeg tror Fisman Aura-saken kan gjøre livet som piezoist litt bedre. Når det gjelder andre pickupløsninger så blir jo spørsmålet noe helt annet. En form for boostpedal tror jeg fint kan løse "problemet", eventuelt noe så enkelt som en volumpedal.

Ok? Har ikke noe peiling på boostpedaler heller. Er ikke den ting jeg kan :D

Men en boostpedal, er ikke det i prinsipp bare et potensiometer? En fotoperert volumbryter?

Vil en slik gi noe mer enn gitarens eget max output, når den er på full gass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en par sånne Behringer preamper. Jeg synes de låter helt greit, og har ikke nevnt de, rett og slett fordi jeg trodde Tommern var ute etter noe mer spesifikt for gitar. De koster jo omtrent ingenting, og vil kunne booste signalet uten å "ødelegge" lyden, mener jeg.

Jeg er egentlig ikke ute etter noe hightech eller fancy greier, ønsker primært å booste litt. Samtidig ønsker jeg jo naturligvis ikke å forringe lydkvaliteten. Skal rådføre meg litt med Morten Larsen på Backstage også, høre hva han mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.