Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstern preamp til akkert.


Tommern

Anbefalte innlegg

Har en Taylor 414ce, med Taylor sitt mic-system.

Det låter fint. Men det låter ikke så veldig mye, syntes jeg. Selv på full gass, så syntes jeg liksom akkerten drukner litt i lydbildet.

Derfor vurderer jeg en form for preamp på brettet, for å booste signalet litt, og kanskje også med EQ. Noe i gata LRBaggs PARA DI, eller lignende.

Er det noen her som har gjort noe research på slike?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. :) Effekter legges jo over grunnlyden, her har jeg mer følelsen av at grunnlyden byttes ut med noe annet..., derav "juks", men om det gjør at en kassegitar plutselig låter knall live i en bandsetting så er jeg med på å jukse litt.

Bare synd den er litt i det dyreste laget.

Aphex Xciter kan være verdt å sjekke ut. Har prøvd elgitar- og bass-varianten og de gjør det de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. :) Effekter legges jo over grunnlyden, her har jeg mer følelsen av at grunnlyden byttes ut med noe annet..., derav "juks", men om det gjør at en kassegitar plutselig låter knall live i en bandsetting så er jeg med på å jukse litt. Bare synd den er litt i det dyreste laget. Aphex Xciter kan være verdt å sjekke ut. Har prøvd elgitar- og bass-varianten og de gjør det de skal.

Følger deg på dette. Lever greit med den type juks. Det motsatte, at "det låt kleint, men han jukset ikke" er liksom ikke det helt store... :D

Vi kan kanskje sjekke litt hver for oss, og rapportere her? Kanskje andre som er interessert også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke er verdens største fan av den, så er Zoom sin A3 innenfor det du spør etter. Hvis det er "set and forget" som er greia funker den greit. Eq, tuner, xlr-out, xlr-in med phantom power. Det jeg ikke liker med den er at alle menyer for innstilling av effekter er forferdlig knotete, så å ha den som multieffekt har jeg gitt opp. Greit nok hjemme i stua, men på scenen - aldri. Som ren di/ preamp med noko attåt funker den faktisk greit. Liten fysisk størrelse gjør at den lett får plass på brettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke er verdens største fan av den, så er Zoom sin A3 innenfor det du spør etter. Hvis det er "set and forget" som er greia funker den greit. Eq, tuner, xlr-out, xlr-in med phantom power. Det jeg ikke liker med den er at alle menyer for innstilling av effekter er forferdlig knotete, så å ha den som multieffekt har jeg gitt opp. Greit nok hjemme i stua, men på scenen - aldri. Som ren di/ preamp med noko attåt funker den faktisk greit. Liten fysisk størrelse gjør at den lett får plass på brettet.

Ja. Skulle vært oppmerksom på den litt tidligere gitt. En kompis solgte nettopp en slik :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Aphex Acoustic Xciter. Vet ikke om det er helt det du ser etter, for jeg har ikke inntrykk av at den gir allverdens med ekstra signal ift en rein DI-boks (aldri A/B-testet), men den beefer opp lyden litt og får den litt mer fremtredende i lydbildet, samtidig som den bevarer mye av grunnlyden i kassegitaren.

Hatt min noen år nå og er kjempefornøyd. Spiller aldri kassegitar uten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd den selv, men jeg er nysgjerrig på BBE Sound Acoustimax: http://www.bbesound.com/products/instrument-preamps/acoustimax.aspx

Ser ut til å ha det meste, bl.a. fasevender, og er enkel å bruke (forståelig iallfall for meg). Grunnen til at jeg ble oppmerksom på den, er at den inneholder BBEs Sonic Maximizer-kretser, som jeg sjøl bruker til å spille av musikk på mobil. Subtil, men likevel vanvittig effektiv "rensing" av lyden. Som å drikke klar øl vs. grumsete brygg.

Du får kjøpt Acoustimax her for to laken med norsk garanti: http://www.idmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1_121&products_id=8643

Her er også en demo:

Sonic Maximizer-app:

iOS: https://itunes.apple.com/us/app/sonicmax-pro/id478366186?mt=8

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bbe.sonicmax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klar øl vs. grumsete brygg.

Grumsete brygg. Any time. ;)

BBE-greia gjør vel en del av det samme som Aphex-pedalen, om jeg ikke tar helt feil.

Faren med disse boksene er jo at man ender opp med noe som på ingen måte minner om kassegitar, og da er det kanskje like greit å spille kassegitar-komp på elgitar?

Selv om jeg ikke har prøvd den, så holder jeg fortsatt en knapp på Aura-boksen til Fishman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.