Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg vil ha American hals med Floyd rose. Hvor får jeg det


Rottenikken

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Hals med FR?

Her tror jeg mange her på berget kommer til å klø seg i hodet og lure på hva du mener.

For å forsøke å svare på det jeg tror du spør om;

Det kreves overhodet ikke spesiell hals selv om gitaren er utstyrt med FR. En US hals til Strat burde ikke være vanskelig å komme over på noen måte. Har du forsøkt f.eks. eBay?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Floyd Rose-systemet sitter jo ikke på halsen. Det kan jo være det finnes halser med ferdig montert locking nut, men... Jeg tipper du må kjøpe en hals og modifisere den til FR locking nut. Evt. Kan du jo kjøpe en brukt hals fra en gitar med FR fra f.eks. ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg bare si noe om at en gitar som er satt sammen av deler ikke er veldig verdifull fordi om delene er fra USA. Mye av kvaliteten i en slik gitar kommer av at den som setter de sammen har lang erfaring.

For å snakke om meg selv, så er jeg sikker på at om jeg kjøper de dyreste delene jeg finner, setter sammen en gitar, og så skal selge den, vil jeg tape tusenvis av kroner. Jeg har fiklet på gitarer siden søttitallet.
Neste poeng, det er ikke noe stort poeng med en amerikansk hals i forhold til en Floyd. Det som er viktig, er avstanden fra bro til sadel. Etter at det er i orden, kan du egentlig gjøre hva du vil, bare delene passer godt sammen. Du trenger også å spesifisere om hva slags sadel du vil bruke. Her er det mange muligheter.

Ut over det, lager Warmoth gode halser, og de er laget i USA. Det samme gjelder vel Allparts. Begge merkene lager såkalte "lisensierte" deler, det vil si at det er en eller kontroll fra Fender sin side om at delene er bra.

Edit- tre svar før jeg rakk å skrive ferdig, ja.. :)

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebay. Eller feks warmoth.com dersom det ikke må være original Fenderhals. Tror ikke det er så mye verdi (penger) å hente på en gitar som er satt sammen av ulike deler uansett merke. Med mindre du har planer om å lure noen.

Edit: samme som CastorFiber, flere rakk å poste før meg. Uansett, dersom du går for full original FR trenger du en hals som er frest for låsbar nut.

Endret av Gubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg bare si noe om at en gitar som er satt sammen av deler ikke er veldig verdifull fordi om delene er fra USA. Mye av kvaliteten i en slik gitar kommer av at den som setter de sammen har lang erfaring.

For å snakke om meg selv, så er jeg sikker på at om jeg kjøper de dyreste delene jeg finner, setter sammen en gitar, og så skal selge den, vil jeg tape tusenvis av kroner. Jeg har fiklet på gitarer siden søttitallet.

Neste poeng, det er ikke noe stort poeng med en amerikansk hals i forhold til en Floyd. Det som er viktig, er avstanden fra bro til sadel. Etter at det er i orden, kan du egentlig gjøre hva du vil, bare delene passer godt sammen. Du trenger også å spesifisere om hva slags sadel du vil bruke. Her er det mange muligheter.

Ut over det, lager Warmoth gode halser, og de er laget i USA. Det samme gjelder vel Allparts. Begge merkene lager såkalte "lisensierte" deler, det vil si at det er en eller kontroll fra Fender sin side om at delene er bra.

Edit- tre svar før jeg rakk å skrive ferdig, ja.. :)

Vil den få verdi som en dyr mexicostrat? Det er ikke vanskelig i det hele tatt å få en ny Floyd rose hals med locking nut installert hvis jeg nøyer meg med Mexico.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil den få verdi som en dyr mexicostrat? Det er ikke vanskelig i det hele tatt å få en ny Floyd rose hals med locking nut installert hvis jeg nøyer meg med Mexico.

Det viktigste er at halsen er god. Dvs. rett med godt båndarbeid og riktig setup der du ikke har døde toner noe sted. Om den er Mexicansk, japansk eller amerikansk spiller ingen rolle. Du vil, som Castor sier, med veldig stor sannsynlighet, ikke få igjen pengene du har betalt for delene uansett hvis du vil selge. Men du kan få en unik gitar som kan ha høy bruksverdi for deg selv. :)

Det er nå engang slik at "partsocastere" som er satt sammen av en 'ikke-anerkjent' gitarbygger, vil ha forholdsvis liten markedsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nesten umulig å gi et godt svar på. Les CastorFibers svar, første avsnitt, der han forklarer hvordan opphavet til delene ikke nødvendigvis resulterer i en jækla god og verdifull gitar...

Endret av bento
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utelukkende USA unntatt picups. Det er Mexico. Hva er denne verdt?

Den er verdt det en evt. kjøper er villig til å betale. Og kjøperen vil sannsynligvis betale mindre enn for en original mexicansk Fender.

For deg vil den være verdt det du har betalt for delene. Hva bruksverdien er, kan du bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.