Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikser til mindre akkustiske gigs..


Erkny

Anbefalte innlegg

Hei.

Ser litt etter en mindre mikser tiltenkt bruk sammen med aktive topper til bruk på mindre spillejobber type akkustisk. Bandet består av 3 stk, der vi har hver vår (sett inn strengeinstrument her), samt vi har hver vår mikrofon - derfor blir behovet minimum 3 mic-input og minst 3 innganger utenom til instrumenter.

Har litt erfaring med Yamaha sin stagepas-rigg, som i og for seg imøtekommer det jeg ser etter, men siden jeg allerede har aktive topper fra før samt kabler etc, så det er bare mikseren som mangler...

Google er min venn, og jeg har myst på forskjellige Behringer Xenyx mixere (1204 - 1222), samt en Mackie 1202 VLZ4. http://speakon.no/nor/Miksere/Mackie/Mackie-1202-VLZ4-12-kanals-mikser-med-4-stk-Onyx-preamper

Mackie er litt dyrere, men ikke verre enn at den er aktuell, og den er ikke så fysisk stor heller - noe som også er litt av greia her. (Vi har en større Yamaha mikser til bruk med fullt band, samt egne passive topper og suber til denne)

Noen som har lovord om Mackie sitt utstyr som kan dytte meg over kanten til å kjøpe, eventuelt andre gode tips?

På forhånd takk :)

Mvh Erkny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Yamaha MG10XU, den har vel akkurat nok inputs til det du trenger, under 2000 kroner nå.

Eller storebror MG12XU.

Det er helt fin lyd i preampene på disse, og greie effekter innebygd.

http://www.idmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=6_23_78&products_id=9715

Har forgjengeren til den serien, bare 16-kanaler. Har funka helt glimrende i mange år til samme bruk. Veldig god mikser til prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna Behringer. Mikserne deres har en tendens til å støye veldig.

Har selv meget god erfaring med Phonic sine miksere. Fine priser og god lyd.

f.eks http://www.norskmusikk.no/product/7--pautstyr/2--miksere/2-miksere-med-klang/phonic-am1204fx-4mic-4stereo-mikser-med-dfx.0.8080457.do

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann - her strømmer det på! :) Den Yamaha-mikseren (MG 10XU) så veldig aktuell ut - og med mulighet til å sette den på en mic-stand er den faktisk midt i blinken til smågigs der man er trengt oppi et hjørne av lokalet ^_^

Takker for innspill alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna Behringer. Mikserne deres har en tendens til å støye veldig.

Jeg har en Behringer-mikser 1222 som faktisk ikke støyer (men nå står den "statisk" i øvingslokale, kan selvsagt ha noe med det å gjøre), men jeg har inntrykk av at Behringer-produkter er litt "hit-or-miss" - enten er alt gærnt med de eller så funker det forbausende bra.

Når det er sagt har jeg hatt med opptil flere av Yamahas MG-serie å gjøre, og de er knallbra for en rimelig penge.

Endret av bento
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel, liten Behringer uten effekter og USB, og den er overraskende støyfri. Da Behringer begynte å integrere USB, var mitt inntrykk at de plutselig fikk mer problemer med støy, men at de har adressert problemene og at de produktene de har i markedet nå er bedre. Det er klart at man ikke får toppprodukter til de prisene Behringer bruker (de må jo kutte hjørner enkelte steder), men jeg tror ryktet kommer av enkelte produkter, og ikke alle Behringer-produkter. Personlig har jeg hatt mest problemer med stompbokser og multi-FX for gitar når det gjelder Behringer. Jeg har mikrofoner, miksere og dritbillige USB-kort som gjør helt OK jobb.

Jeg krysser fingrene i disse dager, for jeg venter på en Behringer Xenyx X1222USB. Brukertilbakemeldingene på denne konkrete mikseren ser bra ut, men man vet jo aldri. Behringer høyttalertopper er også på vei. Det blir spennende å se hva vi får ut av dette. Det skal brukes til et amatørjulebordpåjobbenband. Her vil nok bassforsterker og gitarforsterkere bidra i lydbildet, men vi skal tross alt kjøre vokal, keyboard og trommemaskin gjennom mikseren og disse toppene.

Ellers har vi et større PA-anlegg i øvingslokalet til det faste bandet mitt, og det er veldig følsomt for støy fra lysrørene i taket. Her plukkes det opp gjennom mikker, gitarer, kabler etc. Der har vi en god Yamaha MG-serie mikser, men det er faktisk ikke slik at det er mikserens skyld at det støyer, selv om støyen kommer gjennom PA. Det gjelder jo Behringer også.

Yamaha MG og Soundcraft EFX sto høyt på ønskelista, men noen ganger er lommeboka begrensningen.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det gjelder støy har jeg god erfaring med gamle (type 90-talls) Behringer-miksere, skjønt de har jo et tonn av andre problemer, og det kan godt hende at de har blitt bra igjen de siste par årene.

Når bandet kjøpte seg ny PA for 4 år siden så fikk vi låne en Behringer Xenyx-sak av butikken mens vi ventet på at Phonicen vi bestilte skulle komme på lager, og det var støy av en annen verden. Når vi fikk Phonicen på plass ble det helt støyfritt.

Uansett, gratulerer til trådstarter med ny mikser. Hørt mye fint om Yamaha, og vurderte det selv den gangen PA skulle kjøpes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.