Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Klassisk gitar, ca 6000kr, evt. Alhambra?


Dveleren

Anbefalte innlegg

Hei! Ny på dette forumet, og stort sett ny i gitarverdenen :)

Er på søken etter min første "egne" gitar. Har for øyeblikket en gammel Yamaha som har fulgt med på familiens flyttelass i over 30 år, og den har, for å si det mildt, sett bedre dager. Har prøvd å spille litt på den av og til, med de få ting jeg lærte i løpet av skoletida, men selv enkle akkorder skurrer og er jævlige omså hvor hardt jeg prøver å få det rent; mao. ikke særlig spilleglede (tror den har fått seg en god støyt, vært gjennom mye dårlig klima opp gjennom årene. Må være rene Herkules for å vri stemmeskruene). Men nå tenkte jeg at jeg skulle begynne å legge litt mer arbeid i å lære gitar.

Da jeg i utgangspunktet er amatørpianist (spilt i nærmere 20 år, mest klassisk, med et par konservatorieår på baken), og man innenfor det feltet som regel må ut med en del tusenlapper for selv det enkleste, mest grunnleggende utstyret egnet for nybegynnere, ser jeg ikke noe problem med å bruke 6-7000kr, kanskje litt mer, på min første gitar.

Var innom den av de lokale musikkforretningene med størst utvalg av klassiske gitarer, og fikk testet noen. Favoritten av dem jeg prøvde (alle av dem ganske rimelige modeller) var en Alhambra 1C, men prisene var ikke noe å skryte av, for å si det mildt, og da jeg spurte om setup og justering og sånt, fikk jeg ikke noe svar som ga tillit. Altså er alternativet å kjøpe via Internett. Men da må det gjøres research, da å teste gitarene på forhånd blir vanskelig. Og i uansett fall kan det bli et lite sjansespill.

Trenger ikke (vil ikke ha) cutaway eller innebygd mikrofon eller noe slikt. Så på ett eller annet vis har jeg nå klart å redusere antallet aktuelle instrumenter, og sitter igjen med et par alternativer

Cordoba C-serien, C5 og oppover

Alhambra 4P eller 5P, evt. Pepe Toldo-variantene; kanskje 7C

Har hørt på noen videoer av disse gitarene, og Cordoba-serien føles litt tung, mørk, og veldig ren, litt for ren, inn i det mer sterile området, så vet ikke om det passer helt min smak (dog dette kan skyldes mikrofonsetup og sånt). Da sitter jeg igjen med Alhambra-gitarene, som har en mer interessant lyd, av det jeg har hørt. Er det noen her som har erfaring med disse gitarene? Er veldig interessert i hvor stor forskjell det egentlig er mellom 4P og 5P, og mest av alt hvordan lyden evt. påvirkes av Pepe Toldo-designet. Andre gitarforslag taes imot med takk. :)

Deretter er spørsmålet hvor man skal kjøpe disse gitarene, noe som i for seg er lett å svare på, da bare backstagemusikk.no har de som er på lista mi. Noen som vet om backstage gjør setup og justering av gitarer som bestilles over nett? Sikrer at jeg får et godt eksemplar? Jeg bor i andre enden av landet, så å stikke innom er vanskelig. Egentlig bør jeg kanskje sende mail til dem og spørre, men jeg prøver her først. :P

Beklager den litt lange posten. Har prøvd å få med alle viktige detaljer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, velkommen til forumet! :)

Når det gjelder klassisk gitar har jeg dessverre ikke så mye å stille med, da jeg stort sett alltid har holdt meg til stålstrengere, men jeg har vært innom Backstage og prøvd en av Alhambraen de hadde utstilt, det var vel en 4P om jeg ikke husker feil, den hadde ihvertfall Sound Reflector-designet. Det var merkelige greier, som å stå foran gitaren å høre på, og det tok meg ærlig litt på senga da jeg var skeptisk i utgangspunktet til en rekke "hull" i sargen. Låt som en fint balansert gitar, og har lite eller ingenting å utsette på den til prisen.

Jeg har ingen tro på at de ikke er behjelpelige med å utføre en skikkelig setup på gitaren. De erfaringene jeg selv har med Backstage er utelukkende positive; virker som en veldig allright og serviceinnstilt gjeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, velkommen til forumet! :)

Når det gjelder klassisk gitar har jeg dessverre ikke så mye å stille med, da jeg stort sett alltid har holdt meg til stålstrengere, men jeg har vært innom Backstage og prøvd en av Alhambraen de hadde utstilt, det var vel en 4P om jeg ikke husker feil, den hadde ihvertfall Sound Reflector-designet. Det var merkelige greier, som å stå foran gitaren å høre på, og det tok meg ærlig litt på senga da jeg var skeptisk i utgangspunktet til en rekke "hull" i sargen. Låt som en fint balansert gitar, og har lite eller ingenting å utsette på den til prisen.

Jeg har ingen tro på at de ikke er behjelpelige med å utføre en skikkelig setup på gitaren. De erfaringene jeg selv har med Backstage er utelukkende positive; virker som en veldig allright og serviceinnstilt gjeng.

Takk for velkomsten. :) Høres lovende ut, både med tanke på gitaren, og med tanke på butikken. Tror jeg skal sende en mail til dem og høre :)

Om du ikke har anledning til å teste blir det vanskelig å anbefale noe. Finnes det en ålreit kulturskole der du holder til? Om det er tilfelle og denne skolen har en gitarlærer med god kompetanse innen klassisk gitar, prat med denne personen om mulig anskaffelse av god nylonstrenger.

Ja, har kulturskole her, men ser for meg at det uansett kan bli vanskelig når verken jeg eller læreren har anledning til å teste de aktuelle gitarene. Jeg er fullt inneforstått med at det er en viss risiko forbundet med kjøp av gitar uprøvd over nett. :) Har en venn som har spilt gitar i mange mange år, som har bestilt gitarer usett, og som ikke hadde noen store betenkeligheter med netthandel (med tanke på at man har angrefrist, selv om man helst skulle unngå å benytte seg av den). Han har iallfall spilt både klassisk og jazz, og har hatt mange gitarer av forskjellige slag opp gjennom årene, og i begynnelsen tenkte vi at jeg skulle få litt undervisning og pointere av ham, før jeg begynner å bla opp for skoletimer. Jeg er vant til å være selvlært. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I den prisklassen bør du absolutt også inkludere Yamaha i diskusjonen. De har flere modeller tilpasset forskjellige formål fra tradisjonelle klassiske gitarer til hybrider med smal hals, tynnere kropp og innebygde pickups. Fabrikken leverer også veldig konsistent kvalitet så man kan trygt handle på nett om man på forhånd har kunnet prøve seg frem til en modell man liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.